Zwarte rookpluimen of zwarte roetwolken wijzen doorgaans op een probleem met de verbranding of de injectie. Vaakis vervuiling van de motor de oorzaak. Te lang doorrijden wanneer de auto zwart rookt, kan de problemen verergeren. Het roetfilter kan verstopt gaan zitten, of de motor beschadigt.
Rook is het zichtbare van de in de lucht zwevende verbrandingsproducten. Witte rook bestaat vooral uit waterdamp, zwarte rook vooral uit roet (materie). Wanneer er brand is waarbij chemische stoffen zijn betrokken, verwacht je dat de rook gevaarlijker is dan bij een gewone brand.
Rook uit uitlaat wijst op slecht verbrandingsproces
Als de auto rookt, is dat vaak een teken dat de brandstof niet optimaal verbrand wordt. Dit kan op den duur leiden tot ernstige motorproblemen. De motor raakt vervuild, je krijgt een verstopte katalysator of - bij een dieselmotor - een verstopt roetfilter.
Blauwe rook uit de uitlaat van je auto wijst op een technisch mankement in de motor. Blauwe rook kan voorkomen bij stationairloop, bij gasgeven of gas loslaten. Rook uit de uitlaat komt meestal door verbranding van olie of een slecht verbrandingsproces.
Witte rook ontstaat door het verbranden van koelvloeistof die op een of andere manier in de verbrandingsruimte komt. Mogelijke oorzaak kan een doorgeslagen koppakking zijn maar ook een gescheurde kop of onderblok. Technisch onderzoek zal de oorzaak aan het licht moeten brengen.
Grijze of zwarte rook is een teken dat er iets misgaat met de verbranding van brandstof. Meestal wordt het veroorzaakt doordat de motor te veel benzine of diesel verbrandt. Er wordt dan gezegd dat de motor 'te rijk' staat. Gevaarlijk is het niet, maar het kost wel onnodig veel brandstof en stinkt behoorlijk.
Aan het einde van de dag worden alle stembriefjes verzameld en verbrand in de Sixtijnse Kapel. Uit de schoorsteen komt dan zwarte rook. Zodra er wel een paus gekozen is, worden de stembriefjes met nat stro of een chemische stof verbrand. Er komt dan witte rook uit de schoorsteen.
Witte rook betekent: 'beslissing dat iets kan doorgaan', 'belangrijke beslissing waarnaar al enige tijd wordt uitgekeken'. Met bijvoorbeeld 'Nog geen witte rook over nieuwe wet' is bedoeld dat de nieuwe wet nog niet is vastgesteld of aangenomen.
De nieuwe uitlaat stinkt
Maak je geen zorgen: in de meeste gevallen is dit normaal. De uitlaat en zijn isolatiematerialen, toevoerleidingen met klemmen of pakkingen worden voor het eerst warm en heet. Dit leidt tot verdamping of outgassing, wat de geur verklaart.
Een rokende dieselauto heeft vrijwel altijd een (verbrandings)probleem. Een overschot aan diesel of een tekort aan lucht veroorzaakt zwart roken van de motor. De oorzaak kan liggen bij diverse onderdelen van de auto zoals de: de EGR Klep.
Zwarte rook uit de uitlaat komt meestal voor bij dieselmotoren. Zwarte rookpluimen of zwarte roetwolken wijzen doorgaans op een probleem met de verbranding of de injectie. Vaakis vervuiling van de motor de oorzaak. Te lang doorrijden wanneer de auto zwart rookt, kan de problemen verergeren.
Wanneer uw motor blauwe rook uit de uitlaat afgeeft, dan is dit meestal een teken dat uw auto olie brandt. In de meeste gevallen lekt olie ergens in de verbrandingskamer en de afdichtingen van de klepgeleider, of mogelijk zijn de zuigerveren versleten en moeten worden vervangen.
Witte rook door lekke koppakking
Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers. Een druktest brengt dit aan het licht.
Rook bestaat uit heel veel kleine deeltjes die van een verbrande stof afkomen en door de lucht zweven. Zulke kleine deeltjes noemen wij vaste aerosollen. Deze deeltjes zweven door de lucht, maar ze stijgen ook. Dit komt omdat vuur de lucht verwarmt en warme lucht stijgt.
Rookwolken bij brand met een gele of bruine kleur wijzen mogelijk op giftige stoffen in de rook. Giftige wolken, niet afkomstig van een brand, zijn vaak wit of kleurloos. De geur: giftige stoffen met een herkenbare geur zijn ammoniak en chloor. Veel giftige stoffen zijn lastig te ruiken.
je neemt het pompje met tank van de ruitensproeiers van de auto. deze vul je met dunne olie, (Naaimachine olie) of diesel. Het slangetje maak je in de bocht van het uitlaat spruitstuk. Roken gegarandeerd!!
Schimmel en bacteriën
Als je een sterk muffige geur ruikt als je de airconditioning aanzet, dan is dit waarschijnlijk doordat er schimmel in de ventilatiekanalen van de auto zit. Vaak is dit bij oudere auto's erger, omdat schimmels en bacteriën in oude auto's meer kans hebben gehad zich te ontwikkelen.
Als het dieselmengsel net zo snel tot zelfontbranding komt als hexadecaan dan krijgt het dieselmengsel een cetaangetal van 100. Meestal heeft diesel een cetaangetal van 50. Bij benzine gebruikt men het octaangetal om de klopvastheid van het brandstofmengsel aan te duiden.
Risico's van uitlaatgassen
Sommige gassen zoals stikstofoxiden zorgen voor irritatie van de luchtwegen en kunnen leiden tot misselijkheid. De aanwezigheid van koolmonoxide kan leiden tot hoofdpijn, vermoeidheid en misselijkheid en is bij hogere concentraties dodelijk.
De uitdrukking 'witte rook' betekent dat iets kan doorgaan doordat er een beslissing is genomen. Het vindt zijn oorsprong in het katholicisme, waar witte rook aangeeft dat er een nieuwe paus is gekozen. De verkiezing van de paus gaat met dagelijks twee stemrondes. De stembriefjes worden na elke ronde verbrand.
De verbranding van hout geeft rook. Normaal gesproken wordt de rook netjes afgevoerd door het rookkanaal, ook wel de schoorsteen genoemd. Zo krijgt u de warmte en sfeer van het houtvuur in huis en verdwijnen de rookgassen naar buiten.
Pas op voor rook
Bij het barbecueën op houtskool en briketten is vaak sprake van onvolledige verbranding. Dit veroorzaakt rook met roet en fijnstof. Ook druipt regelmatig vet op de kolen. Door de vlammen die hierbij ontstaan, brandt het vlees (gedeeltelijk) aan.
Hoe word je een Paus? Een Paus kan via interne verkiezingen van het Heilige College van Kardinalen in Rome tot Paus. Eerder is een Paus altijd Kardinaal geweest met een minimale vooropleiding als Priester binnen het Seminarie van 6 à 7 jaar.
In conclaaf gaan met iemand betekent dat je je met een of meer mensen afzondert om (langdurig en grondig) te overleggen. De uitdrukking heeft vaak een enigszins schertsende ondertoon.
Bij het conclaaf komen kardinalen uit de hele wereld in Roma bijeen om te beslissen wie de nieuwe paus wordt. Deze plechtigheid vindt altijd plaats in de Sixtijnse Kapel, vlakbij de Sint Pieter. Vast staat dat hierbij maximaal 120 kardinalen aanwezig mogen zijn en hun stem mogen uitbrengen.