De letters staan in de verschillende talen voor hetzelfde, namelijk: 'Matsch' + Schnee, Mud + Snow of Modder + Sneeuw. Het is in veel landen wel verplicht om op deze banden te rijden in de winterperiode. De M+S-codering op banden betekent dat het profiel of structuur beter presteert op sneeuw dan standaardbanden.
De code 'MS' staat voor 'Mud & Snow', oftewel modder en sneeuw. De fabrikant wil hiermee aangeven dat de autoband wel tegen een stootje kan. De banden worden geschikt geacht om in natte, koude en modderige omstandigheden voldoende grip te blijven houden.
Achter de maataanduiding op de band staan een getal en een letter. Bijvoorbeeld: 205/55 R16 91 H. Het getal (91) staat voor de belastingindex van je band.De letter (H) is het snelheidssymbool.
Rijd je deze winter naar Duitsland? Vergeet dan niet om je banden te checken! Vanaf oktober 2024 geldt er namelijk een nieuwe regel: alleen winterbanden met het Alpine-symbool zijn nog toegestaan. Dit symbool – een berg met een sneeuwvlok – laat zien dat je banden goedgekeurd zijn voor winterse omstandigheden.
Het grootste nadeel van all season banden is dat het geen winterbanden zijn, maar ook geen zomerbanden. Hierdoor heb je minder grip met winters weer of echt warmere temperaturen. Ook slijten de banden sneller bij warmte. Niet alle landen zien een all season band als winterband.
U mag geen all season- en zomerbanden mengen . Als u uw banden vervangt door all season-banden, moet u all season-banden op alle vier de wielen monteren. U mag ook geen all season-banden met winterbanden of zomerbanden met winterbanden mengen. Monteer altijd hetzelfde type band op alle vier de wielen.
All season banden kosten tussen de € 90 en € 150 per band. Houd er rekening mee dat all season banden sneller slijten dan een normale zomer- of winterband. In de all season bandentest van de ANWB zie je welke all season banden goed en minder goed presteren en wat deze banden kosten.
Volgens de Duitse wet moet uw auto geschikt zijn om te rijden in winterse omstandigheden. Als het sneeuwt, moet u winterbanden of all-seasonbanden gebruiken met het sneeuwvloksymbool of het 3 PMSF-symbool . Ook mogen uw ruitenwissers niet versleten zijn en moet u voldoende ruitensproeiervloeistof bij u hebben.
Leeftijd van de banden
Banden moeten na ongeveer zes jaar worden vervangen, zelfs als ze er goed uitzien. Bestuurders in Canada die 20.000 tot 25.000 km per jaar in de winter afleggen, kunnen vier tot vijf seizoenen van goede winterbanden genieten. Maar rijgewoonten, wegomstandigheden en opslag hebben invloed op de levensduur van de banden.
Alleen autobanden met het sneeuwvloksymbool (3PMSF, 3 Peak Mountain Snow Flake) worden als winterband geaccepteerd. Let op: banden gefabriceerd vóór 1 januari 2018 met alleen de aanduiding M+S (dus zonder sneeuwvloksymbool) worden sinds 1 oktober 2024 niet meer als winterband geaccepteerd!
De letters M en S (M+S) geven aan dat de band voldoet aan de normen van de Rubber Manufacturers Association voor een modder- en sneeuwband. De letters zijn te vinden in de volgende combinaties: M+S, M/S en M&S. All-seasonbanden dragen dit merkteken.
Er is geen wettelijke verplichting om aan te geven hoe oud autobanden mogen zijn. De enige uitzondering: banden voor aanhangwagens met een speciale vergunning voor een maximumsnelheid van 100 km/uur mogen niet ouder zijn dan zes jaar.
Voor een gemiddelde set van 4 banden ben je zo om en nabij de € 300 kwijt, maar de prijs van winterbanden is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk. Het goede nieuws is: winterbanden zijn vaak lang niet zo duur als de meeste mensen denken.
Multiple sclerose is een ziekte van het centrale zenuwstelsel. Doordat er iets mis is in het afweersysteem, wordt de laag om de zenuwen (myeline) aangevallen en beschadigd. Zenuwen komen hierdoor bloot te liggen en geven minder goed signalen van en naar de hersenen door. Soms gebeurt dit zelfs helemaal niet.
3PMSF winterbanden
Dit symbool wordt steeds meer de norm voor het herkennen van een goede winterband. Het 3PMSF symbool (3 Peak Mountain Snow Flake) is eenvoudig te herkennen: een sneeuwvlok omringd door 3 bergtoppen. Wegens regelgeving wordt het symbool altijd vergezeld door de M+S markering.
Als je all-season banden een sneeuwvloksymbool hebben, dan worden deze ook gezien als winterbanden. Met deze 4-seizoenenbanden mag je dus ook in de winter in Duitsland rijden. Hoe herken ik all-season banden? Als op de zijkant van je band de code A/S staat, dan is het een all-season band.
In de meeste gevallen zal een (winter)band na 11 jaar vanwege slijtage aan vervanging toe zijn en is veroudering dus meestal geen reden. Uiteraard zijn er ook uitzonderingen, maar wat ons betreft is bij een leeftijd van zo'n 10 jaar het beste van een band er wel af.
Zijn winterbanden na tien jaar nog steeds goed? Hoewel sommige winterbanden er na tien jaar nog redelijk goed uit kunnen zien, raden de meeste fabrikanten aan om banden die tien jaar oud zijn te vervangen , ongeacht hun zichtbare staat. Rubberverbindingen kunnen na verloop van tijd degraderen, wat de levensduur en prestaties van winterbanden beïnvloedt.
Winterbanden gebruiken in de zomer kan ervoor zorgen dat het rubber en het loopvlak snel slijten . De hitte kan het risico op een klapband vergroten. Het risico op aquaplaning neemt ook toe omdat winterbanden minder grip hebben dan zomer- of all-seasonbanden bij warm, nat weer.
Rijd je niet op winterbanden in Duitsland tijdens winterse omstandigheden? Dan riskeer je een boete van 60 euro en een strafpunt op je rijbewijs. Ongeacht of je toerist bent of niet. Hinder je andere bestuurders, dan loopt de boete al snel op naar 80 euro of zelfs 120 euro.
Tot nu toe was het bekende M+S-keurmerk voldoende als winterbandenlabel. Het 3PMSF-symbool (sneeuwvlok) is verplicht voor winter- of all-weatherbanden die vanaf 1 januari 2018 zijn geproduceerd .
Het is echter veiliger om met winter- of all season banden te rijden in winterweer en deze banden zijn effectiever onder de 7*C. Om te weten wanneer u uw zomerbanden moet vervangen door winterbanden, moet u rekening houden met wanneer de weg vaker kouder wordt of wanneer er sneeuw en ijs ligt.
All season banden zijn minder veilig in de zomer
Bij hoge temperaturen zijn all season banden minder veilig. Zo wordt bij een noodstop vanaf 100 km per uur de remweg 1,5 keer zo lang vergeleken met een zomerband. Ook reageert een all season band minder goed op stuurbewegingen.
Over het algemeen worden Michelin allround banden iets beter beoordeeld (83%) dan Vredestein (57%). In dit specifieke geval heeft de Michelin CrossClimate 2 een betere beoordeling van 93% in vergelijking met 62% van de Vredestein Quatrac Pro.