Voordelen Diesel:Minder onderhoudsgevoelig, dus lagere onderhoudskosten. Hogere gebruikszekerheid door motorisch minder storingsgevoelig. Lagere CO2 uitstoot dan een benzineauto – beter voor de opwarming van de aarde. Zuiniger in verbruik.
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.
Afhankelijk van de rekenwijze, kan blijken dat dieselrijden al bij 20.000 kilometer per jaar goedkoper is dan rijden op benzine. Behalve de kosten per kilometer, spelen echter ook milieu-overwegingen een steeds grotere rol bij de keuze tussen diesel of benzine (of LPG of elektrisch).
Euro 6-diesel tot wanneer duurt de overgang
Op dit moment is de Euro 6-norm verplicht voor alle nieuwe auto's die in de EU op de markt komen. Personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen met een dieselmotor moeten uiterlijk in 2030 aan de Euro 6-norm voldoen.
De voordelen van diesel
De motor is zuiniger. De auto's hebben een langere levensduur. De literprijzen van de brandstof zijn een stuk lager. Een dieselmotor is minder onderhoudsgevoelig, en geeft dus ook minder onderhoudskosten.
Nee, de diesel is nog niet dood, merken zoals Mercedes en zelfs Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen. Maar wilt u zeker zijn van een zorgeloze toekomst in uw nieuwe diesel auto dan kunt u het beste een recent model kopen, tenminste met Euro5 (dus na 2009).
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
Als zodanig is de gemiddelde jaarlijkse kilometerstand voor een dieselauto normaal gesproken rond de 9.000 tot 10.000 mijl . Een auto met een hogere kilometerstand zou gemiddeld 15.000 mijl per jaar hebben afgelegd, waarbij velen ruim 20.000 mijl per jaar afleggen.
Het einde van de diesel is nabij
Uiteindelijk betekent dat waarschijnlijk dat alle auto's elektrisch zijn. Maar het duurt nog een flinke tijd voordat dat zover is. Ook als er vanaf 2035 geen nieuwe auto's met een brandstofmotor te koop zijn, blijven deze nog wel een tijd rondrijden.
Brandstofefficiëntie is een voordeel van dieselmotoren, waardoor ze een kosteneffectieve keuze zijn voor mensen die afstanden afleggen . Als u vaak lasten moet slepen, zijn dieselvoertuigen wellicht geschikter vanwege hun koppelcapaciteiten.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Bij lichtere auto's ligt het omslagpunt rond de 13.500 km.Bij zwaardere auto's ligt het omslagpunt rond de 14.500 km.
In 2024 gaat de Nederlandse overheid daarmee bijna 1 euro belasting per liter benzine aan accijns rekenen. Internationaal gezien zijn de accijnzen in Nederland erg hoog. Brandstofprijzen zijn nu al erg hoog. Automobilisten betalen 2,23 euro per liter benzine en 1,96 euro per liter diesel.
Heeft de benzineauto nog toekomst? Op de lange termijn heeft de benzineauto in Europa geen toekomst. Maar als je gek bent op de geur van benzine, of als je een elektrische auto gewoon nog te duur vindt, dan kan je nog steeds met een gerust hard een benzineauto kopen.
Benzineauto's zijn vaak goedkoper om te kopen dan dieselalternatieven . En met lagere prijzen voor loodvrije brandstof, kost het minder om ze vol te tanken. Diesels zijn echter over het algemeen betrouwbaarder en gaan langer mee, dus u moet misschien meer geld uitgeven om een benzineauto te repareren of onderhouden.
Gemiddeld kan een gewone benzinemotor ongeveer 200.000 mijl draaien voordat er serieus onderhoud of reparaties nodig zijn. Een dieselmotor kan echter wel 1.000.000 tot 1.500.000 mijl draaien zonder dat er significant onderhoud nodig is .
Wanneer komt het verbod op de verkoop van nieuwe auto's die CO2 uitstoten, zoals benzine- en dieselauto's? Vanaf 2035 mogen alle nieuwe auto's die op de markt komen geen CO2 meer uitstoten. Dit moet ervoor zorgen dat de vervoerssector tegen 2050 koolstofneutraal wordt.
Hoeveel kilometer per jaar kan ik met een diesel rijden? Er is geen jaarlijkse limiet. De meeste bestuurders in Nederland rijden tussen de 15.000 en 20.000 km per jaar. Het is niet ongewoon dat een dieselvoertuig meer dan 200.000 km of aanzienlijk meer rijdt.
De keuze van brandstof voor je auto hangt af van je rijgedrag. Voor frequente lange ritten, zoals meer dan 40.000 km per jaar, kan een dieselauto geschikt zijn. Benzineauto's zijn ideaal voor korte stadsritten, hoewel ze duurder kunnen zijn in gebruik.
Dit betekent dat vervuilende dieselvoertuigen die milieuzone niet in mogen rijden. Dit betreft over het algemeen dieselvoertuigen van 15 jaar en ouder.
Waarom wordt de diesel geweerd? De diesel is slecht voor het milieu en stoot een hoop fijnstoffen en CO2 uit. CO2 zorgt voor opwarming van de aarde, maar al die fijnstoffen zijn slecht voor de gezondheid van mensen en dieren.
Vanaf 2035 is het dus onmogelijk om nog een nieuwe camper te kopen met een dieselmotor. Daarnaast schieten milieuzones en lage-emissiezones als paddenstoelen uit de grond, waarbij de emissievoorwaarden steeds strenger worden.