Als je betaalautomaat geen betaalpassen accepteert of betaalpassen slecht leest, kan dit verschillende oorzaken hebben: De chiplezer of de betaalpas is versleten of defect. De betaalpas wordt niet op de juiste manier ingevoerd. Er is sprake van externe schade.
Dit zijn de meest voorkomende redenen: De kaart is niet geactiveerd . Pogingen om uw dagelijkse transactiebedrag te overschrijden. Gebrek aan beschikbare fondsen.
Als de betaalpas wordt geweigerd voordat de betaalautomaat vraagt om een pincode, dan heeft de betaalautomaat de chip op de betaalpas niet goed kunnen lezen. De betaalautomaat maakt dan gebruik van de magneetstrip zoals bij zakelijke tankpassen.
Het kan zijn dat je: een betaalpas van een andere bank hebt dan ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Knab, Rabobank, RegioBank of SNS. niet genoeg geld op je rekening hebt staan. betaalpas is geblokkeerd voor het OV.
Om een geweigerde betaalpas te verhelpen, controleert u uw rekeningsaldo, neemt u contact op met de klantenservice van uw bank, zorgt u ervoor dat uw kaart actief en niet verlopen is en volgt u veilige transactieprocedures .
De ritten worden de volgende dag in één keer van je rekening afgeschreven. Als de afschrijving niet lukt, omdat er te weinig saldo op je rekening staat, dan wordt je contactloze betaalpas of creditcard geblokkeerd voor in- en uitchecken in het OV.
Als je betaalautomaat geen betaalpassen accepteert of betaalpassen slecht leest, kan dit verschillende oorzaken hebben: De chiplezer of de betaalpas is versleten of defect. De betaalpas wordt niet op de juiste manier ingevoerd. Er is sprake van externe schade.
Onjuiste pincode: Als u meerdere keren een verkeerde pincode invoert, kan uw kaart worden geblokkeerd. Vervaldatum: ATM-kaarten hebben een vervaldatum en zodra deze verstrijkt, wordt de kaart inactief. Diefstal of verlies: Als uw kaart wordt gestolen of verloren, wordt deze geblokkeerd om ongeautoriseerde transacties te voorkomen.
Wanneer je kaart wordt geweigerd of geblokkeerd door een betaalterminal of geldautomaat, is dat meestal om een van de volgende redenen: De chip of de magneetstrip van je kaart werkt niet meer.Je hebt 3 keer de verkeerde pincode ingevoerd.Er staat niet genoeg geld op je kaart.
De grootste en meest voor de hand liggende reden is misschien wel dat uw kaart geen internationale transacties ondersteunt. Alle debit-/creditcards ondersteunen geen internationale transacties. U moet bij uw bank of kaartuitgevende instantie nagaan of uw kaart internationale transacties ondersteunt.
Als u te vaak een verkeerde pincode heeft ingegeven dan wordt de pas voor 24 uur geblokkeerd. Na 24 uur wordt de blokkade automatisch weer opgeheven. Let op! Gebruik uw pas pas écht weer na 24 uur !!
Transactielimieten
Controleer de bestedingslimieten van uw account. Misschien moet u uw aankoop later nog eens proberen. Als u een grote aankoop doet, wilt u uw account controleren om er zeker van te zijn dat u niet over uw limiet heen gaat wanneer u de transactie probeert.
Soms blokkeert de kaartmaatschappij een transactie als ze denkt dat er iets verdachts is aan de kaartactiviteit . Dit kan gebeuren als er te veel opeenvolgende transacties of te veel online transacties zijn. Of één grote transactie met een groot geldbedrag.
Uw kaart kan om verschillende redenen worden geweigerd: de kaart is verlopen; u hebt uw kredietlimiet overschreden; de kaartuitgever ziet verdachte activiteiten die kunnen wijzen op fraude; of een hotel, autoverhuurbedrijf of ander bedrijf heeft uw kaart geblokkeerd (of gereserveerd) voor het geschatte totaalbedrag van uw rekening.
U kunt geen geld meer pinnen, geen betalingen doen en geen geld op uw rekening ontvangen. Staat er nog geld op uw rekening? Dan kunt u uw bank vragen het bedrag over te maken naar een ander rekeningnummer, bijvoorbeeld van een familielid.
Gelukkig kun je meteen een vervangende pas aanvragen. Regel het snel in de app of via Internet Bankieren. Een betaalpas vervangen kost € 5 .
Inactieve kaart
Als u een nieuwe debitcard hebt, zorg er dan voor dat u belt om deze te activeren. De kaart werkt niet totdat die activering heeft plaatsgevonden.
Iedere betaalpas en creditcard wordt uiterlijk na 5 jaar vervangen. Op elke pas staat een einddatum bij 'valid thru'. Ongeveer 2 maanden voor deze datum ontvang je automatisch een nieuwe pas.
Een antibacterieel doekje of een reinigingsmiddel op alcoholbasis, zoals ontsmettingsalcohol, is voldoende. Als je een vloeibaar ontsmettingsmiddel gebruikt, spuit dit dan op een watje of keukenpapier in plaats van rechtstreeks op de kaart.
Dit kan meerdere oorzaken hebben: Het kan zijn dat je betaalpas of creditcard nog niet ingesteld is voor contactloos betalen. Als je betaalpas of creditcard is voorzien van het 'contactlos betalen logo' dan is het in principe mogelijk om contactloos te betalen. Neem contact op met je bank om dit in te stellen.
Betalen met je mobiele telefoon of smartwatch
Betaal dan met Google Pay of Apple pay via je telefoon of horloge. Met deze apps werken je smartphone en smartwatch als portemonnee. Hier komt geen betaalpas of contant geld bij kijken.
Uw kaart is mogelijk verlopen of is bijna verlopen en is vervangen door uw kaartuitgever . Uw kaart is mogelijk onlangs vervangen door uw kaartuitgever, maar nog niet geactiveerd. Uw kaart is mogelijk als verloren of gestolen opgegeven en geannuleerd door uw kaartuitgever.
Ben je vergeten uit te checken met je betaalpas? Dan kun je op www.ovpay.nl/reisoverzicht het te veel betaalde bedrag terugvragen. Het kan soms even duren voordat een rit zichtbaar is op uitcheckgemist.nl. In de meeste gevallen is het zichtbaar binnen 15 dagen.
Als je betaalpas voor het OV is geblokkeerd, dan komt dat vaak doordat we na je laatste reis het bedrag niet konden afschrijven. We proberen altijd nog een paar keren om het bedrag van je rekening af te schrijven.