Ga daarvoor naar de servicebalie van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vloog. U krijgt daar een PIR-formulier. Op het PIR-formulier vult u uw gegevens in en wat er mis is. Als uw bagage niet is aangekomen, geeft u door waar u deze later wilt terugkrijgen.
Als uw bagage te laat aankomt, beschadigd is of vermist, kunt u soms een vergoeding krijgen. Bijvoorbeeld via uw reisverzekering. U kunt ook de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen. Bij vermiste, vertraagde of beschadigde bagage is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk tot een maximum van € 1.300.
Helaas is de kans dat je bagage kwijt of vertraagd is groot. Dagelijks raken er ongeveer 60.000 koffers kwijt. Natuurlijk heb je als vliegtuigpassagier rechten. Binnen Europa staan de rechten vastgelegd in de Verordening 889/2002.
Denk aan een kofferlabel of een simpel lintje kan al genoeg zijn om je koffer te vinden. Ook kun je gebruik maken van een kofferriem. Dan blijft je koffer dicht en wanneer je een leuk kleurtje neemt valt hij ook lekker op.
Volg het koffer op de voet
In 2015 introduceerde KLM de e-tracker. Een apparaatje dat reizigers kunnen gebruiken om exact te volgen waar een koffer zich bevindt. Het voorkomt bijvoorbeeld dat je eindeloos bij de bagageband staat te wachten op je koffer.
Welke bagage is verzekerd? Bijna alles, je kunt denken aan je koffer, camera, kleding, telefoon en portemonnee. Maar ook je reisdocumenten zoals je paspoort of je rijbewijs zijn verzekerd. Spullen die je aankoopt tijdens de reis zijn meestal ook meeverzekerd.
Normaal gesproken kunnen passagiers hun ingecheckte bagage 15 tot 45 minuten na aankomst verwachten, volgens Nick Gates, een directeur bij SITA, een luchtvaarttechnologiebedrijf.
Vergoeding als uw bagage kwijt is op Schiphol
Om uw kosten terug te kunnen vragen bij de airline moet u binnen 21 dagen een PIR-formulier hebben ingevuld. U mag kosten terugvragen voor noodzakelijke, passende en redelijke artikelen. Noodzakelijke artikelen is een breed begrip en is voor iedere passagier en reis anders.
Via Worldtracer kun je volgen waar je bagage zich bevindt. In het zeldzame geval dat een koffer niet binnen 5 dagen is opgespoord dan staat in dit document wat te doen.
Bij een vertraagde of verloren koffer heeft u 21 dagen de tijd en bij een beschadigde koffer 7 dagen om de claim in te dienen. Dient u de claim later in dan mag de luchtvaartmaatschappij uw claim weigeren.
Wanneer je je vlucht mist, dan haalt de luchtvaartmaatschappij je koffer van boord (vanwege regelgeving). Je bagage is namelijk gekoppeld aan jou als passagier. Als jij niet in het vliegtuig instap, dan mag je koffer ook niet mee. Je bagage blijft dus op Schiphol terwijl het vliegtuig vertrekt.
Was u op tijd op het vliegveld, maar miste u uw vlucht door de lange wachtrijen? Dan kunt u door een tijdelijke regeling van Schiphol schadevergoeding krijgen. Bijvoorbeeld voor de kosten van een nieuw ticket of hotelovernachting. U kunt de vergoeding aanvragen tot 30 september 2022.
eTrack zorgt ervoor dat de locatie van de bagage altijd wordt doorgegeven dankzij GPS. Met een speciale app kun je vervolgens zien waar je koffer is, hoe ver die ook van je verwijderd is.
Warme en koude koffers
Koude koffers slaan we op in een buffer voordat ze naar het vliegtuig gaan. In deze buffers kunnen we zo'n 8.000 koffers stallen. De buffers weten dankzij de barcodes weer precies welke koffers wanneer moeten vertrekken om op tijd bij het vliegtuig te zijn.
Anders sta je soms onnodig te wachten. Reis je alleen met handbagage? Kom dan niet eerder dan 4 uur voor je vlucht vertrekt naar de luchthaven. Zo help je ons om de rijen voor de incheckbalies en securitycontrole beter te spreiden en soepeler te laten doorstromen.
Duizenden koffers kwijt
De NOS meldde vorige week dat er toen zo'n 16.000 vermiste koffers op Schiphol zouden rondzwerven. Dit aantal klopt niet, zegt een woordvoerder van Schiphol nu. "Het ging toen om enkele duizenden koffers." "Op dit moment staan er om en nabij 1500 zoekgeraakte koffers op Schiphol.
Het is al weken druk op de luchthaven. Voornaamste oorzaken zijn personeelstekorten en het feit dat veel mensen weer op vakantie willen na twee jaren van coronabeperkingen. Dat leidt dagelijks tot lange wachttijden, chaos en soms agressie en vechtpartijen.
Om daarom aan de veilige kant te zitten zou u rekening moeten houden met 1 tot 1,5 uur voor de douane en transfer, wat ruim voldoende moet zijn om door de douane te komen, uw tassen op te halen en naar de volgende terminal te gaan. Waar u ook rekening mee moet houden zijn de luchtvaartmaatschappijen zelf.
De drukste dag op Schiphol zal maandag 25 juli 2022 zijn. De weken erna zal het met name op de vrijdag heel druk worden.
Wanneer er sprake is van verlies arbeidsvermogen wordt er onder andere inkomen gemist die men zonder de schadetoebrengende gebeurtenis wel had zou hebben. De aansprakelijke partij of de verzekeraar dient, in principe, alle schade te vergoeden.
Met een dekking voor bagage zijn de spullen die je meeneemt op vakantie verzekerd tegen diefstal, verlies, vermissing of beschadiging. Ook reisdocumenten, zoals je paspoort, en spullen die je koopt tijdens de reis zijn met deze dekking verzekerd.
Met de BuitenDeDeur verzekering zijn je bezittingen die je mee naar buiten neemt in Nederland verzekerd. Denk aan je dure telefoon, laptop, tablet en camera. Maar ook medische hulpmiddelen, protheses en sieraden zijn meeverzekerd. Met de BuitenDeDeur verzekering zijn al deze bezittingen standaard meeverzekerd.
Jaarlijks gaat het om 30 tot 40 miljoen stuks bagage en 1 op de 3.000 koffers wordt niet meer terug gevonden. De kans op het verliezen van een koffer is behoorlijk groot. Om deze reden reizen steeds meer passagiers alleen met handbagage.
Deze pionier biedt ook meer keus, bijvoorbeeld een ultradunne tracker die in de portemonnee past. De standaardvariant heet Tile Mate en kost 25 euro, dat is inclusief sleutelgat. Het netwerk is minder groot dan dat van Apple, maar nog steeds omvangrijk, omdat een aantal apparaten van Amazon daar ook in zitten.