Een heat is een ronde van een aantal minuten, waarin je met je kart zoveel mogelijk rondjes over de kartbaan probeert te maken. Het aantal minuten die een heat duurt, verschilt per kartbaan. Dit ligt tussen de 8 en 12 minuten.
Eén heat duurt 12 minuten. Afhankelijk van waar jouw voorkeur naar uitgaat kun je één of meerdere heats reserveren. Meestal boeken mensen twee of drie heats, het is natuurlijk de uitdaging om je snelste rondetijd te verbeteren. Tussen de heats door wordt over het algemeen een pauze ingepland van 30 minuten.
Bij bijna alle kartbanen in Nederland is 1 heat karten 10 minuten. Dit kan je altijd zien bij de deal van de kartbaan.
De duurste manier om wedstrijden te karten is met een eigen kart. Hier krijg je namelijk te maken met je eigen variabele kosten. Denk aan een setje banden, schades, onderhoud, benzine, inschrijfgelden, etc. Dit zorgt ervoor dat het al snel redelijk duur wordt, een kart aanschaffen is namelijk het probleem nog niet.
Is karten gevaarlijk? Zolang je je bij recreatie karten aan de veiligheidsregels houdt, is het niet gevaarlijk. Je moet verplicht een helm op en bij lang haar je haar vastmaken onder de helm. Ook krijg je vaak een beschermende overall of jas.
Een vraag die regelmatig gesteld wordt is of je geld kunt verdienen met de kartsport. Win je bijvoorbeeld prijzengeld? Nee, in de meeste klassen win je een trofee of medaille en als je geluk hebt win je weleens het inschrijfgeld voor een wedstrijd terug, maar dat is zelden.
Karten: iedereen is er wel bekend mee en heeft er wellicht zelf al eens in gereden of aan de zijlaan staan aanmoedigen. Door het huren van karten werd de racesport laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen. Zo kan iedereen nu ervaren hoe het is om coureur te zijn.
1: Bij een kart kan je natuurlijk alles makkelijk bekijken qua onderdelen. Gewoon goed naar de staat hiervan kijken. Ook altijd even vragen hoeveel uur de motor en onderdelen heeft gedraaid, en of het kartmotortje al getuned is. 2: Nah er zijn niet veel echte slechte merken, maar je hebt wel veel goede.
Een heat is een ronde van een aantal minuten, waarin je met je kart zoveel mogelijk rondjes over de kartbaan probeert te maken. Het aantal minuten die een heat duurt, verschilt per kartbaan. Dit ligt tussen de 8 en 12 minuten.
€ 19,50 per persoon.
De kartbaan van Tim & Tom Coronel is 425 meter lang en beschikt over snelle en langzame bochten, een tunnel en een fly-over. Het ontwerp van deze kartbaan is geïnspireerd op de Jarenlange ervaring op Nationale en Internationale circuits van Tim en Tom.
In Poeldijk (Zuid-Holland) vind je de grootste indoor kartbaan van Europa. Maak je klaar voor 1,2 kilometer lang raceplezier, inclusief bruggen, verhogingen en meer dan 25 bochten bij Van der Ende Racing Inn! Net zo spannend is de lasergame die ook voor grotere groepen geschikt is.
Op de meeste kartbanen ligt de minimale lengte tussen de 1,35 tot 1,50 meter. Sommige kartbanen hebben echter andere minimale eisen of beschikken over kinderkarts. Als je kleiner dan 1,35 meter bent, dan kun je in dat geval plaatsnemen in kinderkarts. Houd er rekening mee dat de snelheid dan meestal lager ligt.
Automaat privé kart: max. 120 km/h. Schakelkart: max 160 km/h. Superkart: max 250 km/h.
Het Canadese bedrijf Daymak maakt deze supersnelle elektrische kart. Hij gaat 0 naar 100 km/u in anderhalve seconde. De nieuwe C5 Blast-kart heeft een DC-motor met 10KW en 12 kleine elektrische motoren. Het prijskaartje is fors: 60.000 dollar.
Een kart weegt tussen de 100 en 200 kilo. Ben jij 10 kilo zwaarder dan de winnende karter, kun je claimen dat jij met 5 tot 10 procent strafgewicht reed. Bij een echte auto zou dat neerkomen op 150 kilo bagage of twee passagiers.
Een heat kost ongeveer tussen de 12 en 16 euro. Een ezelsbruggetje: één minuut karten kost dus iets meer dan één euro. Dat is ook een makkelijke manier om te berekenen of de prijs voor een race netjes is, of véél te hoog. Een 1-uursrace zal dus zo'n € 75,00 euro kosten.
Niet goedkoop
Goedkoop is karten niet: 2.000 tot 3.000 euro per jaar ben je gemiddeld zeker kwijt als je het als serieuze sport wilt beoefenen. Een tip voordat je je volledig in het wedstrijdkarten stort: ga eerst eens bij een wedstrijd kijken en maak een praatje met rijders, begeleiders en teams.
Rijders mogen pas in de Formule 3 starten zodra ze een jaar ervaring in een andere eenzitter-klasse op hebben gedaan. Voor afgelopen seizoen traden Callum Ilott en Alessio Lorandi in de voetsporen van Verstappen, zij het met minder succes dan de Nederlander.
Het is een intensieve sport, vooral omdat je op een racedag niet slechts 10 minuten aan het rijden bent. Meestal rijd je minimaal een uur, waarbij vooral je armen en nek het zwaar te verduren krijgen.
Rem altijd vóór de bocht, als je stuur nog recht is. Ben je al aan het sturen en ga je dan remmen? Let dan goed op dat je kart niet onder je wegglijdt, dit zorgt er namelijk voor dat je gaat slippen. Rem dus voordat je gaat sturen en zorg dat je dit één keer doet.
Wat is de ideale lijn? De beste racelijn is de lijn die de kortste route over de baan aangeeft, waarbij je zo min mogelijk hoeft te sturen. Sturen is namelijk snelheid verliezen en dat willen we dus niet. Neem de bocht in een zo'n recht mogelijke lijn.