Dit is de duplicaatcode. Dat 'eentje' (of soms 'tweetje') geeft aan dat de kentekenplaat ooit verloren of gestolen is.
Op de eerste afgegeven kentekenplaat staat niets boven het liggende streepje. Vraagt u daarna een nieuwe kentekenplaat aan, bijvoorbeeld na verlies of diefstal, dan krijgt u een 1 op de kentekenplaat (duplicaatcode 1). Daarna een 2, een 3 enzovoort.
Kentekenplaat vermist
Het wordt anders als je een kentekenplaat vervangt omdat hij vermist is. Dan krijgt het kenteken een volgnummer, op de plaat, van het aantal keren dat hij is vervangen vanwege vermissing. Dan zie je dus een 1, 2 of hoger cijfer boven of onder een van de strepen van het kenteken staan.
Net als de cijfers en letters op de kentekenplaat moet ook de duplicaatcode goed leesbaar zijn. Het is niet toegestaan om de duplicaatcode weg te halen of onzichtbaar te maken door deze geel te lakken. Doet u dit wel dan loopt u het risico op een boete.
De volgorde waarin de letters en cijfers staan, vertelt je bijvoorbeeld iets over de datum van afgifte. Zie je een combinatie als 99-XX-XX, dan weet je dat de auto tussen 2000 en 2008 op kenteken is gezet. Sinds 2019 wordt de kentekencombinatie X-999-XX gehanteerd.
Bedrijfsvoertuigen hebben, net als in Europees Nederland, een V als beginletter; kentekens voor taxi's beginnen met TX en voor bussen met AB (AutoBus). Voertuigen in gebruik door de overheid hebben een kenteken dat begint met een D (naar Den Haag, naar beweerd werd).
Benieuwd naar de toekomst van Nederlandse kentekens? In 2024 wordt de GBB-01-B serie geïntroduceerd, een verfrissende verandering na de X-609-RJ serie van 2023. Lees alles over de evolutie van Nederlandse kentekens sinds 1951 en ontdek waarom het eerste kenteken van de nieuwe serie mogelijk halverwege juni verschijnt.
Het bouwjaar van een auto kun je terugvinden aan de hand van het kenteken. Ga naar de site van de RDW en tik daar het kenteken in.Je krijgt dan (onder meer) het bouwjaar te zien.
De lamineercode is het unieke 10-cijferige nummer op een kentekenplaat. Voer in uw systeem altijd de lamineercodes van beide kentekenplaten in. Lamineercode niet goed te lezen? Vul dan op de plek van het niet leesbare cijfer een x in.
Ongewenste lettercombinaties op een kentekenplaat
Bijvoorbeeld 12 - ABC - 3. Deze letters kunnen ongewenste woorden of afkortingen vormen. Daarom heeft het kenteken alleen medeklinkers. Sommige lettercombinaties zijn verboden: GVD, KKK, NSB, PKK, PSV, TBS, SS en SD.
Op sommige kentekenplaten zie je een klein cijfer extra staan, boven of onder een streep tussen de letters en cijfers. Dat is de duplicaatcode.
Hoogste duplicaatcode is 19
Immers: jouw goede kentekenplaat is nu te herkennen aan het extra getal dat erop staat. Maar mooi vinden velen het niet. Vaak gaat het om het getal één, maar er zijn ook genoeg auto's waarbij een hoger nummer te vinden is. Het 'record' stond vorig jaar zelfs al op 19.
De huidige nummerborden zien er zo uit: x-999-xx . Zij behoren tot de 10e serie nummerborden, ingegaan in 2019. Hoe het nummerbord van de auto eruit ziet, zegt dus iets over de periode waarin de auto is toegelaten op de weg. Voor 2019 is bijvoorbeeld serie 9 van kracht, bestaande uit xx-999-x.
Dit is de duplicaatcode. Dat 'eentje' (of soms 'tweetje') geeft aan dat de kentekenplaat ooit verloren of gestolen is. De code voorkomt fraude en misbruik van het kenteken.
Definitie van een oldtimer
Een voertuig dat al meer dan 30 jaar in gebruik is en dat ingeschreven is onder een kentekenplaat waarvan de groep letters begint met "O" (behalve een gepersonaliseerde plaat).
De commerciële plaat (ook wel proefrittenplaat, handelaarsplaat of beroepsplaat genoemd) is bedoeld voor professionals in de automobielsector. De commerciële plaat heeft een mosgroene kleur op een retroreflecterende witte achtergrond. De kentekenplaat bestaat uit 3 letters gevolgd door 3 cijfers.
Sinds 7 april worden nieuwe auto's geregistreerd met de beginletter L. De huidige kentekenstructuur is één letter, gevolgd door drie cijfers en twee letters. Het eerste kenteken met de losse L werd uitgegeven voor een nieuwe Volvo, die nog niet op naam staat.
GAIK staat voor Gecontroleerde Afgifte en Inname Kentekenplaten.
Vaak wordt wegens mankementen en reparatiekosten de auto voor die tijd al ingeruild. Uit onderzoek van ACEA blijkt dat een auto in Nederland gemiddeld 10,6 jaar oud is. Ter vergelijking: in Luxemburg is de gemiddelde autoleeftijd slechts 6,4 jaar. Kortom, de meeste van ons rijden in oude knarren rond.
De eerste auto die een Z-kenteken van de huidige serie ontving, is een Suzuki Ignis. Het is een spiksplinternieuw model dat waarschijnlijk nog bij de dealer staat, want hij is nog niet op naam gezet. Het kenteken is Z-001-BB. Deze combinatie van letters en cijfers noemt de RDW 'sidecode 10'.
In de loop van 2024 krijgen we te maken met een nieuwe opbouw van de kentekens van personenauto's. Het is sinds 1951 de 11e keer dat dit gebeurt. De nieuwe kentekenreeks krijgt de naam 'sidecode 11'. En het 1e kenteken uit de nieuwe reeks krijgt de combinatie GBB-01-B.
Op 1 januari 2024 stonden er bijna 9,1 miljoen personenauto's op kenteken in Nederland. Elke dag komen hier ongeveer duizend nieuwe auto's bij.
De laatste nummerplaat volgens het huidige systeem zal "7-ZZZ-999" zijn. Het cijfer "8" is gereserveerd voor internationale nummerplaten, "9" werd gebruikt voor gepersonaliseerde nummerplaten.
De nieuwe kentekenreeks voor 2024 krijgt de naam 'sidecode 11'. De opstelling van deze kentekens is 'XXX-99-X'.