Voor contourmarkering zijn verschillende instructies vastgelegd. Zo is op de achterzijde van het voertuig volledige markering verplicht als het voertuig breder is dan 2,10 meter. De kleur is dan rood of geel.
Een andere manier om de achterzijde van een vrachtauto te herkennen zijn de geel rechthoekige markeringsborden met schuine rode strepen, of bij een zware aanhangwagen of oplegger aan het geel rechthoekige bord met daaromheen een rode lijn.
Een oplegger is ook een aanhangwagen. De schuingestreepte markering is voor achterop de vrachtauto en het open gele vlak met oranje rand is voor de aanhanger. Voertuigen die niet harder kunnen of mogen dan 25 km/u moeten dit bord op de achterkant van hun voertuig hebben.
1.2.4 Vrachtauto met laadbak (solo-vrachtauto of motorwagen)
De solo-vrachtauto met een gesloten laadbak heeft een maximale lengte van twaalf meter en een maximale laadlengte van acht tot negen meter. Het is het meest voorkomende transportmiddel op onze wegen.
Het platform is aan de achterzijde van het voertuig gemonteerd en wordt gewoonlijk elektrohydraulisch aangedreven. Bij het rijden is het plateau weggeklapt. Tijdens de belading beweegt het in horizontale positie in zijn geheel op en neer, zodat het als een soort liftplateau dient.
Reacties. Maximale snelheid die deze voertuigen mogen rijden.
De dagelijkse rust moet minimaal 11 uur achter elkaar zijn. Tussen 2 voldoende wekelijkse rusttijden mag u 3 maal de dagelijkse rusttijd verkorten tot 9 uur. Dit wordt de verkorte dagelijkse rusttijd genoemd.
En een volle tank diesel van 500 á 1.000 liter kost een vervoerder toch al gauw 750 tot 1250 euro per vrachtwagen. Daar komen soms nog extra reparatiekosten bij wanneer er een gat in de brandstoftank wordt geboord om zo de diesel uit de tank te zuigen en schoonmaakkosten van de diesel die op de grond is gelekt.
Een bulkauto is een vrachtwagen met of zonder aanhangwagen of een vrachtwagen voorzien van een koppelschotel met een oplegger die bedoeld is voor het vervoer van stort- of bulkgoed zoals: Weipoeder.
Vrachtauto voorzien van laad- en loskraan: € 85,00 per uur. Tijdelijk +15% = € 97,75.
Het beste antwoord
De groene L op de vrachtwagens staat voor LOW NOISE of lawaaiarme voertuigen.
Lange (deelbare) lading
Aan de achterzijde mag lading niet meer dan 1 meter uitsteken, maar nooit meer dan 5 meter achter het hart van de achterste as. Verder mag lading niet meer dan 60 cm achter de bumper uitsteken, als de afstand tussen het wegdek en de lading meer bedraagt dan 55 cm.
De lading van personenauto's mag niet meer dan 20 cm buiten elke zijkant van de auto uitsteken tot een maximumbreedte van 2,55 meter. Voor aanhangwagens (en vrachtauto's) geldt dat de breedte van het voertuig incl. de lading niet breder mag zijn dan voor het vervoer noodzakelijk is, met een maximum van 3,00 meter.
Open opleggers worden veel gebruikt voor vervoer van producten die met een kraan geladen of gelost worden en producten die vanwege de afmetingen buiten de oplegger uitsteken. Onze open trailers zijn gemaakt doormiddel uit een dragende structuur. De nieuwe MODULOS-chassis wordt bekleed met sterk belastbare platen.
In principe moet je aanhanger met MTM vanaf 750 kg elk jaar gekeurd worden. Dit noemen we de periodieke keuring. Na je toelatingskeuring ontvang je normaal jaarlijks een uitnodiging tot keuring.
Een oplegger of opligger (trailer) is een aanhangwagen, die geen eigen vooras heeft en waarvan dus een belangrijk deel van het gewicht op het trekkend voertuig (de trekker) rust. Een combinatie van een trekker en één of meerdere opleggers wordt een vrachtwagencombinatie of kortweg combinatie genoemd.
Het aanvangssalaris van een Vrachtwagenchauffeurs bedraag meestal tussen de € 1.597 en € 2.216 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 1.964 en € 2.612 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Op zondag van 00:00 tot 22:00 uur geldt er een rijverbod voor voertuigen met een brutogewicht hoger dan 7,5 t en voor vrachtwagens met aanhangers zwaarder dan 3,5 t op snelwegen, hoofdwegen en internationale routes. Van 1 juli tot 31 augustus geldt dit zelfde verbod tussen 07:00 en 19:00 uur.
Op zondagen in de zomer van juni tot en met september geldt een rijverbod van 07.00 tot 24.00 uur. Op feestdagen en zaterdagen geldt een rijverbod, doorgaans vanaf 07.00 of 16.00 tot 23.00 of 24.00 uur, dit is per feestdag en zaterdag verschillend.
er is geen verschil in diesel. alleen bij "lamdbouwdiesle"is er een rode kleurstof toegevoegd om deze zonde tax te verkopen en mag daarom niet gebruikt worden in motorvoertuigen die niet zijn vrijgesteld van houderschapsbelasting.
Volvo FH met I-Save zuinigste in verbruik in verschillende tests. In verschillende onafhankelijke tests die zijn uitgevoerd door Duitse truckmagazines is de Volvo FH I-Save als winnaar naar voren gekomen.
Een vrachtauto op diesel verbruikt ongeveer 1 liter dieselolie op 3,5 km. Een liter dieselolie verstoken veroorzaakt 2.620 gram CO2 uitstoot. Per kilometer is dat 749 gram CO2. Daarnaast kost het maken van een liter diesel maar liefst 7 kWh elektrische energie.
Een chauffeur mag niet meer dan 4,5 uur onafgebroken rijden. Na die 4,5 uur dient de chauffeur een pauze van minimaal 45 minuten te nemen. Deze pauze mag opgesplitst worden in twee pauzes; één van 15 minuten en één van 30 minuten. Daarnaast mag een chauffeur niet meer dan 56 uur per week rijden.
Heeft u een cao (of bedrijfsregeling) waarin iets is geregeld over pauzes? Dan mag er in die cao van de wet worden afgeweken. Maar geldt nog steeds: minimaal 1 pauze van 15 minuten na 5,5 uur werken. U mag een werkdag niet beginnen of eindigen met een pauze.
Niet alleen rijden is werk, maar ook andere werkzaamheden, zoals laden en lossen. Als u meer dan 6 uur achter elkaar (onafgebroken) werkt, moet u ook een pauze nemen: Werkt u tussen de 6 en 9 uur onafgebroken op een dag? Dan moet u minstens 30 minuten pauze nemen.