In dit reservoir zit een drijver – de vlotter – die is verbonden met een klepje in de benzinetoevoer. Doordat de drijver op de benzine blijft drijven, drukt deze het klepje vanzelf dicht als het benzineniveau precies hoog genoeg is gestegen.
Een vlotternaald is een onderdeel van een carburateur. Het onderdeel is een soort sproeier die kan worden afgesloten door een precies passende, beweegbare naald. De naald wordt bewogen via een lip op de vlotter. De vlotter drijft in de brandstof (benzine) in de vlotterkamer.
Een vlotter is het deel van een regelaar dat drijft op een vloeistof en langs mechanische weg de regelaar bedient. Zodra het peil van de vloeistof hoger (of lager) wordt dan een vooraf ingestelde waarde, zal de regelaar een signaal afgeven.
Je vlotter drijft op de benzine in je vlotterbakje. Als hij op een bepaalde hoogte komt sluit de vlotternaald de benzinetoevoer af. Als dit niet gebeurd, overstroomt je vlotterbakje, of je hele carb.
De onderdruk “zuigt” de klep open, zodat er lucht kan worden aangezogen. Door de kleine luchtopening ontstaat er tijdens het starten een groot vacuüm op het hoofdgedeelte zodat er ook benzine wordt aangezogen. Wel moet de smoorklep deels zijn geopend, omdat er anders geen vacuüm bij de hoofdsproeier aanwezig is.
Vlak achter de hoofdsproeier, iets lager zie je de stationair sproeier. Afstellen van de vlotterhoogte doe je door voorzichtig het messing metaaltje te buigen. Het meten doe je vanaf de zijkant van de carburateur. Daar waar de vlotterbak op de carburateur aangesloten zit.
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
het probleem is dus gewoon dat dit niet gebeurd ,een aantal oorzaken zijn een versleten vlotternaald , slechte of vuile vlotterpen (waarmee de vlotter vastzit en scharniert) , lekke vlotter of gewoon dat de vlotter vast zit in de vlotterbak en dus niet omhoog KAN.
Wanneer moet een carburateur worden vervangen? Als de motor niet genoeg brandstof krijgt, zal deze haperen of niet meer starten. Je zal dus snel genoeg opmerken dat een carburateur vervangen moet worden. Als dit het geval is, zal de auto naar de garage moeten, want het is een vrij complexe reparatie.
Vlotter kosten
De prijs van een vlotter kan verschillen en tussen de 20 en de 40 euro liggen. Daarbij komen dan nog de kosten van de werkzaamheden. Het vervangen van een vlotter is gelukkig wel een kleine klus en daarbij waarschijnlijk binnen het eerste uur klaar.
Een vlotterschakelaar is een apparaat dat wordt gebruikt om het niveau van een vloeistof in een tank of een container te meten. De schakelaar werkt als een sensor die het elektrische circuit kan sluiten of openen. De vlotterschakelaar open of sluit het circuit als een bepaald vloeistofniveau wordt bereikt.
De vlotterkraan is toepasbaar in elk gangbaar opbouwreservoir, Wisa XS en Wisa XT inbouwsystemen en vele soorten duoblokken.
Zet je carburateurs op een schone doek en schroef alle onderdelen los. Zorg ervoor dat je de onderdeeltjes per carburateur schoon en zorgvuldig bewaart. Gebruik een reinigingsspray om alle onderdelen schoon te spuiten. Laat de spray een half uurtje inwerken en blaas alles schoon met perslucht.
Ultrasoon reinigen carburateurs
Voor het ultrasoon reinigen van CV (motorfiets) carburateurs zijn de kosten (gemiddeld1) : € 30,- per stuk. € 50,- voor een set van 2. € 80,- voor een set van 4.
Als de carburateurs niet synchroon werken, leidt dit tot een vrijloop die niet soepel is, een slechte respons op het gas en levert de motor niet het volle vermogen.
Een carburateur bestaat in hoofdzaak uit een buis met een vernauwing in het midden. Als de zuiger omlaag gaat om nieuwe lucht aan te zuigen (de aanzuigslag), wordt deze lucht via de carburateur aangezogen. Bij de versmalling in de carburateur gaat de lucht sneller stromen, waardoor de druk lager wordt (venturi-effect).
In de carburateur bevindt zich namelijk een gasklep/gasschuif, welke is aangesloten op de gaskabel. Zodra de bestuurder gas geeft, wordt de carburateur als het ware open getrokken waardoor er meer lucht/benzine mengsel naar de cilinder kan. Zodra je de gashendel loslaat, gaat de carburateur weer bijna helemaal dicht.
Het beste antwoord. De carburator zit tegen je cilinder (Dat ding met die koelribbeltjes) gemonteerd. Op onderstaande foto kun je het zien. Om de carburator te reinigen moet je hem demonteren en met perslucht schoonmaken en de sproeiers doorblazen.
Als je een gietijzeren 70 cc hebt is het verstandig ook de carburateur te vervangen door een 17.5mm of een 19mm. Als je een race 70cc hebt een 19mm of een 21mm. Je kan zelf wat kijken wat het beste loopt en hoeveel je ervoor over hebt, maar een grote carburateur is automatisch ook meer benzineverbruik.
Terwijl injectie met enorme precisie de juiste mix van brandstof en lucht samenstelt, zijn carburateurs simpelweg niet precies en dynamisch genoeg. Zelfs wanneer een motor met carburateurs stilstaat komen er nog brandstofdampen vrij, en Moeder Natuur blijkt dat toch niet echt te waarderen.
Onder de carb hangt een vlotterbak, met 2 schroefjes. Die haal je los. Dan zie je de sproeier in het midden zitten, zit verstopt in een soort buisje die verticaal loopt.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor ...
Het gaatje van de sproeier is ervoor om de juiste benzine/luchtmengsel bij elkaar te brengen voor een juiste verbranding van de motor. Bij een te grote sproeier creëer je een te rijk mengsel en bij een te kleine sproeier te arm mengsel. Een warm/vastloper bij 2-takt motoren is vaak een oorzaak van een te arm mengsel.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!