Een negatief commentaar op je gedrag beklijft dus ook slechter. Ander onderzoek, van Naomi Eisenberger aan UCLA, laat zien dat negatieve feedback hetzelfde doet met je hersenen als fysieke pijn. Het levert stress op. Wanneer het bedreigende gevoel eenmaal is aangewakkerd, is het niet zo snel meer tot rust te brengen.
Negatieve feedback betekent dus dat de toename van het resultaat een remming van het proces veroorzaakt. Een afname van het resultaat veroorzaakt een stimulering van het proces. Een voorbeeld is de negatieve feedback van testosteron. De hypofyse produceert de hormonen LH en FSH.
Feedback kan het lesgeven, maar vooral het leren en de leerresultaten verbeteren. Feedback op de kwaliteit van het werk en het leerproces of de leerstrategie zijn het nuttigst. Positieve feedback, gericht op het werk en/of de leerstrategie, bevordert de (intrinsieke) motivatie en het leren.
Positieve feedback benadrukt de sterktes van een medewerker, terwijl negatieve feedback zich vooral focust op het veranderen of uitbannen van ineffectief of ongewenst gedrag.
Door het ontvangen van feedback leer je meer over jezelf en krijg je de kans om gedrag of een prestatie te veranderen. Probeer de feedback te begrijpen: Wat bedoelt de persoon precies? Vraag door tot je duidelijk hebt wat er mee wordt bedoeld. Schiet niet in de verdediging: Luister naar de ander.
Feedback geven is lastig, maar feedback ontvangen is minstens zo ingewikkeld. Meestal reageren mensen met onbegrip, irritatie of zelfs woede. Dit komt omdat mensen feedback vaak persoonlijk opvatten. Dat is onterecht, want goede feedback gaat over jouw gedrag (dus niet over jou als persoon!)
Feedback geven draagt bij aan een goede en gezonde werksfeer. Medewerkers voelen zich meer betrokken en leveren kwaliteit. Ook verloopt de samenwerking soepeler. Toch vinden we het vaak lastig om feedback te geven waar een ander ook echt iets mee doet.
Goede feedback zorgt ervoor dat iemand gemotiveerd blijft en inzicht krijgt in de effectiviteit van zijn acties. Maar de grens tussen feedback en kritiek is soms dun, waardoor het belangrijk is om het geven van feedback op een goede manier aan te pakken.
Soorten. Meekoppeling of positieve feedback heeft de neiging om de uitkomst (output) van het proces te verhogen. Tegenkoppeling of negatieve feedback heeft de neiging om de uitkomst (output) van het proces te verminderen.
Functie van de hypofyse
Hormonen zijn boodschapperstoffen die – meestal via het bloed – onder andere de stofwisseling, de groei en de voortplanting regelen. De hypofyse vormt zo de schakel tussen het centrale zenuwstelsel en het hormoonstelsel buiten de hersenen.
Bij homeostase wordt er in het lichaam van een organisme een evenwicht gemaakt. Het organisme probeert alles in zijn lichaam hetzelfde te houden ook als de omstandigheden buiten veranderen. Je lichaam heeft bijvoorbeeld altijd een temperatuur van 37 graden, het lichaam wil dat altijd hetzelfde hebben.
De heftigheid waarmee kritiek kan aankomen, heeft vaak te maken met je gevoel van eigenwaarde. Wie weinig zelfvertrouwen heeft, ziet door kritiek zijn of haar negatieve zelfbeeld bevestigd en kan vaak veel moeilijker met kritiek omgaan. Bedenk dat niet de ander, maar jij zelf je grootste tegenstander bent.
Stel je er zo vaak mogelijk aan bloot
Als je ergens bang voor bent, helpt het vaak om jezelf zoveel mogelijk aan je angst bloot te stellen. Dat geldt ook voor kritiek. Doe meer dingen buiten je comfortzone om de kans op feedback te vergroten.
Het is aan jou om je grenzen aan te geven. Het beste wat je kunt doen, is met hem om de tafel zitten en afspraken maken. Als jij genoeg hebt van zijn boosheid en dat zegt, moet hij inbinden en afstand nemen. Als hij dat niet doet, volgen er consequenties.
Bedanken. Vooral bij negatieve feedback is bedanken niet iets waar je gauw aan denkt. Omdat feedback met goede bedoelingen wordt gegeven, is het goed om dit te erkennen en je gesprekspartner te bedanken. Hij of zij geeft jou immers de kans om je gedrag te verbeteren.
Feedback is meestal indirect, dat wil zeggen: de ontvanger vertelt niet rechtstreeks hoe de uiting overkomt maar laat dat op een indirecte manier weten, vaak “tussen de regels door”. Bijvoorbeeld door het geven van non-verbale signalen (een vragende blik, bedenkelijk hoofdschudden, afwezig kijken).
Probeer de feedback volledig te begrijpen. Wees nieuwsgierig, vraag naar concrete voorbeelden en probeer je te verplaatsen in je feedbackgever. Check of je de feedback goed begrepen hebt door het nog eens samen te vatten en vraag naar suggesties om jouw gedrag te veranderen.
Een van de manieren om op een veilige manier feedback te geven is de ik-ik-jij-methode. Hierbij ga je uit van de feiten en nodig je vanuit je zorg de ander uit daarop te reageren. Bij de eerste 'ik' geef je zo feitelijk mogelijk aan wat je observeert. Meestal gaat het dan over wat je ziet of hoort.
Feedback kan positief en negatief zijn
Mensen leren vaak veel meer van duidelijk commentaar op werk dat ze goed hebben gedaan, dan van kritiek op fouten. Positieve feedback is heel motiverend. Je kunt de ander bijvoorbeeld vragen of je in de toekomst nog meer van hetzelfde gedrag mag zien.
Complimenteren = feedback geven
Complimenteren is in feite een vorm van feedback geven. Je koppelt terug aan de ander, wat je van zijn of haar prestaties vindt bijvoorbeeld. Goed feedback geven is essentieel in je communicatie met anderen.