Bij een crisisdienst werkt een team van psychiaters, psychologen en psychiatrisch verpleegkundigen. U krijgt er direct hulp en behandeling. Daarna gaat u weer naar huis en krijgt u zo nodig behandeling op afspraak. Soms is een verblijf met behandeling in de GGZ-instelling de beste keuze.
Tijdens een psychische crisis zijn uw psychische klachten zo hevig, dat ze uw dagelijks leven helemaal verstoren. Mogelijke verschijnselen zijn: U voelt zich diep ellendig, uw leven lijkt totaal zinloos. U voelt zich heel angstig.
Wanneer kan je de crisisdienst bellen? Je kan de ggz crisisdienst bellen als iemand acuut gevaarlijk is voor zichzelf en/of de omgeving. Denk bijvoorbeeld aan agressie of verwardheid. Je kan zelf de crisisdienst bellen, maar ook je naasten of je huisarts kunnen aan de bel trekken.
In crisissituaties staat acute hulpverlening voorop, om ervoor te zorgen dat de geestelijke gezondheidsproblemen geen gevaar opleveren. De crisisdienst beoordeelt welke acute psychiatrische hulp moet worden geboden en verwijst eventueel door naar andere hulpverleningsinstanties.
Een crisissituatie kan door verschillende factoren uitgelokt worden: verlies van werk, eenzaamheid, dreigende uithuiszetting, schulden, scheiding, overlijden, ziekte, aanhoudende stress, afhankelijk zijn van anderen, pessimistische verwachtingen naar de toekomst toe, afhankelijk van alcohol, medicatie of drugs, ….
Bij een crisisdienst werkt een team van psychiaters, psychologen en psychiatrisch verpleegkundigen. U krijgt er direct hulp en behandeling. Daarna gaat u weer naar huis en krijgt u zo nodig behandeling op afspraak. Soms is een verblijf met behandeling in de GGZ-instelling de beste keuze.
Hoe lang duurt een crisisopname? Een crisisopname duurt maximaal 14 aaneengesloten dagen. Tijdens uw verblijf bekijken we samen met u of en welke vervolgzorg er nodig en mogelijk is.
Bij een crisisopname wordt iemand opgenomen vanwege ernstige psychische klachten. Dat gebeurt bijvoorbeeld als iemand ernstige psychotische klachten heeft, als iemand zichzelf wil beschadigen, of net een poging tot zelfbeschadiging of zelfdoding heeft gedaan.
Er zijn verschillende vormen van crisisinterventie: ambulante crisishulp, residentiële crisisopvang en crisispleegzorg.
Wanneer een crisissituatie zich voordoet, is het van belang dat ketenpartners snel en efficiënt samenwerken en de situatie zoveel mogelijk de-escaleren: Ketenpartners dienen door hun houding en attitude bij te dragen aan het creëren van rust, veiligheid en vertrouwen voor de persoon in crisis en zijn omgeving.
Bel 0800-1205 als je je zorgen maakt om iemand
Je kunt een deskundige bellen voor advies of om een melding te doen. Bel in een spoedsituatie altijd 112. Denk je aan zelfmoord? Bel dan 113.
U kunt iemand met psychische klachten vaak al helpen door goed naar hem/haar te luisteren: Probeer echt te luisteren, zonder te oordelen of meteen adviezen te geven. Probeer niet in discussie te gaan. Luister gewoon en probeer uw naaste te begrijpen.
Wat gebeurt er als je opgenomen bent? Samen kijken we hoe je op dit moment van jouw leven in deze situatie bent gekomen. We kijken naar jouw sterke en zwakke punten en bepalen samen wat de beste behandeling voor jou is. Een opname in een kliniek is altijd zo kort mogelijk.
De crisismaatregel duurt maximaal drie dagen, maar kan aansluitend verlengd worden.
Praten op zich is een goede manier om sterker uit een crisis te komen. Praat over wat er allemaal is gebeurd en waarschijnlijk nog zal gaan gebeuren. Wat zijn de gevolgen op de korte en lange termijn? Wees open over je gevoelens en hoe je persoonlijk omgaat met deze onzekerheid.
Het gaat daarbij om psychische klachten die zo sterk aanwezig zijn dat ze duidelijk lijden veroorzaken en het normale functioneren in de weg staan. We spreken van een emotionele ontregeling wanneer jouw reactie op stress leidt tot verminderd functioneren, zowel in jouw sociale leven als in jouw werk of studie.
Iemand die een gevaar voor zichzelf of zijn omgeving vormt door een geestelijke stoornis kan tegen zijn of haar zin in worden behandeld. De verplichte behandeling kan een gedwongen opname zijn, maar dat hoeft niet. Iemand kan ook verplicht worden om regelmatig naar een instelling terug te komen.
Het CIT (Crisis Interventie Team) is een team medewerkers dat dag en nacht (7×24 uur) komt bij meldingen van onveiligheid bij kinderen en jongeren. Onze medewerkers beschikken over een brede expertise. Zij hebben bijvoorbeeld kennis op het gebied van jeugdhulp, jeugdpsychiatrie (ggz) en verstandelijke beperking (lvb).
Wanneer je lid bent van een Crisis Management Team (CMT), hou je je bezig met het voorkomen en beheersen van een crisissituatie. Een crisis is een zware noodsituatie waarbij het functioneren van een organisatie ernstig verstoord raakt.
Opname ggz
Opname is een intensieve behandeling en wordt ingezet als een ambulante behandeling niet voldoende blijkt. De opnameduur is altijd zo kort mogelijk. Op afdeling De Bedding van enkele dagen tot maximaal drie maanden, op afdeling De Spreng maximaal zes maanden.
Als je last hebt van ernstige depressies, kan opname een uitkomst zijn. Zo'n opname komt meestal pas in zicht als andere behandelingen geen verbetering brengen. Opname in een Kliniek of op de Psychiatrische Afdeling van het ziekenhuis komt het meest voor.
Hoe regelt u crisisopvang? Vanaf 1 januari 2015 zijn zorgkantoren verantwoordelijk voor het regelen van crisiszorg voor cliënten met een Wlz-indicatie. Bijvoorbeeld voor mensen die ondanks hun verpleeghuis / 24 uurszorg indicatie thuis wonen met een PGB.
Als uw familielid of zijn vertegenwoordiger duidelijk geen opname wil, is er verzet. Het CIZ kan dan geen besluit tot opname en verblijf geven. Wij vragen in dat geval aan de rechter om een beslissing te nemen. We hebben dan een medische verklaring nodig van een onafhankelijke arts.
Familieleden kunnen via het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) een aanvraag doen voor een besluit tot opname en verblijf, rechterlijke machtiging en een voorwaardelijke machtiging.