Volgens Erik Duijkers van EPST (European Pilot Selection & Training) zijn er drie verklaringen voor het opvallende fenomeen. ,,Veel vrouwen diskwalificeren zich al op de middelbare school, omdat ze niet het goede vakkenpakket kiezen. Je moet wiskunde met Engels hebben, en natuurkunde wordt ook bij ons getest.
' Slechts zo'n 4 % van de piloten wereldwijd zijn vrouwen.
Financiële barrières dragen ook aanzienlijk bij aan de lage vertegenwoordiging van vrouwen in pilotencarrières. Vliegopleidingen kunnen duur zijn, inclusief kosten voor vlieguren, instructeurstijd en certificeringen. Voor carrièreswitchers hebben vrouwen te maken gehad met inkomensverschillen in alle sectoren.
De luchtvaart is van oudsher een door mannen gedomineerd vakgebied, gevormd door maatschappelijke normen die voorschreven dat bepaalde beroepen meer geschikt waren voor mannen .
Na correctie voor variabelen die in het model zijn opgenomen, waren de ongevalspercentages van mannen en vrouwen niet significant verschillend. Deze bevindingen suggereren dat noch mannen noch vrouwen een veiligere pilotgroep vormen .
Het salaris voor een startend of junior Piloot begint bij € 4.000 bruto per maand.Het junior salaris (0-2 jaar werkervaring) kan oplopen tot € 6.600 bruto per maand. In sommige gevallen ligt het salaris voor een beginnend Piloot hoger dan € 6.600 per maand, bijvoorbeeld voor zij-instromers met meer werkervaring.
Vijftig jaar geleden, in 1973 , stuurden de marine en het leger vrouwen naar de pilotenopleiding, gevolgd door de luchtmacht en de Amerikaanse kustwacht in 1976. Twintig jaar lang beperkten de krijgsmacht en de wet de soorten vliegtuigen en missies die deze vrouwelijke piloten mochten vliegen.
India heeft het hoogste percentage vrouwelijke piloten ter wereld, met 15% van alle piloten die vrouw zijn, volgens de DGCA. India stond ook bovenaan in gendergelijkheid in de cockpit in 2021, gevolgd door Ierland, Zuid-Afrika en Australië, volgens de International Society of Women Airline Pilots.
Air New Zealand staat opnieuw bovenaan de ranglijst, na eerder al te hebben gewonnen in 2024 en 2022 - alleen in 2023 werd de airline van de troon gestoten door Qantas, die nu terug is op plek twee.
Sabine is piloot: 'Ik sta er eigenlijk niet zo bij stil dat ik één van de weinigen ben' Sabine (36) is gezagvoerder bij KLM. Met een cityhopper vliegt ze door heel Europa. Per maand vliegt ze gemiddeld elf dagen.
Mannen worden piloot, vrouwen worden stewardess. Gelukkig wordt er tegenwoordig steeds minder in stereotypes gedacht.
Dure opleiding en hoge werkdruk
Toch zitten er ook nadelen aan het beroep. Piloot worden is niet gemakkelijk. Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen. Je hebt goede ogen nodig en je moet fysiek fit zijn.
Volgens de International Society of Women Airline Pilots (ISWAP) was in 2021 ongeveer 5-6% van de commerciële piloten wereldwijd vrouw.
Als we het vergelijken: bij giganten zoals British Airways varieert het salaris piloot tussen de €7.000 en €12.000. De KLM piloten – de best betaalden in Europa – verdienen tussen de €8.000 en €12.500. En piloten die werkzaam zijn bij luchtvaartmaatschappijen in Azië, China en Turkije verdienen zelfs het dubbele.
Medisch en fysiek. Lichaamslengte: minimaal 157,5 cm en maximaal 203 cm; Ogen: een bril of lenzen zijn toegestaan, maar je oogafwijking mag niet groter zijn dan -6 en +5 (een extra keuring wijst uit hoe je oogafwijking zich in de toekomst kan ontwikkelen).
Verenigde Staten . De VS staat op de eerste plaats als het land met het hoogste aantal commerciële piloten. De burgerluchtvaartindustrie in de VS wordt gereguleerd door de Federal Aviation Administration (FAA) en is onderdeel van het Amerikaanse Department of Transportation (DoT). Het is de op één na grootste luchtvaartmarkt ter wereld.
Wat doet een piloot tijdens een lange vlucht nog meer dan opstijgen en landen? Piloten bemannen altijd met zijn tweeën de cockpit. De een onderhoudt de communicatie met de verkeersleiding, de ander vliegt. Op een rustig traject heeft de 'vlieger' niet veel te doen als de automatische piloot aanstaat.
Uit het overzicht op de website blijkt de regionale Thaise carrier Nok Air de onveiligste airline van dit moment te zijn. Op de voet gevolgd door Nepal Air.
KLM is de beste werkgever voor piloten. Dat blijkt uit groot onderzoek van de European Cockpit Association (ECA), die 40.000 Europese vliegers vertegenwoordigt. Ook Transavia scoort goed. Onderaan de ranglijst bungelen bedrijven waar cockpitpersoneel chronisch ontevreden is over de werkomstandigheden.
In het verleden was er altijd een boordwerktuigkundige in de cockpit naast de twee piloten, maar nu zijn er slechts drie mensen aan boord om het vliegtuig op langeafstandsvluchten te besturen, om afwisselende rustfasen mogelijk te maken.
Toegang voor pilotenopleiding
Veel Indiase vrouwen voelden zich aangetrokken tot het vliegen via een luchtafdeling van het National Cadet Corps, opgericht in 1948. Dit is een soort jeugdprogramma waarbij studenten worden opgeleid om ultralichte vliegtuigen te besturen.
Een maand later, op 5 augustus 1943, fuseerden de WAFS en WFTD tot één eenheid voor alle vrouwelijke piloten , die hun kwalificaties snel uitbreidden naar elk type vliegtuig in dienst. De nieuwe verenigde groep noemde zichzelf de Women's Airforce Service Pilots (WASP), met haar piloten bekend als WASP's.
Ook KLM komt voor in de lijst. Met 5,2 procent vrouwelijke piloten staat de Nederlandse maatschappij op de zesde plaats, net onder Tui, waar 5,3 procent van de piloten geen man zijn.
Volgens het USSF Workforce Analytics Dashboard zijn er momenteel 1.700 vrouwelijke piloten werkzaam bij het leger. Zij vertegenwoordigen 8,1 procent van de totale bezetting.