Wanneer de multiriem knapt, werkt de aircopomp niet meer, valt de stuurbekrachtiging weg en wordt de accu niet meer opgeladen. Als de waterpomp op de multiriem is aangesloten, valt ook de motorkoeling uit. Zolang de motor niet oververhit raakt kun je nog een korte afstand afleggen om bij de garage te komen.
De V-snaar kan op den duur oprekken of scheurtjes vertonen. Als de snaar versleten is of, zoals dat heet, gaat 'slippen', dan volgt dat snerpende geluid. Gemiddeld gaat een V-snaar een jaar of 5 of tussen de 60.000 en 80.000 kilometer mee. Het is niet aan te raden om met een kapotte V-snaar te rijden.
Wanneer V-snaar vervangen
Wanneer je auto een soort hard jankend/ piepend geluid maakt dan weet je dat het tijd is om je V-snaar of multiriem te vervangen. Daarnaast kan je het ook zien dat er scheurtjes in zitten of de snaar of riem is uitgedroogd.
Het monteren van een nieuwe multiriem kost afhankelijk van uw auto en garage tussen de 60 en de 150 euro.
Als de waterpomp nog loopt en de motor wordt gekoeld, kunnen korte afstanden worden afgelegd zonder V-snaar. Houd er echter rekening mee dat de besturing wordt veel moeilijker als de servopomp/stuurbekrachtiging uitvalt.
Door de complexheid van de vervanging van een multiriem, raden wij aan om dit te laten doen door een professional. Controleer regelmatig de spanning van jouw nieuwe v-snaar of multiriem. Zo zorg je ervoor dat je nieuwe ongemakken tijdig ontdekt.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 0.5 en 1.5 uur
Bij nieuwere auto's wordt er vaak gesproken over een multiriem.
De distributieriem verzorgt een optimale samenwerking tussen de krukas en de nokkenas. De multiriem of V-snaar zorgt voor aandrijving van de waterpomp, de dynamo, stuurbekrachtiging en aircopomp.
Een piepende V-snaar kan de waterpomp of de dynamo onvoldoende aandrijven. De motor wordt niet meer goed gekoeld en de accu is onvoldoende opgeladen. Als gevolg daarvan start de auto slecht en kan de motor tijdens het rijden oververhit raken.
De multiriem zit altijd helemaal aan de voorkant of aan de zijkant van het motorblok. Deze riem zorgt voor de aandrijving voor de dynamo en bij moderne auto's ook voor de stuurbekrachtigingpomp en aircopomp. De krukas zorgt voor de aandrijfkracht. De riem drijft de andere componenten aan, zoals o.a. de dynamo.
Voor de multiriem staat een interval van 150.000 km of 7 jaar, welke het eerst wordt bereikt. Tegelijkertijd met de multiriem moet ook de spanner van de riem worden vervangen.
Indien de dynamo kapot is en geen spanning meer levert, kan de auto doorrijden totdat de accu helemaal leeg is.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
Als je distributieriem tijdens het rijden kapot gaat blijf dan kalm en onderneem de volgende stappen: Verminder onmiddellijk je snelheid en ga voorzichtig naar de kant van de weg. Zet de motor onmiddellijk uit om verdere schade te voorkomen. Bel een sleepdienst om je voertuig naar een garage te laten brengen.
Als de V-snaar storende geluiden maakt komt dit doordat er onvoldoende tractie is tussen de poelie en de aandrijfriem. De snaar begint te slippen en te piepen.
Dankzij geleiderollen worden de aggregaten in de juiste draairichting aangedreven en een riemspanner zorgt dat de multiriem op de juiste spanning blijft. De riem is gemaakt van rubber, versterkt door polyester koorden.
De V-snaar is bij de meeste auto's goed bereikbaar. Daarom kost een ervaren monteur slechts ongeveer een half uur om hem te vervangen. Als het minder toegankelijk is, kan het ook een uur duren. Reken op kosten tussen de 60 en 110 euro.
Welke multiriem moet ik hebben? Om de juiste multiriem of multiriemset te vinden voor uw auto, kunt u gemakkelijk uw kenteken of automodel in de groene balk (bovenin) invullen. De riemen die op uw auto passen worden dan getoond. Het kan echter voorkomen dat er producten worden getoond met verschillend aantal in ribben.
Wielen die een piepend geluid maken
Indien je hard remt, kun je een piepend geluid horen vanuit de wielen. In sommige gevallen piepen de wielen al wanneer je 'normaal' remt. De remschijven zijn in dit geval vuil of versleten. Daarnaast kunnen de remblokken en remschoenen versleten zijn.
Een distributieriem moet na een bepaalde periode of na een bepaald aantal kilometers preventief vervangen worden. Gebeurt dit niet, dan kan de versleten riem over de tandwielen van de motor gaan slippen wat leidt tot grote schade aan het motorblok. Het repareren van het motorblok kan vervolgens enorm in kosten oplopen.
Symptomen van versleten distributieriem
Een tikkend of ratelend geluid bij het starten of stationair draaien. Lekkende olie uit de motor. Je hoort wel de startmotor, maar de motor draait niet om. De motor loopt af.
Het vervangen van een distributieketting is duurder dan vervanging van een riem. Niet alleen is de ketting zelf duurder, vaak is hij ook lastiger te bereiken, waardoor reparatie meer tijd en dus geld kost.
Voor elk merk en type auto kunnen zij een nieuwe waterpomp monteren. U kunt niet doorrijden met een kapotte waterpomp. Vraag snel en gemakkelijk online een offerte aan. Waarom koelvloeistof en geen water?
Is de V-snaar volledig gescheurd, kan de ANWB helpen en deze ter plaatse vervangen. De noodoplossing met een panty helpt echter alleen bij oudere wagens en dient vandaag niet meer te worden toegepast.
Een dynamo van een auto kan, net als alle onderdelen in een auto eigenlijk, een keer stuk gaan. Dat kan zijn als gevolg van slijtage, maar ook doordat de V-snaar of multiriem slap of geknapt is. Hoe snel slijtage opdoet, is afhankelijk van de intensiteit waarmee de dynamo zijn werk heeft moeten doen.