INCORRECT GEBRUIK IS UITGESLOTEN: Alle Schwalbe One racefietsbanden zijn met een extra label duidelijk als “TLE” of “TUBE ONLY” banden gekenmerkt.
Over een totale Larnyx Extirpatie (TLE)
Een totale larynx extirpatie voeren we uit om een kwaadaardige tumor in uw strottenhoofd te verwijderen. Een andere reden voor een TLE zou kunnen zijn dat u zich regelmatig ernstig verslikt (bijvoorbeeld door een aangeboren afwijking of een eerdere behandeling).
Een tubeless bandensysteem is een systeem waarmee je zonder binnenband rijdt. Een tubeless systeem bestaat uit een tubeless-ready velg met een tubeless velglint, een tubeless geschikte buitenband, een tubeless ventiel en de bijbehorende vloeibare latex voor in de buitenband.
Tubeless Easy is de nieuwste variant van de Tubeless Ready banden. Een nieuw monofiel weefsel aan de zijwand (SnakeSkin) maakt een extreem lichte tubeless conversie mogelijk. Het gebruik van een vloeibare lekbescherming is vereist, maar de montage is verder net zo eenvoudig als bij de echte tubeless banden.
Tubeless wil zeggen dat je een velg hebt waar je een tubeless band opzet. Latex erin tegen gaatjes, oppompen en knallen. Tubeless ready wil zeggen dat je velg wel een tubeless band kàn hebben, maar dat je eerst nog wat moet aanpassen. JE moet nl een los tubeless ventiel plaatsen en speciaal tubeless velglint.
Carbon tubevelg is met velgremmen lastig kapot te remmen, van carbon wielen voor clinchers is bekend dat dit zeker wel mogelijk is. En áls je een carbon tubevelg kapot zou remmen dan is de kans groot dat de tube erop blijft zitten. Nu is dit argument voor profs niet (meer) zo relevant.
Veel tubeless-banden hebben een luchtdichte coating aan de binnenzijde. Deze is aan de binnenkant met een bandenplakset te repareren. Het lek is echter vaak heel moeilijk te traceren. Daarom adviseren wij om bij een lek onderweg een binnenband te monteren.
Houd maar aan dat de termijn van 3 maanden realistischer is als het warm is. Bij lagere temperaturen gaat sealant langer mee. Je kan de sealant gewoon bijvullen door de kern van het ventiel te verwijderen en ongeveer de helft van de voorgeschreven sealant voor jouw bandenmaat bij te vullen.
Tubeless banden hebben geen ventiel. Deze kan je los kopen (afhankelijk van het merk velg) en monteer je met rubber ringetjes in de velg. Nadat de band om de velg is gemonteerd moet je vloeibare latex in de band laten lopen (dit kan via het ventiel). Vloeibare latex zorgt voor de laatste echte afdichting van de band.
Beetje bijvullen is voldoende. Hangt natuurlijk ook af of je latex hebt gebruikt door lek te rijden. Heb je niet altijd door maar kan je wel zien aan de oppervlakte van de band.
Deze goede opvolger Continental Grand Prix 5000 TL racefiets band is de beste tubeless band. Hij is in alle opzichten een verbeterde versie dan zijn voorgangers. Hij heeft nog zachter rubber, is nog lekbestendiger en lichter. Zelfs met een lagere bandenspanning heb je nog steeds een lage rolweerstand.
Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee. Bij de lichte Marathon Racer en Marathon Supreme is dit wat minder (ca. 5.000 tot 9.000 km).
Je kan de sealant gewoon bijvullen door de kern van het ventiel te verwijderen en ongeveer de helft van de voorgeschreven sealant voor jouw bandenmaat toe te voegen. Als de band versleten is dan vervang je gewoon de hele band en voorzie je hem van nieuwe sealant.
Controleer allereerst of de wielen en de banden die je hebt, geschikt zijn voor een tubeless setup. De tubeless-ready wielen en banden van Bontrager dragen het opschrift TLR. Om tubeless te kunnen maken, heb je velglinten en ventielen nodig die passen op de wielen. Daarnaast heb je TLR-dichtmiddel nodig.
Zet het patroon thuis met een vloerpomp op druk en je kunt onderweg je banden oppompen na lekrijden. Een perfecte metgezel bij lekrijden dus; je pompt onderweg makkelijk je band op. Je kunt thuis het patroon onbeperkt vullen met een vloerpomp of compressor.
Tubeless banden bieden duidelijke voordelen op het gebied van snelheid, comfort, grip en bescherming tegen lekrijden. Doordat er geen onnodige wrijving tussen band en binnenband ontstaat, neemt de rolweerstand aanzienlijk af en wordt deze veel lager dan bij vouwbanden of tubes.
Er hoeft alleen maar 100 ml afdichtvloeistof in de band en een tape in de velg. En die 100 gram per wiel scheelt in rijcomfort: al het gewicht dat rondslingert weegt tot 3x meer dan bij stilstand.
Tubeless: alleen een buitenband, luchtdicht op de velg geklemd door speciaal ventiel en velglint. Tubular of tubes: Een dichtgenaaide katoenen band met een latex binnenband, in zijn geheel op een geschikte velg geplakt.
Je tubeless MTB band vullen met latex
De hoeveelheid latex die je nodig hebt scheelt per merk, maar gemiddeld moet je ongeveer 60 ml latex per MTB band gebruikten. Je kunt tussentijds altijd meer latex toevoegen als je bijvoorbeeld lek bent gereden.
Squirt Seal kwam hier als winnaar uit, de meeste andere sealants moesten al bij relatief kleine gaatjes passen. Ondertussen komen er bijna wekelijks nieuwe sealants bij op de markt en uit onze testen blijkt dat de toenemende concurrentie de consument ten goede komt.
Het oppompen van een tubeless band gaat niet met een normale fietspomp. Daar heb je een speciale hogedruk pomp voor nodig. Je moet namelijk in één keer een hele klap lucht in de band krijgen. Dat komt doordat je geen binnenband hebt.
Het grote verschil is dat een draadband veel zwaarder is door de stalen draad. Over het algemeen kan je zeggen dat de duurdere wedstrijdgerichte banden vouwbanden zijn en de eenvoudigere op trainen en touren gerichte banden een stalen hieldraad hebben. De band die jij wil aanschaffen is een lichte wedstrijdband.
Het ontbreken van een binnenband zorgt voor minder wrijving en dus een lagere rolweerstand, waardoor jij sneller gaat fietsen! Vanzelfsprekend is een tubeless band lichter dan de combinatie van binnen- en buitenband en daardoor een stuk efficiënter.
Je kunt in principe bijna elke velg tubeless inzetten, de kans is zelfs groot dat je nu al rijdt met tubeless ready velgen. Voor de banden zelf geldt hetzelfde, er staat in dat geval de aanduiding 'Tubeless Ready' (TL) op.