Om toch transparantie rondom reclame op social media te bieden zijn de hashtags #Ad (voor advertisement) en #Spon (voor sponsoring) in het leven geroepen.
Je kunt een door jou gemaakt bericht op Instagram promoten door er een advertentie van te maken. Zo kun je meer mensen bereiken. Als je een advertentie maakt vanuit Instagram, kun je je advertentiedoelstelling aangeven: meer profielbezoeken, websitebezoeken of chatberichten.
Ook is productplaatsing in kinderprogramma's niet meer toegestaan en het gebruik van hashtags zoals #partner of #collab bij een sponsoring verdwijnt helemaal.'' Die hashtags zouden niet duidelijk maken dat het gaat om sponsoring. Als je reclame maakt mag je wél hashtags gebruiken, zoals #ad of #reclame.
De voordelen van Instagram adverteren
Omdat Instagram adverteren minder wordt ingezet dan Facebook adverteren is de concurrentie nog steeds lager. Doelgericht: je kunt je via Instagram richten op een hele nauwkeurige doelgroep. Omdat het onderdeel is van Facebook zijn er vrij exacte gegevens van gebruikers bekend.
Adverteren op instagram kosten.
De Instagram advertentie kosten liggen op dit moment tussen de € 1,26 en € 6,30 per duizend weergaven. Als je het Instagram advertentie link type kiest, betaal je tussen de € 0,10 en € 2,00 per klik. De Instagram adverteren kosten kunnen dus verschillen per type advertentie.
Het meeste logische doel aangezien Instagram echt een kanaal is voor (visuele) inspiratie en interactie. Op dit kanaal staat het bouwen van een community centraal. Bovendien is het volledig op mobiel gericht. De gemiddelde CTR op Instagram is om die redenen dan ook een stuk lager dan op Facebook, namelijk 0,52%.
Met het adverteren op Instagram kan je een flink bereik realiseren (8,5 miljoen gebruikers om precies te zijn). Het aantal gebruikers stijgt nog steeds. Zeker wanneer je een jongere doelgroep wil bereiken ben je bij Instagram aan het juiste adres.
Om online te adverteren zullen de advertentiekosten tussen de €250,- en €1.500,- per maand liggen. Afhankelijk van de omvang van de campagne, de concurrentie op de zoekwoorden en de sector van het bedrijf kunnen deze kosten natuurlijk oplopen. Naast de advertentiekosten zijn er de opstart- en onderhoudskosten.
De kosten van adverteren via social media kanalen
De gemiddelde kosten lopen uiteen van €250 tot wel €5.000 per maand.
Om toch transparantie rondom reclame op social media te bieden zijn de hashtags #Ad (voor advertisement) en #Spon (voor sponsoring) in het leven geroepen.
Influencermarketing is het betalen van influencers om je dienst of product te promoten aan hun volgers. Influencers delen verhalen over hun passie of expertise. Bijvoorbeeld op hun Instagramaccount, YouTubekanaal of blog. Daardoor kent hun doelgroep hen goed en vertrouwt het als ze iets aanbevelen.
Hoe lang duurt goedkeuring promotie Instagram? In principe worden de meeste promoties op Instagram binnen 24 uur goedgekeurd, en vaak ook al eerder.
Als je problemen ondervindt met het promoten van berichten en verhalen op Instagram, kan dit de volgende oorzaken hebben: Je gebruikt geen professioneel account. Om advertenties te maken op Instagram, moet je je persoonlijke profiel omzetten in een professioneel account. Je bent geen paginabeheerder.
Dit is hoe vaak mensen je advertenties zien wanneer je de doelstelling Merkbekendheid gebruikt. Je advertenties bereiken je doelgroep standaard maximaal twee keer elke vijf dagen. Dit betekent dat mensen je advertenties ongeveer tien keer zien tijdens een campagne van vier weken.
Het berekenen van de CTR voor een link is eenvoudig. Begin met het aantal klikken dat je link heeft gekregen. Deel dat door het aantal weergaven van je pagina, bericht op social media of advertentie of door het aantal e-mailontvangers. Vermenigvuldig het resultaat vervolgens met 100 om er een percentage van te maken.
Adverteren op Facebook en Instagram kan al vanaf 1 euro per dag. De kosten vallen dus best mee, zeker als je weet wat je doet en gericht aan de slag gaat met het adverteren op het advertentieplatform. Hoe beter je Facebook advertenties begrijpt, hoe minder je betaalt en hoe meer je advertenties opbrengen.
Daarnaast is adverteren op Facebook vaak goedkoper dan bijvoorbeeld zoekmachine advertenties. Als we op basis van CPC praten dan zou je kunnen zeggen dat de kosten per klik tussen de € 0,20 en € 0,40 gemiddeld liggen. Uiteraard is het zo dat je budget aan moet sluiten met de doelen die je wil behalen.
Hieronder een klein overzicht van de hoeveelheid mensen die je zult bereiken met de volgende budgetten: €50 tot €150: 10.000 mensen. €200 tot €350: 25.000 mensen. €400 tot €750: 50.000 mensen.
Afhankelijk van het onderwerp van je website, kan de RPM enigszins variëren, maar je zult al snel zien dat je over een langere periode een bepaald gemiddelde ziet ontstaan. Dit kan vijf euro zijn, maar ook tien euro. Je verdient dan dus vijf tot tien euro voor iedere duizend bezoekers die naar je site komen.
CPM staat voor 'cost per 1000 impressions' (kosten per duizend vertoningen). Adverteerders die CPM-advertenties gebruiken, stellen een vast bedrag in per duizend advertentievertoningen en selecteren specifieke advertentieposities waarop hun advertenties moeten worden weergegeven.