Bougies die zijn gemaakt van kostbare metalen zoals Platinum of Iridium zijn duurder, maar wel beter bestand tegen slijtage en gaan dus langer mee.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Gaat de standaard bougie gemiddeld tussen de 15.000 en 30.000 kilometer mee, zo gaat een longlife bougie gemakkelijk 60.000 kilometer of wel meer mee.
Waarom een bougie vervangen? Een bougie van uw auto is een slijt-onderdeel. Als de bougie niet vroegtijdig wordt vervangen dan kan uw auto slecht gaan starten en/of lopen. Dit komt omdat de bougie dan geen goede vonk meer afgeeft, met als gevolg dat er geen juiste verbranding in de motor ontstaat.
Kun je blijven rijden met kapotte bougies? Wanneer u denkt dat een of meerdere van uw bougies defect zijn, is het slim om dit zo snel mogelijk te laten repareren. Weliswaar kunt u zolang niet alle bougies kapot zijn nog blijven doorrijden, maar dit is niet bevorderlijk voor de staat (en waarde) van uw auto.
Kosten bougies vervangen
Het laten vervangen zal bij een garage vaak tussen de € 100 en € 200 kosten. Hoeveel dit daadwerkelijk kost is afhankelijk van het type auto dat u heeft en het type bougie. Het zelf vervangen is echter een stuk voordeliger, u hoeft namelijk niet de montage uren te betalen.
Een vervuilde of defecte bougie vonkt niet effectief, als gevolg waarvan je wagen traag reageert. De motor slaat af en stottert bij het starten. i Hoog brandstofverbruik: versleten bougies werken inefficiënte motorwerking in de hand, wat uiteindelijk tot een toename van brandstofverbruik en uitstoot leidt.
Belangrijk om te weten. Bosch en NGK zijn de beste merken bougies. Verwar bougies voor kettingzaagmotoren niet met modellen voor automotoren. Platina en iridium bougies gaan langer mee en geleiden energie beter.
Een veel voorkomende oorzaak van het stotteren van auto's is dat de bougies vervuild zijn of versleten zijn. De bougie zorgt voor het vonken en daardoor voor het ontsteken van de brandstof. Dit resulteert in het op en neer gaan van de zuiger in de cilinder.
Dit doe je door de bougie in de bougiekabel te klikken. Vervolgens kan je de zijkant van de bougie aarden door tegen iets van metaal te houden op je auto. Als je nu de startmotor laat ronddraaien (sleutel in contract en starten dus) zou de bougie moeten gaan vonken.
een bougie kan in principe binnen een minuut wel stuk gaan.. alleen al door bijv. verkeerd starten , maar kan ook andere oorzaken hebben zoals bijv. verkeerd afgesteld, versleten en/of slechte andere onderdelen die ervoor zorgen dat de bougie kapot gaat , of zoals hierboven , een verkeerd type bougie gebruiken...
“Iridium is een zeer slijtvast metaal, zes keer harder dan platina. Met een zeer hoog smeltpunt van 2450 0C is de vonkerosie minimaal. Daardoor gaan de IX-bougies veel langer mee dan gewone nikkel bougies.
Een hoger getal (bv 9) betekend dat het een warme bougie is, een warme bougie kan de warmte beter afvoeren waardoor hij koeler blijft. Een lager getal (bv 5) betekend dat het een koude bougie is, deze zal dus eerder heet (of heter) worden omdat die de hitte slechter kan afvoeren.
Stap 1: Demonteer alle bougies en markeer, bij welke cilinder zij behoren. Stap 2: Gebruik een messing staalborstel om de bougie van de meeste roet en vuil te bevrijden. Desnoods kunt u met een licht bevochtigde lap vuil residu van de behuizing verwijderen.
Het vervangen van de bougies kan binnen een half uur gedaan worden. Afhankelijk van de bougies zelf kosten ze tussen de 4 en 10 euro per stuk, hoewel er ook aanzienlijk duurdere bougies verkrijgbaar zijn. Vooral bij krachtige motoren kunnen individuele bougies tot wel 50 euro.
Zwarte bougies is teveel benzine of te weinig zuurstof... of ingeval van originele W* te hoog olie nivo.
Zoals alle filters zijn ook brandstoffilters aan natuurlijke slijtage onderhevig en moeten daarom regelmatig worden vervangen. Het vervangen vindt normaal gesproken om de ca. 60.000 km plaats. Verstopping in de filters merk je vaak alleen door een onjuiste motorfunctie en verminderd vermogen.
Kosten bobine vervangen
Er bestaan veel verschillende bobines. Daarom is het lastig aan te geven hoe hoog de kosten zijn voor het vervangen van een bobine, dit kan verschillen per merk en type auto. De kosten voor het laten vervangen kunnen dus verschillen tussen de 100 en 300 euro.
Auto's die rijden op benzine hebben geen roetfilter. Niet elke auto heeft dus een roetfilter. Bij de nieuwere (diesel)auto's is er vanaf het bouwjaar 2006 meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd. Dit geldt dus niet voor de nieuwere auto's met benzine uitvoeringen.
Bij het rijden op LPG kun je kiezen voor het monteren van koudere bougies. De verbrandingswarmte bij het rijden op LPG is hoger dan bij benzine, koudere bougies kunnen deze warmte beter afvoeren en mogelijk de motorprestaties bevorderen.
Wat is het verschil tussen een warme en een koude bougie. Kort gezegd, bij een warme bougie gaat het deel van de warmte die de motor via de bougie aan de cilinder afstaat, via een langere weg dan bij een koude bougie, (dus de motor blijft daardoor wat warmer) Dit betekent bv.
Platinum en iridium bougies
De gewone bougies hebben een levensduur van zo'n 30.000 km. De iets duurdere platinum iridium bougies gaan tot wel drie keer langer mee en hoeven pas na 90.000 vervangen te worden.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
Heb je een wat oudere auto, dan kan het zijn dat je om de 15.000 tot 30.000 kilometer de bougies moet vervangen. Dat kun je laten doen, maar met het juiste gereedschap is het ook relatief eenvoudig om zelf te doen.
Als de motor van de auto niet op alle cilinders draait, is dit merkbaar aan een onrustig, schokkende lopende motor. Ook het vermogen van de motor zal sterk afnemen.