Sinds corona is de (netto)schuldpositie van Air France-KLM geëxplodeerd tot 8,2 miljard euro eind vorig jaar. Die schuldenberg is veel te hoog afgezet tegen de verdiencapaciteit van 745 miljoen (ebitda) vorig jaar. Met een schuldratio van 11 was de noodzaak om de balans te repareren dus hoog.
Door de aankondiging van de emissies leidde verloor Air France-KLM dinsdag op de beurs ruim een vijfde van zijn waarde. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie wil 1928 miljoen nieuwe aandelen uitgeven tegen een koers van 1,17 euro per stuk.
Air France-KLM wil met aandelenuitgifte 2,25 miljard euro ophalen. Air-France-KLM gaat nieuwe aandelen uitgeven en wil daarmee 2,25 miljard euro ophalen. Met de aandelenuitgifte wil de luchtvaartmaatschappij zijn financiële positie versterken en ook de ontvangen Franse staatssteun terug betalen.
AMSTERDAM - Het aandeel Air France-KLM verloor donderdag weer meer waarde en was een van de grootste verliezers op een beurs in Amsterdam met overwegend rode cijfers.
Tijdens de coronacrisis houdt het kabinet het noodlijdende KLM overeind met een steunpakket van in totaal 3,4 miljard euro. De Franse staat steunt Air France met 7 miljard euro en breidt zijn aandelenbelang uit. Parijs is dan verreweg de grootste aandeelhouder met ruim 28 procent. Den Haag heeft 9,3 procent.
Over het tweede kwartaal van 2022 boekte zowel het al eerder goed draaiende KLM als Air France winst. In totaal werd er door het concern een nettowinst van 324 miljoen euro behaald. KLM is verantwoordelijk voor het grootste deel daarvan. De luchtvaarmaatschappij draaide een winst van 262 miljoen euro.
Omdat niet alle aandelen van de Nederlandse staat zijn. De Nederlandse staat bezit 9,3% van de aandelen in de holding van Air France-KLM en 5% in KLM. Bij een aantal bedrijven heeft de overheid een belang, soms een heel groot belang. Dit zijn staatsdeelnemingen, overheidsbedrijven waarbij er een publiek belang is.
1.260 vluchten per dag (gemiddeld)
We hadden gemiddeld 1.275 vluchten verwacht. Het aantal vluchten is ongeveer gelijk gebleven met de weken ervoor en was 86% ten opzichte van dezelfde periode in 2019.
Een aandelenemissie betekent dat een bedrijf nieuwe aandelen gaat uitgeven. Het kan zijn dat het om de eerste keer gaat dat een bedrijf aandelen gaat uitgeven, dan wordt het ook wel een Initial Public Offering (IPO) genoemd. Een bedrijf kan ook besluiten om een tweede, derde of meerdere keer aandelen te uit te geven.
Coronasteun. Met de uitgifte van die 1,9 miljard aandelen hoopt Air France-KLM 2,3 miljard euro op te halen. Het leeuwendeel daarvan wordt gebruikt om een deel van de steun terug te betalen die het bedrijf tijdens de pandemie van de Franse overheid kreeg.
UBS heeft woensdag het advies voor ASML verhoogd van Houden naar Kopen en stelde het koersdoel opwaarts bij van 630,00 naar 665,00 euro. Dit bleek uit een rapport van analist François-Xavier Bouvignies.
Onder een claim wordt in de beleggingswereld een verhandelbaar recht verstaan dat een voorkeurspositie geeft bij een emissie van nieuwe aandelen. Een claim wordt bij een emissie van nieuwe aandelen vaak aangeboden aan de bestaande aandeelhouders.
De TERP is de theoretische prijs die een belegger betaalt als hij zijn rechten uitoefent. Voor de claimemissie had u 13 aandelen op €4,83. Daar komen 11 aandelen bij op €2,12. Dat betekent dat de gemiddelde prijs €3,59 wordt.
In 2001 vloog KLM voor het laatst naar Australië. Vanwege een samenwerking met een andere maatschappij verdween bij KLM de rechtstreekse vlucht naar het verre land down under.
Op 7 oktober 1919 werd in Den Haag de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij opgericht. Vandaag, precies een eeuw later, is KLM de oudste vliegmaatschappij ter wereld die nog onder dezelfde naam opereert. KLM viert de hele dag feest in Amsterdam en op Schiphol.
Luchtvaart hoeft nog steeds geen belasting te betalen voor kerosine en tickets. De Nederlandse luchtvaart krijgt al een flinke belastingvrijstelling van onze overheid. Op kerosine en tickets hoeft KLM namelijk 0 euro btw te betalen. Helemaal niets dus.
Air France bestuursvoorzitter Jean-Cyril Spinetta benadrukt in een reactie de noodzaak om te consolideren in de huidige luchtvaartindustrie en de voordelen van het samengaan van de twee maatschappijen binnen de SkyTeam alliantie.
Transavia, onderdeel van de AIR FRANCE KLM Groep, verzorgt al ruim 50 jaar lijndiensten en chartervluchten naar meer dan 100 bestemmingen vanuit Nederland.
Air France-KLM verkocht in april vorig jaar voor 3 miljard euro aan obligaties aan de Franse staat, die sinds de uitbraak van de coronacrisis garant staat voor in totaal 7 miljard euro aan leningen.
De maatschappij vliegt met toestellen van het merk Boeing, Airbus en Embraer. De stand van de KLM vloot is dan ook dat de vloot uit 169 toestellen bestaat.
KLM staat voor Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Met toestemming van de koninklijke familie werd de luchtvaartmaatschappij onder deze koninklijke titel opgericht in 1919.