Een relais, ook wel contactor of magneetschakelaar genoemd, is een schakelaar die wordt gebruikt om veilig grotere stromen in of uit te schakelen. Met een kleine spanning (de stuurspanning) schakelt men veilig en beheerst een grote stroom (de hoofdstroom) in of uit.
Een magneetschakelaar wordt ook wel een relais genoemd. Deze termen worden vaak door elkaar gebruikt. Een magneetschakelaar is een door een elektromagneet bediende schakelaar die een willekeurig aantal schakelcontacten kan openen of sluiten. Hierdoor kan met een kleine schakelaar een relatief groot veld schakelen.
Een magneetschakelaar noemen we ook wel contactor of relais. Het is een schakelaar waarmee veilig grotere stromen in- of uitgeschakeld kunnen worden. Met een kleine spanning, dat noemen we de stuurspanning, kun je veilig een grote stroom (de hoofdstroom) in- of uitschakelen.
Een magneetschakelaar is een schakelaar die met behulp van een stuurstroom ingeschakeld kan worden. Een spoel die in de magneetschakelaar zit wordt bekrachtigd en afhankelijk van de type contactors het circuit opent of sluit. Een verbruiker zoals bijvoorbeeld een motor heeft een hoge aanloopstroom.
Het belangrijkste deel van een relais is de spoel, deze maakt een elektromagnetisch veld wanneer hier spanning op wordt gezet. Hierdoor wordt het relais een schakelaar. Het elektromagnetische veld maakt de ijzeren kern in de spoel magnetisch, welke de metalen schakelaar naar zich toe trekt.
Een relais, ook wel contactor of magneetschakelaar genoemd, is een schakelaar die wordt gebruikt om veilig grotere stromen in of uit te schakelen.
Een relay / relais doet niks anders dan van een kleine stuurstroom een grote hoofdstroom maken. Zo kan met een kleine schakelaar een groot elektronisch component in- en uitgeschakeld worden. Dit is mogelijk doordat een relay / relais in feite een schakelaar is.
Contactoren worden vanop afstand bediend. Ze hebben 2 schakelstanden (bij normale toepassingen schakelen ze monostabiel). In tegenstelling tot relais hebben contactoren altijd 2 onderbrekingen per contact. De reden hiervoor is voornamelijk veiligheid en slijtage.
Het betreft veelal een relais dat schakelt. Het relais kan NO (Normally Open) schakelen waarbij de verbinding in ruststand niet gesloten is of NC (Normally Closed) schakelen waarbij de verbinding in ruststand gesloten is.
Reed-contacten worden meestal gebruikt voor het schakelen van stuurstromen met een lage stroomsterkte (ampèrage). Wanneer een magneet in de nabijheid van het reed-contact komt, zullen de tongen door de magneetkracht (het magnetisch veld) worden aangetrokken, waardoor ze elkaar aanraken en het gewenste contact ontstaat.
Door het plaatsen van een zekering tussen de voeding en het elektrische apparaat voeg je een mate van veiligheid toe. Een relais wordt toegepast wanneer een circuit moet worden aangestuurd door een lagere spanning, of wanneer er meerdere circuits geschakeld dienen te worden door een signaal.
Schakelingen met een relais (verbruiker ingeschakeld):
De stuurstroom is met rood aangegeven. Deze loopt via de ECU naar massa. De hoofdstroom (met blauw aangegeven) loopt via de klemmen 30 en 87 door de lamp naar massa.
Standaard relais zijn ontworpen om 10 tot 20 miljoen mechanische cycli te schakelen.
Een impulsdrukker wordt voornamelijk gebruikt voor deurbellen en voor aan/uit knoppen op computers. Daarnaast wordt een impulsdrukker gebruikt voor het dimmen van verlichting en voor domotica systemen.
Een impulsschakelaar of teleruptor (onze Franstalige invloed) is een op afstand bediend bistabiel relais, Wat is een bistabiel relais; dit is een schakelcontact dat veranderd van normaal open toestand (lamp uit) naar een gesloten toestand (lamp brand) wanneer er een puls, via een drukknop, wordt gegeven.
Bij een pulsdrukker (met veer die altijd in zijn russtand terugkeert als je hemt niet bediend) heb je meestal te maken met een NO (Normal Open) contact. Sommige schakelaars hebben een extra contact dat stroom doorlaat wanneer je de schakelaar niet indrukt (in ruststand).
Start-stop-systemen schakelen de motor automatisch uit en herstarten de motor weer zodat de auto minder lang stationair draait. Hierdoor verbruikt de motor minder brandstof en wordt de uitstoot van uitlaatgassen teruggedrongen.
Bij een normaal gesloten contact opent het contact wanneer de instelwaarde wordt bereikt. Een normaal gesloten (NC) manometer met schakelcontacten heeft twee elektrische contacten die normaal met elkaar in contact staan, waardoor er stroom door het circuit kan lopen.
Normal Closed contactelement voor schakelaars.
Dit is een standaard schakelmethode, die inhoudt dat de schakelaar "gesloten" blijft totdat deze wordt ingedrukt. Dit betekent dat een NC schakelaar altijd contact maakt.
of om het nog eenvoudiger te zeggen : een impulsschakelaar bedien je met een drukknop, een relais met een gewone schakelaar.
Dit document licht de werking van deze ingangen toe en hoe sensoren of apparaten daarop kunnen worden aangesloten. Elk "normaal open" (NO) of "normaal gesloten" (NC) contact kan op een van de ingangen worden aangesloten.
Een relais is in feite een op afstand bediende schakelaar. Een relais bestaat uit maak en/of verbreek contacten die bediend worden door een elektromagneet. Door deze techniek is het mogelijk om met een kleine stroom een grote stroom te schakelen.
Een relais is een elektrotechnisch component dat door middel van stuurstroom een grote hoofdstroom in- of uitschakelt. De werking van een relais is eenvoudig; het is eigenlijk gewoon een soort schakelaar. De spoel in een relais wordt ingeschakeld met een stuurstroom.
Werkingsprincipe van fasebewakingsrelais:
Een driefasig bewakingsrelais werkt door constant de spanningen van alle drie de fasen in een systeem te controleren. Als een van de fasen buiten het acceptabele bereik komt, zal het relais uitschakelen en de apparatuur loskoppelen van de voeding.