een cilinder inrijden is belangrijk omdat materialen op elkaar in moeten slijten , als je een zuiger en cilinder onder een microscoop gaat bekijken zul je zien dat het net een berglandschap is , de bergtoppen (ergste puntjes) moeten eraf slijten , als dit nog niet is gebeurd dan worden die puntjes erg heet en gaan ...
Hoewel inrijden vaak wordt genoemd bij het monteren van een nieuwe cilinder of zuiger, geldt dat het voor alle bewegende onderdelen verstandig is om de eerste kilometers rustig te rijden zodat de nieuwe onderdelen op elkaar kunnen inslijten. Inrijden vergroot de levensduur van alle bewegende onderdelen.
Richtlijnen zijn voor bijvoorbeeld een imi 70cc met snelle uitlaat en 20mm plusminus 350 km. Voor een 50 imi met 12 mm zou 250 moeten volstaan. Let op dit zijn enkel richtlijnen, inrijden moet je eigenlijk een beetje op gevoel doen.
In het instructieboekje van je motor staat meestal wel aangegeven dat je de eerste 100 km onder de x toeren moet blijven, de volgende 400 km onder de y toeren, en de laatste 500 km onder de z aantal toeren. Een richtlijn voor de eerste 100 kilometer is: niet boven de 4000 toeren komen.
Als de motor heet wordt
Als een motor gebruikt word dan loopt de temperatuur op en gaan onderdelen uitzetten. Door het warm worden van het motorblok zetten de metalen onderdelen dus uit en gaat alles beter in elkaar passen. Dat is bij een goed ingereden motor zo. Daarom is het inrijden van een motorfiets zo belangrijk.
vanaf 1.000 kilometer mag je geleidelijk doortrekken naar je topsnelheid of je maximaal aantal toeren. variëren in je toerental is goed voor je nieuwe motor.
gietijzer is laagtoeriger, maar ook duurzamer (gaat veel langer mee). Aluminium is hoogtoerig, en kan dus een groter vermogen creëren in combinatie met de juiste onderdelen. Geschikt voor racegebruik dus.
Gewoon normaal rijden zoals je altijd doet, ik rij altijd op hoge dan weer lage toeren, zolang je maar geen 5min lang alleen 30 gaat rijden want dan heb je binnen de kortste keren een stootrand. Doe vooral ook een extra scheutje olie in de tank, dan kan er als je afstelling goed is helemaal niets mis gaan.
Wanneer je een nieuwe scooter hebt aangeschaft, raden wij je aan de eerste 500 kilometer rustig aan te doen met je scooter. De motordelen moeten rustig op elkaar inslijten. Op nieuwe banden zit een beschermlaagje, wat ervoor zorgt dat de banden in goede conditie blijven, ook gaat het uitdroging van de banden tegen.
Tegenwoordig hebben bijna alle voertuigen 4-takt motoren; 2-takt vindt men eigenlijk alleen nog in scooters en bijvoorbeeld kettingzagen. Het verschil zit (bij scooters) in de cilinder. Een 2-takt cilinder heeft in- en uitlaatpoorten in de cilinderwand zitten.
De cilinder is als het ware het hart van je scooter. In de cilinder wordt het mengsel van lucht en benzine onder compressie gebracht en tot ontploffing gebracht. Door de kracht die vrijkomt bij de ontbranding wordt de zuiger naar beneden geduwd, waardoor de rest van het motorblok wordt aangedreven.
gewoon niet (te lang) volgas blijven rijden, snelheid een beetje afwisselen zodat de zuiger en cilinder alle snelheden een beetje gewend word zeg maar. Dit voor 300-500 km volhouden, altijd even laten warmdraaien voor je vertrekt is ook zeker niet slecht(1-2 minuutjes voor je vertrekt starten).
- De linker remhandel (S) bedient de achterrem, de rechter remhandel (D) bedient de voorrem. Nooit gas geven (Q) en remmen (S en D) tegelijkertijd. - Bij het rechterhandvat (P) zit de startknop, te bedienen met uw duim nadat U links de remhandel (S) hebt aangetrokken, deze blijven inhouden totdat de scooter loopt.
Algemeen zeggen we over inrijden dat de motor de eerste 1000 km het beste nog niet te zwaar belast wordt (lees gaspedaalstand), hoge toerentallen moeten worden vermeden en dat er liever niet te lang met één snelheid en één toerental kan worden gereden. Het kan nooit kwaad om dit toe te passen.
Eénrichtingsweg. Als het een éénrichtingsweg is, brengt dit met zich mee dat het betreffende verkeer zich enkel in de op het bord aangegeven richting mag voortbewegen. Als u achteruit rijdt beweegt u zich in dit geval in de tegengestelde richting van het verkeersbord.
Verkeersborden die aangeven dat een bepaald gebied of een bepaalde rijrichting verboden is voor verschillende typen van verkeer, gemotoriseerd of niet.
Een Snelle 50cc is snel omdat deze cilinder zijn vermogen afgeeft op een hoger toerental. En meer toeren zorgt voor meer snelheid en trekkracht.
Hoe lang een motor mee gaat is afhankelijk van het onderhoud en hoe er mee gereden is. Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km. Hoe lang deze motor nog mee kan is afhankelijk van de huidige staat van de motor.
Een luie motor is een motor die nooit echt goed warmgedraaid is, en daardoor vervuild is door diverse afzettingen in het blok.
Laat de motor niet stationair warmdraaien maar rijd rustig weg, je motor wordt sneller warm en slijt daardoor minder. Laat de motor op temperatuur komen voor je hem hoge prestaties laat leveren. Zo'n 10-15 km rijden is over het algemeen voldoende.
Inrijden en slijtage AUTO
Elke nieuwe band heeft een inrijperiode nodig. Voor het inrijden moet gedurende de eerste 200 à 300 kilometer met matige snelheid worden gereden om de prestaties van de band te verbeteren voor de lange termijn.
Nieuwe motorbanden moeten worden ingereden. Met nieuwe banden is het verstandig om de eerste 150 tot 200 kilometer voorzichtig te rijden. Waarom zijn nieuwe motorbanden glad?