De volgende foutcode's kunnen worden weergegeven op het display of uitgelezen worden en hebben de volgende betekenis: E01: accu is te leeg om ondersteuning in te schakelen. E02: Accu is momenteel te heet of te koud. E03: Accu defect.
Zet uw elektrische fiets aan. Houdt de aan/uit knop op het display minimaal 20 seconden ingedrukt. U zult merken dat de voor- en achterlamp heel snel achter elkaar gaan knipperen. Dit betekend dat de reset is voltooid.
Til het achterwiel op en begin rustig te pedaleren. Tijdens het pedaleren , druk op de "Licht knop" (B) om de kalibratie te starten. Blijf pedaleren (~20s) terwijl het systeem een paar keer van zwaarste naar lichste versnelling schakelt om het kalibreer proces af te ronden.
Foutcode E0005 wil zeggen een communicatiefout ( Zéér algemeen en ook niet direct traceerbaar, volgens de Sparta deskundige!).
De E0004 melding houdt in dat de e-bike aan de oplader ligt.
E0003 betekent zo te zien een kapotte accu, dus dat is het onderdeel wat je moet vervangen.
Als je het type van je fiets én van de motor weet, zijn veel regelmatig voorkomende storingen zelf te verhelpen. Het resetten van de accu, schoonmaken of vervangen van de spaakmagneet/sensor, het reinigen van contactpunten of het in- en uitschakelen van de elektrische fiets doet het 'm vaak al.
E5 storing komt doordat display niet goed contact maakt met verbindings puntjes in de houder . Display en contacten in houder goed reinigen en met zuurvrije vaseline insmeren, wil vaak helpen.
Druk 5 seconden op knop M. Er verschijnt -0-0- op het display. De fiets is nu gekalibreerd.
Want een nieuwe accu voor een elektrische fiets van Sparta kost tussen de 500 en 900 euro, afhankelijk van het type en de gekozen capaciteit. Een Sparta accu revisie kost tussen 300 en 500 euro, dus minder dan de helft van een nieuwe accu. Het effect van een nieuwe accu is hetzelfde als van een accu revisie.
De accu van een elektrische fiets heeft helaas niet het eeuwige leven. Op een accu geven we twee jaar garantie, zolang moet de accu het zeker volhouden. De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed.
Het trapsysteem van uw fiets is bij aankoop gekalibreerd (afgestemd met de motor van uw fiets) zodat u ook met ondersteuning natuurlijk fietst. Dit systeem kan ontregeld raken bij gebruik van de elektrische fiets. Het is daarom verstandig om via het display van uw fiets regelmatig zelf een kalibratie uit te voeren.
De rotatiesensor zit aan je trapas bevestigd en meet daar de snelheid waarmee te trappers rondgaan. Het woord 'rotatie' zegt het eigenlijk al. De rotatiesensor meet door middel van magneetjes en sensor aan de binnenkant van de trapas hoe vaak de trappers rondgaan.
Als alternatief zou u naar de oplaadtijd van uw accu kunnen kijken. Stel dat u een acculader heeft met een laadsnelheid van 2A en het duurt 6 uur om uw accu volledig op te laden. Dan heeft uw fietsbatterij een capaciteit van 12Ah. Dit kunt u vergelijken met de originele accucapaciteit.
Dit resetten kost slechts 5 seconden kwestie van lichtknopje ingedrukt houden , dan verschijnt er -0-0- in het display als reset klaar is.
De Sparta F8e is als beste getest in de categorie Elektrische Stadsfietsen en werd beoordeeld met een 8,8. Eerder dit jaar is deze veelzijdige e-bike al bekroond als winnaar in de Nationale E-biketest. De high-end Sparta d-Rule M8Tb wint in de categorie Elektrisch Sportief woon-werk.
Adviesprijs: € 2.399,-
De Sparta Ion is een fiets met elektrische trapondersteuning van de Apeldoornse fietsfabrikant Sparta die in maart 2003 werd geïntroduceerd. De elektronica is samen met het Enschedese bedrijf 3T ontwikkeld.
De e-bikes worden getest op onder meer elektrische ondersteuning, actieradius en bediening en uitrusting van de fiets. De FLYER Gotour6 beklede maar liefst 3 plekken in de top 4. De Gotour6 5.00, 5.10 en 7.03 werden alle 3 beoordeeld met een 8.2.
Zo kunt u zelf uw Gazelle accu resetten
U kunt gemakkelijk zelf uw Gazelle accu resetten: op de accu zit een reset-knopje, houd dit knopje enkele seconden ingedrukt totdat er een lampje gaat knipperen. Vaak gaat het display dan weer aan en is het resetten gelukt. Laad de accu op totdat deze 100% geladen is.
Elektrische fietsen bevatten veel complexe technieken, die allen voortdurend gemonitord worden door de ingebouwde controller en software. Mocht er een onverhoopt een storing optreden dan wordt dit weergegeven door een error-code op het display van je e-bike.
Nieuwe accu voor je e-bike: de kosten
Een nieuwe fietsaccu kan €200 kosten, maar de kosten kunnen ook oplopen tot €700 of meer. De gemiddelde kosten voor een nieuwe accu zijn €500.
U houdt langer plezier van de batterij als zo'n volledige laadcyclus maandelijks herhaald wordt. Veel e-bikes zijn voorzien van een handmatige 'resetknop' op het display of de behuizing. Het is aan te raden om deze resetfunctie regelmatig te gebruiken.
Bij veel types zit aan de onderkant een reset knop die je met een pen kunt indrukken. Daarna kun je aan de voorzijde met de functieknopjes de juiste instelling invoeren. Maar soms moet je één of meer knoppen een paar seconden indrukken om in het instellingen menu te komen.