Tik in de motorVaak wordt dit veroorzaakt door de inlaatkleppen en/of uitlaatkleppen. Slijtage of inwendige vervuiling van de motor kunnen leiden tot een tikkende motor. Klepstoters kunnen op den duur verslijten of vast gaan zitten door vuil. Overmatige klepspeling kan ook leiden tot een tikkende motor.
De oorzaak van een tikkende motor
De kleppen in de cilinderkop zorgen ervoor dat brandstof wordt aangezogen en uitlaatgassen worden afgevoerd. Bij hydraulische kleppen verbinden klepstoters de kleppen met de nokkenas. Deze klepstoters worden met olie gevuld. Gebeurt dit niet snel genoeg, dan gaan de klepstoters tikken.
In sommige gevallen klinkt een vervelend geluid alsof het van de motor komt, maar in werkelijkheid liggen de oorzaken heel ergens anders. Zo kunnen geluiden zoals een ratelend geluid in de vrijloop ook van de koppeling komen. Het geratel van kapotte koppelingsveren klinkt dan alsof de motor rammelt.
Wat veroorzaakt een tikkend geluid tijdens het rijden met de auto? Een tikkend geluid tijdens het rijden kan worden veroorzaakt door versleten of beschadigde onderdelen, zoals klepstoters, kleppen, of een beschadigd wiel. Laat uw auto inspecteren voor de juiste diagnose.
Het geluid komt meestal voor wanneer een distributieriem of kronkelige riem in de motor losraakt of beschadigd raakt. Sommige riemen kunnen worden aangespannen, terwijl andere moeten worden vervangen. Als ze niet worden aangepakt, kunnen losse riemen permanente motorschade veroorzaken.
Vuistregel is dat een motor geen bijgeluiden hoort te maken. Een tikkende motor, piepende motor, schrapend geluid in de motor, een bonkend geluid in de motor… Welk bijgeluid je ook hoort, het duidt op een probleem. Doorrijden is onverstandig en kan leiden tot motorschade en bijkomende kosten.
Symptomen van versleten distributieriem
Ben je niet helemaal op tijd, dan kun je slijtage aan de riem of een breuk onder andere herkennen aan: Een tikkend of ratelend geluid bij het starten of stationair draaien. Lekkende olie uit de motor. Je hoort wel de startmotor, maar de motor draait niet om.
De geluiden (ratelende) bij een benzinemotor worden vaak veroorzaakt door een hogedruk brandstofpomp, injectoren of de kleppen. Daarnaast kunnen materialen in het dashboardkastje de oorzaak zijn van de geluiden. Auto's die vallen in hogere prijsklassen maken minder geluid.
Een versleten aandrijfas laat zich vooral horen in een scherpe bocht, met 'n beetje gas erop. Dan hoor je vooral het tokkende geluid van de homokineet die inwendige slijtage heeft.
Is het geluid fluitend of gierend, check dan of er uitlaatgaslekkage is rondom de VNT-hevel. Dit wordt veroorzaakt door te hoge uitlaatgas tegendruk. Het fluitende geluid ontstaat doordat de uitlaatgassen langs afdichtingen of de VNT-aansturing naar buiten wordt geperst.
De prijzen zullen vermoedelijk variëren tussen de €1500,- en €2500,- afhankelijk van motornummer en kilometerstand. Een gereviseerde motor kost ongeveer hetzelfde maar er moeten dan veel meer delen overgezet worden van de oude motor op nieuw.
Een van de onverwachte voordelen van een turbolader is dat hij de motor geruislozer maakt omdat hij het geluid van de luchtinlaat dempt. Wanneer je echter een luid jankend geluid hoort, als een tandartsboor of een politiesirene (sommigen spreken ook wel van gefluit), is dit een mogelijk teken van een turbo-defect.
Het geluid wat je hoort zijn de kleppen, bij warme motor hoor je deze meer als bij koude motor. Tikkende kleppen hoor je vooral als de boel koud is. Niet goed en gewenst maar kan technisch weinig (minder) kwaad. Als de klepspeling te vast is hoor je de kleppen niet tikken.
Geluiden zoals een geklapper of een ongewoon luid krassend geluid dat uit de motor komt, kunnen op problemen met de kleppen duiden. Een te grote of te kleine klepspeling is tevens akoestisch waarneembaar en kan door het achteraf bijstellen van de tuimelaars van de nokkenas worden gecorrigeerd.
Hydraulische klepstoters: tikken
Een tamelijk eenduidig signaal van een defect is een duidelijk hoorbaar tikken van de de stoter direct na het starten van de motor - vooral bij een koude start. Het getik of geklapper houdt na een tijdje weer op.
Je kunt sowieso beter niet doorrijden bij het horen van geklik of geklak. Dit wordt vaak in verbinding gebracht met een mankement aan het stuurhuis. Vaak is het geluid het resultaat van de onvoldoende gesmeerde koppeling of binnendringend vuil als gevolg van een beschadigde hoes.
Een kapotte homokineet kan je herkennen aan een klapperend geluid tijdens het sturen. Je zal het dan ook vooral horen wanneer je met je auto een bocht maakt. Denk je dat je homokineet stuk is? Neem dan snel contact op met een garage.
Blijft u toch doorrijden met een versleten aandrijfas? Dan zult u echter niet direct tegen problemen aanlopen.Toch raden wij u niet aan hier té lang mee door te rijden. Laat hem vervangen in Nieuwleusen!
Vreemde geluiden en geloei (ook wanneer u niet schakelt); maakt uw auto een jankend, zoemend of loeiend geluid tijdens het stationair draaien? Dan duidt dit in de meeste gevallen op problemen met de transmissie.
2.DE AUTO START NIET, MAAR MAAKT EEN TIKKEND GELUID.
Dat tikkende geluid is het geluid van een lege accu. Ook nu kan je werken met startkabels of aanduwen.
Drooglopen, ook wel omschreven als ontoereikende smering, treedt op wanneer er zich lucht in de rotorkamer bevindt. Dit houdt in dat de roterende delen onvoldoende gekoeld en gesmeerd worden. Drooglopen leidt zeer snel tot het kapotgaan van de pomp.
Een riem die tijdens het rijden knapt, laat de auto in één keer stilstaan en er kunnen meerdere onderdelen beschadigd raken.De cilinderkoppen van de auto kunnen kapot gaan en ook kunnen de zuigers tegen de kleppen slaan. De kosten van de reparaties, zullen zeer hoog uitvallen.
Soms kan de riem een tand verspringen door een te lage spanning. Dit kunt u merken doordat de auto ineens veel minder vermogen heeft of extreem veel brandstof verbruikt. Een versleten distributieketting kunt u herkennen aan een schurend geluid. Wanneer de ketting is uitgerekt, zal deze tegen de behuizing aankomen.
Wanneer wordt de distributieriem vervangen? Bij het bepalen wanneer een distributieriem vervangen moet worden kunnen de opgaves van de fabrikant gevolgd worden. Over het algemeen ligt dit tussen de 60.000 en 120.000 km, maar niet later dan om de 8 à 10 jaar.