Welke voorvallen moet u melden? U meldt elke gebeurtenis die een luchtvaartuig, de inzittenden of andere personen in gevaar brengt of kan brengen. Bijvoorbeeld brandstoftekort of verkeerd onderhoud van een vliegtuig. Alle voorvallen die verplicht gemeld moeten worden, staan in Verordening (EU) 376/2014 (Engels).
Bij transport per vliegtuig moet het lichaam in een lucht- en waterdichte zinken kist worden gelegd. Soms wordt deze door een bevoegde instantie verzegeld. Deze kist wordt vervolgens in een gewone uitvaartkist geplaatst. Die kist wordt dan soms nog verpakt om beschadiging te voorkomen.
Patiënten die complicaties ondervinden, moeten het vliegen uitstellen totdat hun toestand stabiel is. Als u binnen twee weken moet vliegen, kan uw arts medische begeleiding aanbevelen omdat een zuurstofarme vliegtuigcabine gevaarlijk kan zijn.
Sommige kleine vliegtuigen hebben een erg lage stall-snelheid. Als er genoeg tegenwind is kan zo'n toestel schijnbaar stil in de lucht hangen. Effectief stilhangen doen vliegtuigen niet, alleen al omdat de tegenwind die ze op die hoogte ervaren niet constant is.
Uit onderzoek van American Society for Testing and Materials blijkt dat mensen sneller flauwvallen in een vliegtuig dan wanneer ze met beide benen op de grond staan. Dit komt door een te kort aan frisse lucht.
Als in een vliegtuig door een calamiteit de luchtdruk te veel afneemt, dan is elk vliegtuig voorzien van mond- en neuskapjes waarmee je dan wordt voorzien van zuurstof. Kortom, te weinig zuurstof binnen krijgen in een vliegtuig is eigenlijk niet mogelijk.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Maar de optische illusie ontstaat door de beweging van de vliegtuigen ten opzichte van elkaar en hun snelheid.” “Vaak speelt er dan ook mee dat het vliegtuig aan het vertragen is en dat er een sterke wind tegen het vliegtuig blaast, waardoor het stil lijkt te staan, maar eigenlijk heel traag beweegt.
Als de luchtdruk in een cabine wegvalt, moet een vliegtuig snel omlaag. Commerciële passagiersvliegtuigen vliegen op zo'n tien kilometer hoogte. De lucht daar is heel ijl, zonder hulpmiddelen raak je na een halve minuut tot een minuut buiten westen.
U kunt veilig vliegen als u uw hoge bloeddruk onder controle heeft. Vliegen met een onstabiele hoge bloeddruk brengt risico's met zich mee. Vliegen met een medische begeleider kan helpen complicaties te voorkomen. In sommige gevallen kan een luchtvaartmaatschappij u weigeren uit voorzorgsmaatregelen.
Vliegen. De lagere luchtdruk in een vliegtuig heeft geen invloed op je bloeddruk. Toch wordt er na een hartinfarct geadviseerd om de eerste vier weken helemaal niet te vliegen. Als je een TIA of kleine beroerte gehad hebt, mag je over het algemeen na enkele dagen weer vliegen.
Als het op luchtvaartveiligheid aankomt, zijn opstijgen en landen twee van de meest kritische fases van een vlucht. Beide momenten vereisen een hoog niveau van concentratie, nauwkeurigheid en samenwerking tussen de piloten en de luchtverkeersleiding.
In 2020 vonden er veertig ongelukken plaats waarbij een groot passagiersvliegtuig betrokken was. Vijf daarvan waren dodelijk, waarbij in totaal 299 passagiers overleden. Het aantal sterfgevallen in 2019 lag op 257. In dat jaar werden 86 ongelukken geregistreerd, waarvan 8 met fatale gevolgen.
Voor het vervoer per vliegtuig wordt een zinken kist gebruikt die lucht- en waterdicht is. Deze kist wordt na controle verzegeld. Begraven in een zinken kist is niet toegestaan, dus het lichaam moet in Nederland nog in een andere kist worden overgeplaatst om vervolgens te cremeren of te begraven.
“Passagiers op de stoelen achter de vleugels van het vliegtuig, hebben een overlevingskans van 69 procent. Als je in het midden gaat zitten, verlaagt die overlevingskans naar 56 procent. En zit je vooraan? Dan heb je maar 49 procent kans om een crash te overleven.”
De stoelen achterin
Vroeger op de basis of middelbare school en nu misschien nog steeds wilde je altijd achterin zitten. Maar in het vliegtuig moet je dit echt niet willen. Nu vraag je jezelf misschien af waarom? Het is namelijk zo dat de stoelen achterin het vliegtuig een ingreep zijn op jouw privacy.
Hoe hoger het vliegtuig vliegt, des te lager de luchtdruk in het vliegtuig. Ons lichaam bestaat voor een deel uit gas en dat kan uitzetten als de druk lager is. De een is er gevoeliger voor dan de ander, maar het kan zorgen voor een opgeblazen gevoel, buikpijn en soms zelfs constipatie.
Ondanks het innemen van reistabletten voor vertrek, zelfs bij lichte turbulentie in het vliegtuig, zult u merken dat uw maag zich aanspant met ongemak. In dit geval kun je het beste boven de vleugels zitten, want daar is de turbulentie het minst voelbaar.
Prepare for Landing / Prepare for Takeoff
Wanneer vóór het opstijgen "Prepare for Takeoff" of vóór het landen "Prepare for Landing" over de boordluidsprekers klinkt, is dit in luchtvaarttermen een teken dat het cabinepersoneel alle veiligheidsgerelateerde taken snel en nauwgezet moet uitvoeren.
Piloten hebben een navigatiesysteem om hun route in de lucht te bepalen. Maar ze worden ook altijd bijgestaan door mensen op de grond, luchtverkeersleiders. Als je met de auto op vakantie gaat, kunnen je ouders gewoon de tomtom gebruiken, een navigatiesysteem. Piloten hebben ook een navigatiesysteem.
Buitje om vliegen
Bovendien komt onweer vaak gepaard met andere weerstypen zoals harde wind en hagel. Daarom vliegen piloten bij voorkeur niet door een onweersbui heen. Veel vliegtuigen zijn uitgerust met een weerradar, zodat piloten onweersbuien op tijd aan zien komen en kunnen ontwijken.
Hoewel zelfs zware turbulentie op zich een vliegtuig niet kan doen neerstorten, kan ze bestaande noodsituaties zeker versterken.
Achterin het toestel
Veel mensen zitten het liefst voorin het vliegtuig, omdat ze dan het eerst uit kunnen stappen, maar dat is toch niet zo verstandig. De veiligste plek is namelijk achterin het toestel. Mensen die achterin zitten, hebben een kans van 68% om een vliegtuigongeluk te overleven. Vooraan is dat 62%.
Daarmee is de kleine luchtvaart een factor 10 onveiliger dan de grote luchtvaart, waar vier op de tien miljoen vluchten in een fataal ongeval eindigen. Belangrijkste redenen: de tekortschietende vliegvaardigheid en risicoperceptie van de piloten.