De lambdasonde geeft het signaal aan het motormanagement middels elektrische spanning of een veranderende weerstand. Moderne auto's hebben ná de katalysator een extra lambdasonde zitten die controleert of de katalysator z'n werk goed (genoeg) doet. Afhankelijk daarvan kan het mengsel eveneens worden aangepast.
Gebruik van meerdere lambdasondes
Hiervoor wordt er een extra lambdasonde achter de katalysator geïnstalleerd. Daarmee wordt het vermogen voor zuurstofopslag van de katalysator bepaald. De werking van de sonde achter de katalysator is dezelfde als die van de sonde voor de katalysator .
Defect: de signalen
een verslechtering van de motorprestatie. onrustige motorloop. verhoogd brandstofverbruik. rook uit de uitlaat.
“De lambdasonde is een sensor in de uitlaat van je auto die het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen meet. Wijkt de waarde van het zuurstofgehalte af, dan stelt het motormanagementsysteem dit automatisch bij. Zo werkt de katalysator optimaal en zijn de uitlaatgassen minder schadelijk voor het milieu.”
Moderne motoren werken zeer zuinig en met een evenwichtige brandstof-luchtverhouding, waarvoor een lambdasonde noodzakelijk is. In geval van een defect kan dit onder meer leiden tot verminderde motorprestaties of een hoger brandstofverbruik.
Veel voorkomende oorzaken voor een defect aan de lambdasonde: Slijtage na lange kilometers. Hitte in de buurt van het uitlaatsysteem. Corrosie op de lambdasonde.
Een lambdasonde gaat vaak rond de 160.000 km mee.
Je kunt een lambdasonde op verschillende manieren schoonmaken. Als eerste kun je dit doen met een staalborstel. Indien je hiervoor kiest, ben je ongeveer 5 minuten bezig met het schoonmaken van de lambdasonde. De tweede manier is de lambdasonde schoonbranden met een gasbrander.
Tekenen van een defecte katalysator
Het onderdeel is een integraal onderdeel van het uitlaatsysteem van de auto. Hij is erop gebouwd, een autoleven lang mee te gaan. Niettemin kan de katalysator verstopt raken, kapotgaan of gestolen worden.
De twee meest voorkomende kenmerken van een kapotte katalysator zijn: minder vermogen van de motor door een verstopte katalysator. een rammelend geluid van de katalysator.
Wat zijn de kosten van een lambdasonde vervangen? Vanaf €119,- kunt u de lambdasonde laten vervangen.
Het vervangen van één lambdasonde sensor, of ook wel genoemde luchtsensor kost meestal tussen de 50 en 80 euro.
Op basis van je kenteken kan je eenvoudig achterhalen welke lambdasondes er geschikt zijn voor jouw auto. Het kenteken geeft vaak meerdere opties, terwijl het chassisnummer vrijwel altijd de juiste lambdasondes aangeeft. Ook kun je zoeken via je merk, type en uitvoering van je auto.
Ook in combinatie met de katalysator is de lambdasonde op deze plaats in staat dit zeer nauwkeurig na te gaan. Zo heet de eerste lambdasonde die voor de katalysator zit ook wel regelsonde. Degene na de katalysator wordt vaak diagnosesonde genoemd, omdat deze uitsluitend checkt.
Een universele lambdasonde volstaat prima maar bij voorkeur wel van een bekende leverancier. Dan denk ik aan bijvoorbeeld Bosch, NGK, Facet of Denso. Let wel op: er zijn ook universele exemplaren waar je min of meer zelf de stekkeraansluiting in elkaar moet zetten.
Van een lambdasonde mag een levensduur van ten minste 8 jaren worden verwacht. Als de lambdasonde eerder moet worden vervangen en de auto normaal gebruikt is en goed is onderhouden, bestaat het vermoeden dat de lambdasonde gebrekkig was. Een vermoeden kan echter worden weerlegd.
Een lambdasonde, ook wel lambda sensor genoemd, meet het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen. Dit wordt vervolgens doorgegeven aan het motormanagementsysteem (ECU). Daarmee geeft de lambdasonde dus informatie over de brandstofverhouding.
De lambdasonde bevindt zich in het uitlaatspruitstuk in de nabijheid van de motor, terwijl auto's met EOBD II (Europese voertuigen na 2001) ook een tweede sensor achter elke katalysator hebben, met als doel de prestaties van de katalysator te meten.
De Lindemann Service Cleaner benzine is de beste en goedkoopste oplossing voor het reinigen van onder andere de katalysator. Lindeman Service Cleaner Benzine is een krachtig additief dat het hele brandstofsysteem inclusief de kleppen, zuigers en injectoren reinigt.
Tegenwoordig beschikken de meeste auto's over twee lambdasondes. Een daarvan zit voor de katalysator en een erna. De sensor die tussen de katalysator en de motor zit meet de hoeveelheid zuurstof en zet dit om in een waarde. De waarde die de sensor doorgeeft, wordt ook wel de lambdawaarde genoemd.
De kosten voor het vervangen van een katalysator lopen erg uiteen. Meestal moet je denken aan kosten tussen de 250 en 450 euro.
Een katalysator kan een autoleven meegaan, maar gaat gemiddeld 80.000 tot 150.000 km mee. Daarnaast zijn er nog andere oorzaken waardoor een katalysator vóór de verwachte levensduur kapot kan gaan. De meest voorkomende redenen dat een katalysator stukgaat zijn: Onverbrande brandstofresten in de uitlaat.
Doorgaans liggen de kosten voor een enkele sensor tussen de € 15 en € 100.
Een katalysator is verantwoordelijk voor het neutraliseren van schadelijke stoffen die door de motor worden uitgestoten. In de katalysator worden deze schadelijke gassen door een chemische reactie getransformeerd in onschadelijke stoffen.