De kleur groen betekent: dit systeem werkt naar behoren.Geel en oranje zeggen: de auto zo snel mogelijk laten nakijken.Rood betekent: direct actie ondernemen. De meeste symbolen zijn universeel, maar sommige lampjes zijn merkgebonden en staan hieronder dus niet vermeld.
Dit lampje met een uitroepteken in een driehoek gaat branden als er een defect is met een elektrisch onderdeel in de auto. De auto wordt beperkt bruikbaar, of kan zelfs helemaal niet meer functioneren. Als dit lampje gaat branden moet er (als mogelijk) direct naar een garage gereden worden.
Let ook goed op hun kleur: bij een oranje waarschuwingslampje kun je nog wel even doorrijden, maar pas wel je snelheid aan en ga rechts rijden. Stop op een veilige plaats en controleer wat er aan de hand is. Rij, als het nog kan, dan naar een garage.
Het motormanagementsysteem van de auto is het systeem die de werking van de motor en bijna alles wat er mee te maken heeft controleert. Een symbool met een motor erop of de tekst "CHECK ENGINE" of "EPC" betekent dat je de auto zo snel mogelijk moet laten controleren door een diagnose uit te laten uitvoeren.
Kan ik doorrijden met een motorstoringslampje dat oplicht? Brandt het lampje dat duidt op een storing van de motor op uw dashboard, maar rijdt de auto verder normaal? U kunt dan eventueel blijven doorrijden.
Zet je contactslot in de Aan-positie. Schakel alle accessoires uit. Druk op de "Read"-knop (Uitlezen) op je scanapparaat om de foutmeldingen van de motor uit te lezen. Schrijf de melding of meldingen op in de volgorde waarin ze te zien waren, zodat je ze later kunt gebruiken bij eventuele reparaties.
Wat betekent het motormanagement lampje
Wanneer het motormanagement lampje in uw auto gaat branden, betekent dit dat er een storing gedetecteerd is in het motormanagementsysteem. Dit signaal geeft aan dat er iets niet in orde is en dat er actie ondernomen moet worden.
Hoe Lang Kan Je Doorrijden Als Het Olielampje Brandt? Als je een oranje olielampje krijgt dan is het aan te raden de olie bij de eerstvolgende stop bij te vullen. De meeste auto's kunnen in dit geval nog ongeveer 300 – 600 kilometer met de huidige olie rijden.
Het besturen van je auto met een brandend EPC lampje is niet aan te raden. Het verstandigste is om de auto direct door te rijden naar de garage.
Het rode uitroepteken in de cirkel of alleen het woord “BRAKE” kan betekenen dat er een algemeen probleem is met de reminrichting maar ook dat de handrem nog is aangetrokken. Is de handrem niet aangetrokken, laat dan de auto controleren.
Brandt er een oranje lampje (in de vorm van een kraantje) op het dashboard in jouw auto? Dan is er sprake van een storing in het motormanagementsysteem.
De moderne(re) auto's geven een signaal als het tijd is voor een onderhoudsbeurt. Dat gebeurt om het aantal kilometers zoals ingesteld door de fabrikant. Dat is dus dat sleuteltje dat u ziet. Als onderhoud wordt gepleegd wordt dit signaal door de (merk)garage gereset.
Wanneer er een groen of blauw lampje in uw auto gaat branden, hoeft u zich geen zorgen te maken. Deze lampjes geven aan dat een bepaald systeem ingeschakeld is. Denk bijvoorbeeld aan de melding dat u groot licht aan hebt staan.
Oliedruk te laag
Vooral een lage oliedruk wordt vaak genoemd. Wanneer de oliedruk te laag is, komt de olie niet in alle delen van de motor die gesmeerd moeten worden. Concreet betekent dit dat er te veel frictie is tijdens het draaien van de bewegende delen die hierdoor harder slijten.
Een rood acculampje betekent: de dynamo doet z'n werk niet of onvoldoende. Mogelijk is de dynamo defect. Waarschijnlijk zit er een stevige accu in je auto, die het wel een tijdje zonder dynamo volhoud.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft. Wanneer een verbrandingsmotor in een auto loopt dan wordt de motorolie door het motorblok gepompt.
Te veel olie in de auto kan schadelijk zijn voor diverse onderdelen van uw auto, en kan dus veel problemen veroorzaken. Zo kunnen er problemen ontstaan aan de katalysator of, bij een auto die op diesel rijdt, aan de roetfilter. Een dieselmotor kan door te veel olie zelfs op hol slaan.
Bij een te laag oliepeil krijgt de olie niet voldoende tijd om af te koelen en wordt te warm weer opgepompt om zijn koelende en smerende werk te doen. Uiteindelijk wordt hierdoor de motortemperatuur te hoog, met name op plaatsen waar de koelvloeistof niet komt.
Kosten auto uitlezen:
De kosten voor het uitlezen van een auto zal gemiddeld op 35,- euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat elke garage daar een andere prijs voor hanteert. Ook het uurloon van de garage heeft daar invloed op. Zo is het uurloon bij een dealer altijd hoger dan bij een universele garage.
Meestal moet je rekenen op een half uur voor uitlezen van een auto die vaker komt, als een auto nooit bij je is geweest doet de testkast er veel langer over omdat er vaak heel veel storingen in staan. Die tijd kan de monteur niets anders doen dan wachten.
Als de auto nog aan de emissie-eisen voldoet is het geen probleem voor de APK. Als de auto niet aan de emissie-eisen voldoet betreft het wel afkeur.
Wanneer er een waarschuwingslampje brandt, wil dit niet altijd zeggen dat er iets moet gebeuren. Een groen lampje geeft namelijk aan dat dit systeem naar behoren werkt. Een geel/oranje lampje geeft aan dat u de auto spoedig moet laten nakijken, maar duidt niet op acuut gevaar.
Het EPC lampje staat voor Electronic Powertrain Control. Zodra de computer, die de werking van de motor regelt, een storing in de aandrijving (Powertrain) ontdekt, stuurt deze het EPC lampje aan. Gebeurt dit, ga dan zo snel mogelijk met je auto langs de dealer om het een en ander te laten controleren.