Om te voorkomen dat de waterpomp door gevorderde slijtage in een later stadium voor problemen gaat zorgen wordt deze preventief mee vervangen. Enerzijds omdat de boel toch open ligt maar ook omdat een defecte waterpomp ook voor vervelende gevolgschade kan zorgen.
Wordt de waterpomp niet op tijd vervangen, dan gaat dit niet meer op. De motor slijt meer, het brandstofverbruik komt veel hoger te liggen en er zal meer schade aan de motor ontstaan.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
De cruciale rol van waterpompen
De meeste distributieriemen moeten om de 90.000 tot 240.000 kilometer worden vervangen (de exacte levensduur is afhankelijk van het motortype en/of de riemconstructie) en wij raden u aan om ook de waterpomp te vervangen, als u toch bezig bent.
Beschadigde lager
Ook een ratelend of knarsend geluid afkomstig van de waterpomp duidt op een versleten lager. Oorzaak: een verkeerd uitgelijnde riem veroorzaakt overmatige slijtage. Een te strak gespannen riem veroorzaakt overbelasting op de lager, wat de slijtage versnelt.
Een van de eerste kenmerken van een mogelijkerwijs defecte waterpomp is een plas koelvloeistof op de grond waar je auto geparkeerd staat. De pomp is voorzien van een aantal pakkingen en dichtingen die op den duur uitdrogen, barsten of breken. Wanneer dit gebeurt, lekt de koelvloeistof uit de pomp.
De kosten voor het vervangen van de waterpomp zal gemiddeld op 265 euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat het aantal werkuren per type auto verschillend zal zijn. Dit heeft met name te maken hoe toegankelijk de waterpomp is en hoeveel er dus losgehaald en verwijderd dient te worden.
Een waterpomp pompt zo'n anderhalf miljoen liter koelvloeistof weg in 100.000 km of 4 jaar. Hij wordt dus bij een defect gelijk zonder onderzoek vervangen. Een defecte waterpomp is gemakkelijk te herkennen. Een lekkage is het meest voorkomende symptoom van een waterpomp die aan vervanging toe is.
Een vakgarage berekent voor de vervanging van een koelingspomp in de regel drie uur werk. Wanneer u dit werk zelf onderneemt, heeft u enkel de kosten voor de nieuwe waterpomp. Die liggen tussen de 40 en 400 euro.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
De distributieriem is een essentieel onderdeel van de motor. Deze zorgt namelijk voor een optimale samenwerking tussen de krukas en de nokkenas. Wanneer de distributieriem niet tijdig wordt vervangen, kan deze breken, waardoor de motor vastloopt.
De naam zegt het al: een waterpomp pompt water rond. Of eigenlijk koelvloeistof. Dat is nodig om je motor te koelen, die opwarmt door verbranding. Uitlaatgassen voeren weliswaar een deel van die warmte af, maar een ander deel wordt door de motor opgenomen.
Prijzen voor een waterpomp lopen uiteen van € 4.000 – € 25.000. De voordeligste variant is een hybride warmtepomp, prijzen starten vanaf € 5.000 (inclusief ketel en installatie) en de prijs lopen op tot € 25.000 voor een grond-water warmtepomp (inclusief boiler en installatie).
Wat zijn de kosten voor een waterpomp vervangen voor Opel ? Vanaf € 96 kunt u de waterpomp laten vervangen.
Een typisch teken van een distributieketting die moet worden vervangen, zijn opzwepende en ratelende geluiden van de motor. Daarnaast kunnen minder vermogen en foutmeldingen van de uitlaatgasreiniging ook een indicatie zijn. Dit is het gevolg van het feit dat de timing op de kleppen niet precies is.
De ene koppakking kost misschien 40 euro en een top koppakking 80 euro, maar het werkloon kan variëren van 500 tot maar liefst 1200 euro. De kosten voor het vervangen van een lekke koppakking variëren dan ook van 500 tot 1300 euro. Het zal niet bij iedere auto even gemakkelijk zijn het motorblok uit elkaar te halen.
Hoe lang duurt het om een cilinderkoppakking te vervangen? Een garage heeft vaak tot wel twee dagen nodig om een cilinderkoppakking te vervangen. Vooral in complexe kleine auto's is weinig ruimte beschikbaar en kost het uitbouwen van de onderdelen veel tijd.
De motor wordt te warm
Wordt de motor van je auto onder het rijden te warm, dan kan dit wijzen op het lekken van koelvloeistof. Je ziet dat de temperatuurmeter te hoog oploopt, en er kan een waarschuwingslampje gaan branden. Veel auto's hebben ook een waarschuwingslampje voor het koelvloeistofpeil.
Een koelvloeistoflekkage zelf oplossen
Let op dat je motor uitstaat en afgekoeld is. Koppel de dop van de radiateur los en giet het middel direct in het koelsysteem. Draai de dop er weer op. Wanneer je de motor start, wordt het lek gedicht doordat het koelsysteem het in de vloeistof oppompt.
Hoeveel kost koelvloeistof lekkage? De kosten voor het repareren van koelvloeistof lekkage zijn afhankelijk van waar de oorzaak zit. Het vervangen van een waterpomp kost bijvoorbeeld gemiddeld tussen de 300 en 700 euro. Wanneer het 'slechts' een radiatorslang betreft, kan je met een paar tientjes wel klaar zijn.
Het kan een kapotte radiator zijn, een verstopping of een kapotte koppakking. In alle gevallen kan de motor niet optimaal draaien omdat er niet genoeg gekoeld wordt.
Hoe Vaak Moet Je Koelvloeistof Bijvullen? Gemiddeld genomen moet koelvloeistof elke 40.000 kilometer worden vervangen. Echter, dit hangt sterk af van het merk en model auto wat je hebt. Sommige auto's kunnen meer dan 150.000 kilometer met de koelvloeistof doen doordat deze een gesloten systeem hebben.
oververhitte motor = stoppen
Brandt het waarschuwingslampje van de koelvloeistof, of slaat de (digtale) wijzer van je temperatuurmeter ineens door naar rechts? Dan heb je te maken met een oververhitte motor en kun je alarmfase IV afkondigen aan de rest van de inzittenden.