TSI staat voor Twincharched Stratified Injection. De term TSI werd in 2006 geïntroduceerd door Volkswagen als de variant op de term FSI. De afkorting is te vergelijken met de afkorting TDI (Turbocharged Direct Injection) voor diesel-auto's.
Hoewel de 1.5 TSI stukken betrouwbaarder is dan zijn voorganger, is er wel één probleem. Bij de start kunnen auto's met dit type motor zich soms gedragen als kangoeroes: ze beginnen wild te schudden en te springen. Anders dan dat zijn er weinig problemen bekend met de deze jonge motor.
De VW 1.5 TSI-motor biedt een geweldige mix van prestaties en efficiëntie, maar kent ook zijn problemen . Vroege productiemodellen (2017-2019) hadden vooral last van aarzelingsproblemen, terwijl latere modellen verbeteringen hebben gezien met software-updates.
Onder aan de lijst vinden we een 1.4 TSI ACT met 140 pk, waarmee de eigenaar gemiddeld 1 op 12,4 (8 l/100 km) reed. Het gemiddelde van alle 32 Golf 7 1.4 TSI's in de AutoWeek Verbruiksmonitor is 1 op 15,3 (6,5 l/100 km). De nieuwe 1.5 TSI scoort gemiddeld nét iets beter, met een verbruik van 1 op 15,6 (6,4 l/100 km).
Alles TSI motoren na 2012 zijn absoluut betrouwbaar, eerdere bouwjaren zijn discutabel, maar het is ook niet zo dat ze standaard aan puin draaien. Belangrijkste is dat de modificatie van ketting en spanner is uitgevoerd, als dat officieel is gedocumenteerd zou het vertrouwd moeten zijn.
1.5 TSI schommelend toerental – Ondervindt u problemen bij de koude start en merkt u 'schommelend toerental' bij een koude start?Dan is het zeer waarschijnlijk dat u het bekende “VAG TSI koude start” probleem heeft! Problemen met de koude start kunnen ook ervaren worden als “schokken” of “onrustig” lopen van de motor.
Van autodealers verneem ik dat zo'n motor makkelijk de 400.000 km moet kunnen halen bij normaal gebruik. Ook zouden auto's met dergelijke motoren na dienst doen in West-Europa nog jaren doorrijden in Oost-Europese landen tot zo'n 400.000 tot 600.000 km.
Als de onderhoud historie klopt gewoon doen, met 180.000 kan die nog jaren mee, zorg ervoor dat de riem vervangen word indien nodig en genieten maar.
VW T Roc A11 1.5 TSI: distributieriem of ketting? De VW T Roc A11 1.5 TSI heeft een distributieriem.
De meeste problemen doen zich volgens Autobild voor bij de VW Touran die is gebouwd tussen 2006 en 2007. De uitvoeringen met 1,4 L-TSI-motor (motorcode BMY) vertonen problemen bij kilometerstanden tussen de 40.000 en 70.000. Kenmerken zijn een ratelend geluid na de koude start of een brandend motorcontrolelampje.
De 1.4 TSI van Volkswagen is nu al voor het tweede jaar op rij verkozen tot Motor van het Jaar. We vinden deze 1.4-viericlinder met turbo (en eventueel compressor) in tal van Volkswagen-, Audi-, Seat en Skoda-modellen, met vermogens die variëren van 122 tot 180 pk.
De eerste generatie 1.2 TSI had een distributieketting. Deze motor is herkenbaar aan motorcode CBZC. De nieuwe 1.2 TSI heeft een distributieriem en heeft motorcode CJZC.
Naast de VAG 1.2 TSI hebben ook de VAG 1.4 TSI en de VAG 1.8 TSI en 2.0 TFSI problemen met het olie verbruik. Een TSI motor is een krachtige en zuinige motor. Maar helaas, kent de TSI-motor ook problemen zoals verhoogd olieverbruik.
Deze versie van de Volkswagen Golf is in Nederland op de markt sinds mei 2024 en kost rijklaar € 35.990. De voorwielaangedreven auto heeft een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 85 kW (116 pk) en een maximum koppel van 220 Nm. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens de fabrikant 5,4 l/100km (1 op 18,5).
Meest voorkomende TSI / TFSI problemen:
Distributieketting problemen (rekken, niet getimed, geknapt) Een hoog olieverbruik. Vervuilde inlaatkanalen. Schade aan zuigers.
Wanneer moet ik mijn distributieketting vervangen? Gemiddeld genomen moet een distributieketting na zo'n 100.000 tot 150.000 kilometer vervangen worden. Vanaf dat moment rekt de ketting op, waardoor die losser komt te zitten. Hierdoor kan de ketting zijn functie niet meer goed uitvoeren.
Turbo Stratified Injection. Maximale kracht en een minimaal verbruik, dat typeert onze TSI-benzinemotoren. Want de motorinhoud mag dan kleiner zijn, door directe inspuiting is de motor een stuk krachtiger.
Hoewel de 1.5 TSI stukken betrouwbaarder is dan zijn voorganger, is er wel één probleem. Bij de start kunnen auto's met dit type motor zich soms gedragen als kangoeroes: ze beginnen wild te schudden en te springen. Anders dan dat zijn er weinig problemen bekend met de deze jonge motor.
De 1.0 TSI is beter voor korte ritten en stadsritten, wanneer je veel in de 1e en 2e versnelling moet rijden (vaak stoppen voor verkeerslichten, files, kruispunten etc.). Hij heeft minder turbolag dan de 1.5 TSI. De 1.5 TSI is beter voor lange reizen, en je hoeft niet terug te schakelen om in te halen.
Voor de Seat Ateca 1.5 TSI wordt een olie met de viscositeit 0W-30 of 5W-30 aanbevolen. Deze oliën zijn dun genoeg om bij lage temperaturen goed te stromen, maar dik genoeg om bij hoge temperaturen de motor te beschermen.
In de meest recente automankementenenquête van de Consumentenbond komt Mitsubishi net als vorig jaar als meest betrouwbare merk uit de bus. Seat staat onderaan de ranglijst. Bij de modellen gaat de Toyota Verso S aan kop (rapportcijfer 9,9) en zijn de Seat Altea (XL) en Citroën C5 hekkensluiter (3,2).
Wat is de betekenis van TFSI? TFSI staat voor "Turbo Fuel Stratified Injection" (ofwel turbogeladen directe brandstofinjectie). Het is een geavanceerde motortechnologie die is ontwikkeld door de ingenieurs van de Volkswagen Auto Groep.
Re: nieuwe golf VI 1.4 tsi verbruikt erg veel benzine
In een TSI kan ook gewoon 95 hoor. Alleen hij past de ontsteking aan waardoor je minder vermogen hebt, precies zoals hij bij een 1.8T ook doet. Maar door de hoge compressie en druk is het verschil in vermogen bij een TSI wat beter merkbaar.