Een veelvoorkomende oorzaak dat uw waterpomp geen druk opbouwt, is dat er lucht in het systeem zit. Dit zorgt ervoor dat de pomp niet goed kan aanzuigen. Luchtbellen kunnen zich ophopen in de aanzuigslang of het pomphuis, waardoor het water niet goed wordt gepompt.
Als er grote lekken in de waterpomp zijn, zijn symptomen als duidelijk druppelende koelvloeistof en kleine plassen koelvloeistof onder de auto ook mogelijk. Geluiden kunnen ook optreden voordat de koelvloeistofpomp het begeeft. Een defecte waterpomp kondigt zich bijvoorbeeld aan met een knarsend of hamerend geluid.
U kunt de pomp snel ontluchten door de pomp op het maximale toerental in te stellen en een half uur te laten draaien. Zet deze vervolgens terug naar de oorspronkelijke instelling. Als het probleem hierdoor niet opgelost is, neem dan contact op met uw monteur.
De reden kan zijn: Lucht die de zuigslang of pompbehuizing binnendringt : zie de oplossing hierboven om het probleem te verhelpen. Statische zuighoogte die niet in verhouding staat tot het vermogen van de waterpomp: zie de oplossing hierboven om het probleem te verhelpen. Impeller geblokkeerd, versleten of draait te langzaam: zie hierboven om het probleem te verhelpen.
Wanneer de pomp haar zuigkracht niet behaalt dan komt dit in de meeste gevallen door de aanwezigheid van lucht. Een gaatje, een niet perfect sluitende koppeling tussen slang en pomp of een knik in de slang kan er al voor zorgen dat de pomp (nog) niet naar behoren werkt.
Een vuile of verstopte watertankpomp kan een storing veroorzaken
Er kan een probleem zijn met uw waterpomp als deze draait maar geen water levert. Vreemde stoffen en vuil uit de tank kunnen de interne onderdelen van de pomp blokkeren, waardoor waaiers en afdichtingen kapotgaan. Een droogloopstoring kan ook worden veroorzaakt door een laag waterpeil in de tank.
Beweeg de resethendel omhoog naar de startpositie en houd hem daar vast. (U hoort water uit de put in de druktank stromen.) Houd de resethendel in de startpositie totdat de druk toeneemt en de meter meer dan 40 PSI aangeeft. Laat de hendel vervolgens terugkeren naar de AUTO-positie.
Waterpompen zijn essentieel voor verschillende toepassingen, maar ze kunnen ook veelvoorkomende problemen ondervinden die hun prestaties en betrouwbaarheid beïnvloeden. Veelvoorkomende problemen zijn oververhitting, lekkage, lage waterdruk, lawaaierige werking en cavitatie .
Controleer de stroom van de accu, de stroomonderbreker is geactiveerd, de zekering is doorgebrand, 12 volt na de stroomonderbreker, 12 volt na de schakelaar en 12 volt bij de motor . Controleer ook de aarddraad en de aardpen op een goede verbinding. Vervang slechte componenten. Vervang door een nieuwe plunjer en afdichtingen.
Hoe verwijder ik handmatig een luchtsluis uit een pomp? Om handmatig een luchtsluis te verwijderen, koppelt u de afvoerslang los en laat u de pomp draaien totdat het water gestaag stroomt.Sluit de slang weer aan en zorg ervoor dat alle verbindingen goed vastzitten .
Aas de pomp met water
Neem een bak gevuld met water en sluit de zuigslang direct aan op de bak. Zet de pomp aan en laat het water een paar minuten lopen. Dit proces zal helpen om lucht uit het pompsysteem te verwijderen en te vervangen door water.
Je doet een kraan open, zodat het water (en vooral de lucht) weg kan. Daarna druk je op de reset, zolang tot er water uit de kraan komt. Nu laat de pomp eens goed pompen door vele kranen goed open te zetten, zodat de lucht in de zuigleiding mee stroomt met het water.
Open een slangtuit of de monsterkraan om de tank leeg te laten lopen. Breng een kleine hoeveelheid psi met een luchtcompressor aan op de snifterklep om de druktank volledig te ontdoen van al het water. Draai de slangtuit/monsterkraan dicht en voeg de juiste hoeveelheid lucht toe aan de tank. Uw systeem is nu weer onder druk gezet.
Zelfs de ervaren monteurs van Autocentergent hebben er veel werk aan, omdat het onderdeel vaak diep onder de motorkap is weggewerkt. Daarom zijn de kosten voor het vervangen van een waterpomp over het algemeen vrij hoog: er moet rekening worden gehouden met 300 – 1000 EUR.
Ondanks dat de waterpomp een levensduur heeft van 100.000 tot 120.000 kilometer kunnen er altijd redenen zijn waarom deze vroegtijdig stuk gaat. Omdat de reparatie veel werk met zich meebrengt, is het verstandig om naar een autogarage te gaan.
Er lekt lucht in het systeem
Doordat er ergens lucht lekt, kan de pomp zijn druk niet volledig opbouwen en behaalt deze zijn uitschakeldruk niet. Gevolg: De hydrofoorpomp blijft alsmaar doorlopen. Oplossing: Zorg ervoor dat alle slangen / leidingen worden gecontroleerd op gaatjes en maak deze dicht.
Uw bronpomp werkt mogelijk niet meer vanwege een gebrek aan stroom . Soms kan het resetten van een stroomonderbreker of het vervangen van een zekering die is beïnvloed door een stroompiek of brownout dit oplossen. Als de stroomonderbreker van de bronpomp is geactiveerd, kan de bronpomp zelf defect zijn.
Als de waterpomp de koelvloeistof niet goed laat circuleren, kan dit ervoor zorgen dat de motor oververhit raakt . Dit kan leiden tot ernstige motorschade als het niet tijdig wordt gerepareerd. Het is dus belangrijk om de temperatuurmeter van uw voertuig in de gaten te houden en te letten op waarschuwingssignalen van oververhitting.
Als u geen stroming krijgt na het starten van uw centrifugaalpomp, kunnen er verschillende oorzaken en oplossingen zijn. Lucht in de pomp — Zorg ervoor dat de leidingen en de pomp volledig gevuld zijn met vloeistof. Zuiglift is te hoog — Controleer op obstructies in de inlaat en controleer of de statische lift correct is.
De waterpomp heeft verschillende pakkingen die na verloop van tijd beschadigd of versleten kunnen raken. In dit geval kan er koelvloeistof lekken en onder het voertuig druppelen . Als u koelvloeistof (in de meeste gevallen groene of rode vloeistof) onder het midden van de voorkant van uw voertuig ziet, is het tijd om de waterpomp te controleren.
Geluid Een van de eerste signalen dat een pomp niet goed presteert, is het geluid dat hij maakt. Een verandering in geluid kan u waarschuwen voor een probleem met uw pomp of systeem . Als u ploppende geluiden hoort, vooral in de buurt van de waaier, kan er sprake zijn van cavitatie.
Een van de meest voorkomende indicatoren van een falende waterpomp is schommelingen in de waterdruk . Problemen met de waterdruk kunnen het gevolg zijn van een aantal factoren, waaronder kalkaanslag in uw leidingen door hard water, bacteriële opbouw, lage waterstanden bij de put of een probleem met de druktank.
Begin met het uitschakelen van de schakelaar om de stroom naar de pomp uit te schakelen. Waar kunt u deze schakelaar vinden? Deze is meestal gemonteerd in een afgedekte doos naast de pomp .
De meest voorkomende oorzaak van een korte cyclus van de waterpomp is een verlies van voldoende lucht in de watertank . Dit probleem komt vooral veel voor in huizen met waterdruktanks zonder blaas die ouder zijn.
Om het water uit een ondergelopen kelder te verwijderen en weg te pompen, maak je best gebruik maken van een dompelpomp. Deze pomp is water dicht en kan dus onderwater geplaatst worden. Ze zuigt het water uit de kelder op en voert het af naar het riool of de tuin.