Tussentijds in- en uitchecken, bijvoorbeeld om een broodje te kopen, heeft ook geen effect op de prijs van de reis. Je dient wel binnen 35 minuten in te checken voor het vervolg van je reis. Doe je dit niet, dan bepaalt je tweede check-in het tarief van het vervolg van je reis.
Tegenwoordig gebruiken we de OV-chipkaart om te reizen met het openbaar vervoer. Om een boete van een conducteur of een verkeerd afgeschreven bedrag te voorkomen, is het belangrijk dat u tijdens het reizen goed in- en uitcheckt met uw OV-chipkaart.
35 minuten wachten
Sinds 1 september kan dat niet meer. De reis kan nu alleen met korting worden voortgezet als tussen het in- en uitchecken minimaal 35 minuten wachttijd zit. Maar zoveel tijd hebben reizigers meestal niet. De NS heeft de in- en uitcheckregels gewijzigd om een andere groep reizigers tegemoet te komen.
Ja. Als u incheckt, dan wordt het instaptarief ingehouden. Bij een OV-chipkaart zonder abonnement of kortingsproduct is dat 20 euro. Als u binnen 60 minuten na inchecken weer uitcheckt op hetzelfde station, dan krijgt u dat hele instaptarief terug en kost het uitzwaaien u dus niets.
De vraag van TS is, hoe lang men "volgens de regels" op het station mag verblijven, bijvoorbeeld tussen een overstap. Volgens de regels van NS mag dat maximaal 35 minuten zijn.
Op een station met poortjes check je uit bij één van de poortjes. Je bent dan het volledige instaptarief kwijt. Je kunt nu weer inchecken en je reis vervolgen. Ga voor teruggave van het te veel betaalde bedrag naar de landelijke webpagina Uitcheck Gemist.
Ga naar uitcheckgemist.nl en meld je aan met je OV-chipkaartnummer. Vul ook je geboortedatum in als je een persoonlijke OV-chipkaart hebt.
Als je vergeet uit te checken en je reist op saldo, dan schrijft het systeem de borgsom van 4 euro af. Dat gebeurt automatisch bij het inchecken. Normaal gesproken krijg je het restant meteen weer terug als je uitcheckt. Vergeet je uit te checken, dan betaal je dus de borgsom voor je reis.
Niet uitgecheckt
Dan heb je teveel betaald. Wanneer je gereisd hebt met Arriva, Breng, Connexxion, EBS, GVB, Hermes, HTM, RET, Qbuzz, Syntus of U-OV vraag dan via uitcheckgemist.nl het saldo terug. Uitcheck gemist? Bekijk het filmpje hoe je in 3 simpele stappen het saldo terugvraagt.
Als je een persoonlijke ov-chipkaart hebt, kun je bij een kaartautomaat je reisoverzicht zien. Zo kun je controleren of je in- en uitgecheckt ben, en hoeveel je reis gekost heeft. Daarnaast kun je je reizen terugzien bij een online transactieoverzicht. Dit overzicht kun je ook opvragen als je een anonieme kaart hebt.
U mag inchecken tot net voor 09.05 en vanaf 18.25. Het is altijd vijf minuten in uw voordeel. Als u vroeg incheckt, mag dat tot net voor 06.35 en bij de middagspits tot net voor 16.05.
Er geldt een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger bij het inchecken in de daluren. Volgens de definitie duurt de spits 's ochtends tot 9.00 uur, dus zou u pas vanaf 9.00 uur kunnen inchecken als u met korting wilt reizen.
Reis je met een abonnement tijdens de daluren, dan reis je met korting. Bij abonnementen bepaalt het moment van inchecken de korting die wordt berekend voor de gehele reis.
Als je 12 keer niet uitgecheckt hebt, wordt je OV-chipkaart tijdelijk geblokkeerd. Je kunt deze blokkering laten verwijderen bij de balie van de vervoerder waar je voor het laatst hebt ingecheckt.
Minimaal saldo op je OV-chipkaart
Om met NS te reizen moet er minimaal € 20,00 op je OV-chipkaart staan. Heb je een NS-abonnement? Dan gelden andere bedragen: Voor een OV-chipkaart met Dal Vrij, Weekend Vrij, Dal Voordeel, Altijd Voordeel of Voordeelurenabonnement is dit € 10,00.
Wanneer je een uitcheck hebt gemist, bijvoorbeeld door een storing of omdat je dit bent vergeten, dan kun je saldo terugvragen. Dit kan in drie simpele stappen via uitcheckgemist.nl. Om gemakkelijk te weten wanneer je hier recht op hebt, kun je je aanmelden voor een Uitcheck Gemist Alert.
Als je te veel hebt betaald, krijg je geld terug. Je mag tussen januari en juni en tussen juli en december voor maximaal drie ritten per vervoerder saldo terugvragen. Let op: voor NS geldt dat je maximaal drie keer per kalenderjaar een aanvraag voor teruggave kan indienen.
Vergeten in of uit te checken: € 20. Vergeten in of uit te checken met kortingsabonnement: € 12 (€20 x 0,6)
Snel je saldo terugvragen
Ga naar uitchecken gemist. Je vult in bij welke halte of op welk station je bent in- en uitgestapt. Dan berekenen wij wat de rit heeft gekost. Als je te veel hebt betaald, krijg je saldo terug.
Reacties. nee, want bij inchecken wordt er 5 euro afgeschreven van je tegoed. Bij uitchecken krijg je die terug en wordt de werkelijke ritprijs van je tegoed afgeschreven.
Gewoon inchecken en als u door het station bent weer uitchecken is legaal, is slimmer dan maar doorlopen en voorkomt onnodig geld uitgeven. U bent wel uitgecheckt maar niet ingecheckt. Daar kan fraude mee worden gepleegd en u laadt daarmee een verdenking op zich, ook al is het ten onrechte.
Ook: instapprijs. Tarief dat men moet betalen als men voor het eerst een product of dienst gaat afnemen bij een leverancier.
Saldo terugvragen kan door naar www.ov-chipkaart.nl te gaan, het formulier met naam en bankrekeningnummer in te vullen en dat samen met de kaart gratis naar Translink op te sturen. Ook voor OV-chipkaarten die tot een jaar zijn verlopen heeft Translink het terugvragen van restsaldo eenvoudiger gemaakt.
Inchecken en uitchecken binnen 20 minuten
Check je binnen 20 minuten weer uit, dan worden er geen kosten in rekening gebracht. Je krijgt het volledige instaptarief teruggeboekt op je OV-chipkaart. Er zijn uitzonderingen: Bij NS heb je meer tijd om iemand uit te zwaaien.
Inchecken werkt hetzelfde als met de kaart: je houdt je smartphone tegen de paal of het poortje aan. Dat kan zelfs als je smartphone uit staat of de accu leeg is, omdat het via de nfc-chip in je simkaart gebeurt.