De meest voor de handliggende oorzaak is een lek in de koppakking. Maar, de witte rook kan ook veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een kromme cilinderkop of een defecte warmtewisselaar. Als er witte rook uit de uitlaat komt, raden wij het allereerst aan om uw auto te laten controleren bij de garage.
Als er rook onder de motorkap van de auto vandaan komt, is het dus verstandig eerst naar de temperatuurmeter te kijken, zodat u weet of de motor wel of niet oververhit is geraakt. Nadat u de auto aan de kant heeft gezet roept u de auto pechhulp gelijk ter plaatse, of u kijkt eerst zelf wat er mogelijk aan de hand is.
Witte rook ontstaat door het verbranden van koelvloeistof die op een of andere manier in de verbrandingsruimte komt. Mogelijke oorzaak kan een doorgeslagen koppakking zijn maar ook een gescheurde kop of onderblok. Technisch onderzoek zal de oorzaak aan het licht moeten brengen.
Witte rook uit de uitlaat
Als er bij het starten van de auto witte rook uit de uitlaatpijp komt, is dat niet direct reden voor paniek. De witte kleur wordt meestal veroorzaakt door waterdruppels die nog in de uitlaat zaten en nu als stoom naar buiten komen. Vooral als het koud is, komt dat vaak voor.
Blauwe rook uit de uitlaat van je auto wijst op een technisch mankement in de motor. Blauwe rook kan voorkomen bij stationairloop, bij gasgeven of gas loslaten. Rook uit de uitlaat komt meestal door verbranding van olie of een slecht verbrandingsproces.
Zwarte rookpluimen of zwarte roetwolken wijzen doorgaans op een probleem met de verbranding of de injectie. Vaakis vervuiling van de motor de oorzaak. Te lang doorrijden wanneer de auto zwart rookt, kan de problemen verergeren. Het roetfilter kan verstopt gaan zitten, of de motor beschadigt.
De nieuwe uitlaat stinkt
Maak je geen zorgen: in de meeste gevallen is dit normaal. De uitlaat en zijn isolatiematerialen, toevoerleidingen met klemmen of pakkingen worden voor het eerst warm en heet. Dit leidt tot verdamping of outgassing, wat de geur verklaart.
Aan het einde van de dag worden alle stembriefjes verzameld en verbrand in de Sixtijnse Kapel. Uit de schoorsteen komt dan zwarte rook. Zodra er wel een paus gekozen is, worden de stembriefjes met nat stro of een chemische stof verbrand. Er komt dan witte rook uit de schoorsteen.
Witte rook betekent: 'beslissing dat iets kan doorgaan', 'belangrijke beslissing waarnaar al enige tijd wordt uitgekeken'. Met bijvoorbeeld 'Nog geen witte rook over nieuwe wet' is bedoeld dat de nieuwe wet nog niet is vastgesteld of aangenomen.
De ene koppakking kost misschien 40 euro en een top koppakking 80 euro, maar het werkloon kan variëren van 500 tot maar liefst 1200 euro. De kosten voor het vervangen van een lekke koppakking variëren dan ook van 500 tot 1300 euro. Het zal niet bij iedere auto even gemakkelijk zijn het motorblok uit elkaar te halen.
Een koppakking kan kapot gaan door ouderdom, wat niet vaak het geval is. De koppakking gaat veelal kapot doordat er scheuren zijn ontstaan door oververhitting. Een te hoge temperatuur van het motorblok komt vaak doordat er een defect is in het koelvloeistof.
Allereerst komt er bij het ontbranden van brandstof waterdamp vrij, bij elke auto. Meestal komt dit dus uit de uitlaat als damp en zal dit niet opvallen, maar bij koudere temperaturen of wanneer de auto is afgekoeld kan er water uit de uitlaat druppelen.
Waarom rookt een motor? Als je motor net gestart is en het rookt uit de uitlaat. Dat is geen probleem. Hoogstwaarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door condens in de uitlaatbochten en/of in de uitlaatdemper.
Een rokende dieselauto heeft vrijwel altijd een (verbrandings)probleem. Een overschot aan diesel of een tekort aan lucht veroorzaakt zwart roken van de motor. De oorzaak kan liggen bij diverse onderdelen van de auto zoals de: de EGR Klep.
Bij de witte rook, die woensdagavond duidelijk maakte dat er een paus is gekozen, worden kalium, melksuiker en colofonium (vioolhars) aan de stembiljetten toegevoegd.
De uitdrukking 'witte rook' betekent dat iets kan doorgaan doordat er een beslissing is genomen. Het vindt zijn oorsprong in het katholicisme, waar witte rook aangeeft dat er een nieuwe paus is gekozen. De verkiezing van de paus gaat met dagelijks twee stemrondes. De stembriefjes worden na elke ronde verbrand.
Hoe word je een Paus? Een Paus kan via interne verkiezingen van het Heilige College van Kardinalen in Rome tot Paus. Eerder is een Paus altijd Kardinaal geweest met een minimale vooropleiding als Priester binnen het Seminarie van 6 à 7 jaar.
Risico's van uitlaatgassen
Sommige gassen zoals stikstofoxiden zorgen voor irritatie van de luchtwegen en kunnen leiden tot misselijkheid. De aanwezigheid van koolmonoxide kan leiden tot hoofdpijn, vermoeidheid en misselijkheid en is bij hogere concentraties dodelijk.
Als het muf ruikt zit er meestal vocht ergens in de auto. Vooral in de koude maanden verzamelt zich veel vocht in je wagen. Het probleem wordt verergerd door onvoldoende onderhoud: verstopte afvoeren of poreuze afdichtingen zijn een gemakkelijke toegangspoort voor nattigheid.
Giet witte azijn op je handen. De chemische eigenschappen van witte azijn breken de verbindingen in diesel af, zodat de resten kunnen vervliegen. Giet genoeg azijn op je handen om je handpalmen en vingers ermee te kunnen bedekken. Wrijf de witte azijn 30 tot 45 seconden in je huid.
Om dit op te ruimen zijn 2 producten erg handig: de zeer grove ontvetter, zoals Dodo Juice Release the Grease en een alcohol/methanol oplossing (zoals Dodo Juice Clearly Menthol). Deze middelen lossen de aangekoekte roet nog verder op en helpen je met je uitlaat schoonmaken.
Rook is het zichtbare van de in de lucht zwevende verbrandingsproducten. Witte rook bestaat vooral uit waterdamp, zwarte rook vooral uit roet (materie). Wanneer er brand is waarbij chemische stoffen zijn betrokken, verwacht je dat de rook gevaarlijker is dan bij een gewone brand.
Rook is een aerosol van verbrandingsproducten in lucht. Witte rook bestaat vooral uit waterdamp, zwarte rook vooral uit roet.