Bij diefstal, dien klacht in bij de politie en verwittig zo snel mogelijk en schriftelijk de uitgever van uw kaart (meestal uw bank). U bevestigt daarbij de diefstal van uw kaart en beschrijft de omstandigheden van de diefstal en het moment van de blokkering(saanvraag).
Neem direct contact op met uw bank om uw pinpas en/of creditcard te blokkeren!
De bank/creditcardmaatschappij zal de zaak onderzoeken en indien nodig de politie inlichten. Als uw kaart verloren of gestolen is, moet u dit melden bij de politie, die de misdaad of het verlies zal registreren .
Meld verlies of diefstal onmiddellijk
Als uw creditcard, pinpas of betaalpas verloren of gestolen is, wacht dan niet om dit te melden. Bel — of gebruik de mobiele app — en meld het verlies of de diefstal zo snel mogelijk bij de bank of kredietvereniging die de kaart heeft uitgegeven.
Als u frauduleuze transacties vindt, hebben de meeste creditcardmaatschappijen en banken een manier om een geschil te starten in uw online rekeningoverzicht . Volgens de Amerikaanse wet bent u, als u de frauduleuze transacties binnen 60 dagen meldt, nauwelijks of helemaal niet verantwoordelijk om ze te betalen.
Zodra u erachter komt dat uw kaart verdwenen is, informeer dan uw bank op welke manier dan ook en vraag hen om de kaart op de hotlist te zetten of te blokkeren . Dit voorkomt dat de persoon die de kaart in bezit heeft, ongeautoriseerde transacties uitvoert.
Als u uw betaalpas in het buitenland bent verloren, volgt u dezelfde procedure als thuis: neem contact op met uw bank en blokkeer de kwijtgeraakte pas .
Waarom mag ik mijn betaalpas niet uitlenen? Fraudeurs kunnen geld opnemen en geld witwassen met jouw betaalpas. Ook kunnen ze je betaalpas omwisselen voor een andere betaalpas, zonder dat je het door hebt.
Als u uw debitcard wilt annuleren omdat deze bijvoorbeeld verloren of gestolen is, moet u dit onmiddellijk doen. Dit is belangrijk omdat u aansprakelijk kunt worden gesteld voor afschrijvingen op een kaart die niet als vermist is opgegeven. U moet uw debitcard annuleren via internetbankieren, via uw bank-app of door uw bank te bellen .
Meld het bij uw gemeente als uw paspoort of identiteitskaart gestolen is of als u deze kwijt bent. De melding heet een verklaring van vermissing.
Zorg dat je zo snel mogelijk Card Stop belt (met de gsm van iemand anders) op 078 170 170. Daarna moet je elke bank contacteren waarvan je een app hebt op je smartphone om die app te laten blokkeren. Voor Cetelem bel je het nummer 078 15 00 90. En uiteraard doe je ook aangifte bij de politie.
Verloren en gestolen kaarten
Uw betaalpas wordt binnen 3-5 werkdagen na bestelling geleverd.
Een van de volgende gegevens is nodig om je kaart te blokkeren: Het bankrekeningnummer waaraan de kaart verbonden is. De gegevens van de kaarthouder: naam – voornaam – geboortedatum - postcode.
De debetkaart is een gemakkelijk, snel en betrouwbaar betaalmiddel. Je moet minder cash op zak hebben en bij verlies kan niemand iets doen met je kaart als ze de pincode niet kennen.
De CVC-code (Card Verification Code) bestaat uit 3 cijfers. Bij elke onlineaankoop met Mastercard moet je je kaartnummer, de vervaldag en de CVC-code ingeven. Voor onlineaankopen met Bancontact heb je nooit een CVC-code nodig. De debetkaart met Maestro-logo heeft geen CVC-code.
Bij diefstal, dien klacht in bij de politie en verwittig zo snel mogelijk en schriftelijk de uitgever van uw kaart (meestal uw bank).
Fraude met een debitcard vindt plaats wanneer iemand toegang krijgt tot uw debitcardnummer (en in sommige gevallen uw persoonlijke identificatienummer (pincode)) om ongeautoriseerde aankopen te doen of geld van uw rekening op te nemen .
Als u een ongeautoriseerde transactie opmerkt
Als de bank constateert dat u de transactie niet hebt geautoriseerd, vergoeden ze u . Als u de kaart die verantwoordelijk is voor de ongeautoriseerde afschrijving nog niet hebt geannuleerd, doe dat dan onmiddellijk en vraag een nieuwe kaart aan bij uw bank.
Als u geen andere manier hebt om aan geld te komen, kunt u mogelijk een tijdelijke repatriërings- of evacuatielening krijgen via het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken . Zoek op en neem contact op met een Amerikaanse ambassade of consulaat om te vragen naar evacuatie- en repatriëringsleningen. Als u een evacuatie- of repatriëringslening krijgt, moet u deze terugbetalen.
Hoe vertel ik Nationwide dat ik naar het buitenland ga? U hoeft Nationwide niet op de hoogte te stellen van uw reisplannen . Als hun fraudeteam zich zorgen maakt over ongebruikelijke uitgaven, nemen ze contact met u op - zorg er wel voor dat uw contactgegevens allemaal up-to-date zijn.
Om uw kaart terug te krijgen, neemt u contact op met het filiaal of de bank waar u de geldautomaat heeft gebruikt zodra deze opengaat. (Zonder uw pincode zou de kaart door niemand anders gebruikt kunnen worden, dus de vertraging zou geen beveiligingsinbreuk moeten veroorzaken.) Kaarten die in de machine worden achtergelaten, worden uiteindelijk de volgende ochtend weer in de machine gehaald om op te halen .
Neem direct contact op met uw bank om uw pinpas en/of creditcard te blokkeren!
Is het mogelijk om een gestolen of verloren debitcard te traceren? Als u uw debitcard bent verloren, kunt u helaas de status van de debitcard niet traceren . Er is geen manier waarop een bank of politie u kan helpen een gestolen of verloren debitcard te traceren. U kunt echter altijd de nodige stappen ondernemen om uw kaart te beschermen.
Als er sprake is van ongeautoriseerd gebruik van uw kaart voordat u deze als vermist opgeeft, is het maximale bedrag dat u verschuldigd bent voor ongeautoriseerde kosten op de kaart $ 50. Veel overeenkomsten met kaarthouders zeggen dat u in deze omstandigheid niet verantwoordelijk bent voor kosten.