Als het internet niet werkt op alle apparaten die op het netwerk zijn aangesloten, dan is de kans groot dat er een probleem is met je router/modem. Het heropstarten van de router en modem spoelt het geheugen schoon en herstelt vaak achtergrondproblemen.
Controleer eerst of je modem wel internet verbinding heeft. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het modem direct met een kabel op je computer of laptop aan te sluiten, de draadloze router koppel je dan even los van je modem. Ook dan geen internet? Dan ligt het probleem waarschijnlijk bij je modem of internet provider.
Start je apparaat opnieuw op.
Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is. Zo niet, dan zet je mobiele data uit en wifi aan en check je het opnieuw.
Haal de simkaart uit je telefoon en maak schoon met een zachte, droge doek en kijk of je hetzelfde probleem houdt. Plaats je simkaart in een ander toestel. Als je simkaart wel werkt in het andere toestel, dan ligt het probleem bij jouw toestel.
Het wegvallen van draadloos internet kan een aantal oorzaken hebben. De meest voorkomende is dat er andere draadloze signalen storen op jouw verbinding. Bijvoorbeeld de draadloze router van de buren. Maar ook andere apparaten die op 2.4 GHz uitzenden kunnen storen, bijvoorbeeld babyfoons en bluetooth apparaten.
Daarnaast ligt de levensduur van een modem vaak rond de 10 jaar, afhankelijk van het abonnement van de eindgebruiker. Voor routers met WiFi is deze gebruiksduur slechts 3-5 jaar, omdat de technologie op WiFi gebied veel sneller evolueert en eindgebruikers steeds een betere WiFi willen.
Zet het modem zo hoog mogelijk, maar houd 30 cm afstand van een betonnen plafond. Zorg dat het stevig staat of ophangt. Zet je modem zo vrij mogelijk neer en niet achter een ander apparaat, achter de bank of in een gesloten kast. Ook de vloerverwarming, betonnen vloeren, een waterbed of een aquarium kan storen.
Slimme eerste stap: telefoon opnieuw opstarten
Het beste wat je kunt doen als je geen netwerkverbinding hebt? Je telefoon opnieuw opstarten! Hij maakt dan opnieuw verbinding met het mobiele netwerk. Vaak lost dit het probleem op en heb je daarna weer als vanouds bereik.
Routers zijn vaak voorzien van de functie WPS (Wi-Fi Protected Setup). Deze functie is bedoeld om de procedure van het verbinden met een beveiligd draadloos netwerk vanaf een computer of een ander apparaat te vergemakkelijken.
Kunt u nog steeds geen verbinding maken? Stel de netwerkinstellingen opnieuw in. Als u iOS of iPadOS 15 of hoger gebruikt, tikt u op 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'.
Schakel de router en alle apparaten die verbinding met internet maken uit. Controleer alle draden waarmee de router is aangesloten op de stroom en op de kabel –of telefoonaansluiting. Haal de router een minuut of 2 van de stroom af, sluit deze vervolgens weer op de stroom aan en zet de router aan.
Om je modem te herstarten, trek je de stekker 15 seconden uit het stopcontact. Heb je nog andere toestellen, zoals een Access Point, (Wifi) Powerlines, switch of decoder? Trek die dan ook uit het stopcontact. Steek daarna alle toestellen in de juiste volgorde weer in.
Ga op je iPhone naar Instellingen > Mobiel Netwerk > Opties Mobiele Data > Gesprekken en Data > en kies hier voor LTE. Daarna springt je telefoon over naar het LTE / 4G netwerk.
De app White Spots helpt deze mensen om signaalvrije plekken te vinden. Wereldwijd. "In Nederland zijn er bijna geen plekken meer waar er echt geen bereik meer is", zegt Bregtje van der Haak over het project waar zij aan meewerkt. White spots zijn witte plekken op de kaart waar geen internet of mobiel bereik is.
Ookla riep in het eerste kwartaal van 2022 KPN (opnieuw) uit als winnaar met het 'Beste Mobiele Netwerk' van Nederland. KPN won het van T-Mobile en Vodafone op het gebied van snelheid en de hoogste beschikbaarheid van het netwerk.
De makkelijkste manieren om het gebrek aan bereik op te lossen zijn het inschakelen van de mobiele data en het aan- en uitzetten van de vliegtuigmodus. Je kunt ook proberen om je iPhone opnieuw te starten, de netwerkinstellingen te resetten of je SIM-kaart er opnieuw in te doen.
In het telefoontoestel wordt het geluid (luchttrillingen) door middel van een microfoon omgezet in een elektrische stroom (elektrisch signaal). Het signaal wordt door kabels of een radioverbinding naar een telefooncentrale overgebracht.
Contact opnemen met uw aanbieder
Controleren of uw account actief is en naar behoren werkt. Controleren of er geen storing is op uw locatie. Controleren of het ontvangen van mobiele voorzieningen is geblokkeerd voor het apparaat en of het juiste data-abonnement is geconfigureerd voor het apparaat.
Geef je modem de beste plek in huis
Plaats je modem binnen 1,5 meter van de telefoonaansluiting. Staat je modem in de meterkast? Dan moet het signaal meteen door een barrière: de meterkast deur. Plaats het modem daarom liever nét buiten de meterkast.
Modem versus router
De modem verzorgt de verbinding met het internet via uw provider. Zonder modem hebt u thuis geen internettoegang. Een router verdeelt het internetsignaal over alle apparaten in uw thuisnetwerk en verzorgt de communicatie tussen uw apparaten (desktop, laptop, printer, smartphone, tablet, ...).
Centrale locatie. Een meterkast is een geliefde plek voor een router, want zo staat hij lekker uit het zicht, maar erg ongunstig voor het draadloze signaal ervan. Het signaal wordt meteen ingesloten en kan nooit zijn volledige bereik halen op deze manier.