Tijdens werkzaamheden of een tijdelijk zebrapad, kunnen gele stroken geplaatst worden.
Een geel zebrapad geeft een schooloversteekplaats aan, terwijl een wit zebrapad een standaard zebrapad aangeeft. De gele kleur is ontworpen om bestuurders te waarschuwen dat ze een schoolzone binnenrijden.
Officieel is zo'n 'gaybrapad' namelijk geen officiële voetgangersoversteekplaats meer. Immers, de wet schrijft duidelijk voor dat een zebrapad bestaat uit een markering van witte strepen.
Landen zonder zebrapaden zijn lichtgrijs en landen zonder straatbeeld zijn donkergrijs. IJsland is het enige land met gele zebrapaden, dus ik heb geprobeerd dat aan te geven met een gele 4. Hopelijk helpt dit mensen om deze zeer nuttige aanwijzing te leren.
Je hebt als voetganger voorrang bij een zebrapad. Dit is opgenomen in de wet waar een zebrapad een voetgangersoversteekplaats (VOP) wordt genoemd. In de wet staat dat bestuurders van een auto, scooter of ander motorvoertuig een voetganger voorrang moeten verlenen bij een zebrapad. Hetzelfde geldt voor fietsers.
Tijdens werkzaamheden of een tijdelijk zebrapad, kunnen gele stroken geplaatst worden.
'Zebra'-overgangen zijn gemarkeerd met afwisselende zwarte en witte strepen op de weg en zigzaglijnen aan beide kanten. De zigzaglijnen waarschuwen bestuurders dat er voetgangers kunnen oversteken of wachten om over te steken . Ze vertellen bestuurders ook dat ze voorrang moeten verlenen aan voetgangers op de oversteekplaats.
Het eerste zebrapad ter wereld werd in 1951 in Slough, Verenigd Koninkrijk, aangelegd om de veiligheid van voetgangers bij nieuwe en bestaande oversteekplaatsen te verbeteren .
Er zijn ook zebrapaden waar een stoplicht bij staat. Deze zebrapaden hebben eigenlijk geen functie.Voetgangers hebben dan namelijk zelfs geen voorrang als de stoplichten het niet doen.
Hoe ver voor een zebrapad mag u niet parkeren? Juiste antwoord: 15 meter .
Een regenboogzebrapad is een voetgangersoversteekplaats met gekleurde strepen in de kleuren van de regenboogvlag, bedoeld om aandacht te vragen voor de acceptatie van de LHBTQ+-gemeenschap. Hoewel ze visueel aantrekkelijk zijn, voldoen ze niet altijd aan de wettelijke eisen voor een zebrapad.
Door witte strepen op zwarte wegen te schilderen, werd de contrasterende kleurencombinatie duidelijk zichtbaar voor het menselijk oog, vooral voor automobilisten. Hierdoor konden ze voetgangers die de weg overstaken beter waarnemen en waren ze veiliger. Zo konden ongelukken worden voorkomen.
Een regenboogzebrapad is geen officieel zebrapad
Normaal gesproken moeten verkeersdeelnemers aan een officieel zebrapad stoppen en de voetgangers voorrang verlenen. Dat staat in het verkeersreglement van Nederland. Alleen voldoen regenboogzebrapaden niet aan de officiële voorwaarden voor een zebrapad.
Voetgangersoversteekplaatsen worden over het algemeen op drukke wegen geplaatst, en hun functie is om voetgangers te helpen bij het oversteken van wegen en om dit op een veiligere manier te doen . Alle oversteekplaatsen hebben bepaalde voorzieningen om gehandicapte voetgangers te helpen die willen oversteken, zoals voelbare bestrating en barrières.
Geel gaat altijd boven wit: tijdelijke belijning (geel of oranje) heeft voorrang boven normale belijning (wit). Bekijk hier wat Quincy er nog meer over te vertellen heeft.
Het geel knipperend voetgangerslicht geeft aan dat oversteken op eigen risico geschiedt. De groenfase dient dan geheel conflictvrij te zijn om nog een zinvol onderscheid tussen geel knipperend en groen te hebben. Dit betekent onder meer dat tijdens deze groenfase rechtsaf door rood voor (brom)fietsers is uitgesloten.
Het zebrapad, ook wel een voetgangersoversteekplaats (VOP) genoemd, heeft een juridische status: bestuurders zijn daar verplicht voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig voor te laten gaan. Het zebrapad vormt een onmisbaar element in looproutes van voetgangers.
Dit zijn verkeerslichten die worden bestuurd, waarbij knipperend oranje volgt op het rode 'Stop'-licht. U MOET stoppen wanneer het rode licht brandt. Wanneer het oranje licht knippert, MOET u voorrang verlenen aan voetgangers op de oversteekplaats .
Toekan oversteek
Oversteekplaatsen zijn ontworpen voor zowel voetgangers als fietsers en worden doorgaans gebruikt naast een fietspad ( fietsers mogen de weg niet oversteken via zebra-, pelikaan- of papegaaiduikeroversteekplaatsen ). Ze hebben dezelfde signalen als pelikaanoversteekplaatsen, maar bevatten een groen fietssymbool naast het groene mannetje.
Voetgangersoversteekplaatsen bestonden al meer dan 2000 jaar geleden, zoals te zien is in de ruïnes van Pompeii. Blokken op de weg zorgden ervoor dat voetgangers de straat konden oversteken zonder op de weg zelf te hoeven stappen, die tevens dienstdeed als het drainage- en rioleringssysteem van Pompeii.
Wanneer er geen oversteekplaats in de buurt is, mag je als voetganger uiteraard wel de straat oversteken, maar in dat geval heeft die geen voorrang op het verkeer in de straat! Wanneer het een punt met verkeerslichten betreft, volgt iedere weggebruiker uiteraard de verkeerslichten die op hem/haar van toepassing zijn.
Op drukke plekken in de stad werd een dier geschilderd: een zebra, een giraf of een tijger. Dit werkte zo goed dat het een officiële verkeersregel werd in Polen en de rest van de wereld. De kunstwerken werden vervangen door de strepen van de eerste schildering, een zebra. Vandaar: Een zebrapad.
Het gele zebrapad is een beetje anders. Deze zebrapaden worden meestal vergezeld door verkeerslichten en worden meestal geplaatst in gebieden met een hoge verkeersdichtheid, waardoor het moeilijk is om de weg over te steken . In tegenstelling tot het zwart-witte zebrapad, moeten voetgangers en automobilisten zich aan de verkeerssignalen houden.
Vergeleken met locaties zonder oversteekplaatsen, kunnen voetgangers sneller oversteken met zebrapaden. Zebrapaden zijn vooral nuttig omdat voetgangers het moeilijk kunnen vinden om de snelheid van het verkeer in te schatten wanneer ze zelfstandig oversteken zonder oversteekvoorzieningen .
1951: het zebrapad wordt wereldwijd de norm
De eerste zebrapad werd in oktober 1951 in Slough, Engeland, aangelegd. Na het experimenteren met verschillende ontwerpen bleken de zwart-witte strepen efficiënt: ze waren van veraf gemakkelijk te zien voor zowel automobilisten als voetgangers.