Rechthoekige blauwe borden met een witte P en daaronder een witte auto die geheel of gedeeltelijk op een verhoging staat, geven aan dat de auto geheel of gedeeltelijk op de stoep mag worden geparkeerd.
Let op borden met een blauwe “P”, wat op parkeerplaatsen wijst. Laat nooit waardevolle voorwerpen of bagage achter in je auto.
In Engeland heeft verkeer van links of rechts niet persé voorrang. In de praktijk heeft het verkeer op de belangrijkste weg voorrang. Mits dat anders staat aangegeven. Een voorrangsweg herken je aan een dubbele onderbroken streep, die aangeeft dat je voorrang moet verlenen aan verkeer op een kruisende weg.
Voor de verkeersveiligheid, goede afwikkeling van het verkeer en het voorkomen van chaos moet je samen een keuze maken of je allemaal links of rechts rijdt. Het is eigenlijk een arbitraire keuze om links of rechts te rijden. Zowel Groot-Brittanië als Nederland staan in de top-3 van meest veilige landen in Europa.
Autorijden in Engeland vergt wat moed. Eenmaal aan de overkant van het Kanaal moet je links rijden, maar heb je ook nog eens te maken met druk verkeer. En anders dan met een huurauto rijden op Cyprus of in Australië, zit je stuur ook nog eens aan de verkeerde kant.
Eng is links rijden zeker niet, maar je zult misschien wel even moeten wennen. Neem daarom gewoon overal rustig de tijd voor. Let met name goed op bij het wegrijden (verkeer komt van de andere kant!)
Rotonde. Op een rotonde rijdt het verkeer met de klok mee. Als je een rotonde wilt oprijden, moet je voorrang verlenen aan bestuurders die zich al op de rotonde bevinden (bestuurders van rechts), tenzij anders wordt aangegeven.
Transportkarren zonder bok
Toen eind zeventiende eeuw in Frankrijk en de Verenigde Staten grote vervoerskarren zonder bok gebruikt gingen worden voor het transport van landbouwproducten, was rechts rijden echter de meest logische keuze.
Het eerste besluit om aan de rechterkant van de weg te rijden in Zweden stamt al uit 1718. In 1734 werd echter Vänstertrafik (Zweeds voor links verkeer) ingevoerd. Toen de auto opkwam bleef men aan de linkerkant van de weg rijden. Desondanks werd er vooral in auto's gereden met het stuur aan de linkerkant.
Hoewel Japan geen vroegere kolonie van Groot-Brittannië is, rijdt het land ook links. Dat kwam doordat in 1872 de eerste Japanse spoorlijn werd geopend, gebouwd met Britse expertise. De trein reed links en dat bleef zo bij de verdere uitbouw van het Japanse spoor- en tramlijnnetwerk.
Pedalen zijn gelijk als in W europeese auto. Maar schakelen is wel anders. Links vooraan 1e versnelling is opeens links van je af. Ga je in een 'engelse' auto rijden, plak een pijl welke naar links wijst op je stuur of dashboard.
Ook de pedalen moeten worden verplaatst, al is de indeling in beide versies hetzelfde. Het gaspedaal zit altijd rechts, de rem in het midden en de koppeling links.
Autowegen. 70 mijl/u (110 km/u) voor auto's. 60 mijl/u (95 km/u) voor auto's met een caravan of aanhangwagen.
In alle grote steden bevinden zich zones voor betaald parkeren, aangegeven door blauwe borden met een witte P. Ook zijn er zones waar maar een beperkte tijd mag worden geparkeerd.
Ja, u mag met uw Nederlandse (of Europese) rijbewijs autorijden in het Verenigd Koninkrijk (VK). Het maakt niet uit of u op vakantie bent of in het VK woont.
In Frankrijk rijden sommige auto's met een sticker met een rode A. De A staat voor 'apprentice' dat betekent 'leerling. ' Deze sticker heeft te maken met het rijbewijs.
Omdat hun locomotieftechniek en zo ingericht was op links rijden (de machinist staat achter de stoomketel en kan de seinen aan zijn kant beter in het oog houden dan aan de andere kant van het spoor), is men in België daarom ook links gaan rijden. Men rijdt in meer landen links.
Een andere reden is te vinden in de Franse Revolutie. Links rijden was een privilege van de Franse aristocratie, maar door de Revolutie werd iedereen gelijk en dat betekende dat Napoleon besloot dat rechts, ofwel de kant van het volk, verplicht werd. Zo ontstond het rechts rijden.
Behalve in Engeland, is links rijden ook verplicht in Australië, Cyprus, Indonesië, Nepal, Namibië, Japan, Maleisië, Barbados, Zuid-Afrika, Bangladesh, Thailand, Schotland, Pakistan, India, Hongkong, Ierland, Oeganda en Sri Lanka.
De maximumsnelheden liggen tussen de 60 mijl per uur (100 km/uur) in Hawaii tot 80 mijl per uur (130 km/uur) in delen van Texas, Utah, Idaho en Wyoming. Een gebruikelijke verdeling is als volgt: 15 - 25 mph (25 - 40 km/h) in schoolzones. 25 - 35 mph (40 - 55 km/h) in woonstraten.
Rijden onder invloed
In alle staten is het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed 0,8 promille. Voor personen jonger dan 21 jaar geldt in alle staten een absoluut alcoholverbod. Het is verboden te rijden onder invloed van drugs.
In Japan rijdt men ook links, evenals een groot aantal voormalige territoria en kolonies van het Verenigd Koninkrijk, voornamelijk gelegen in het Caribisch gebied en de Grote Oceaan. In sommige landen is men overgestapt van links naar rechts rijden, bijvoorbeeld Zweden in 1967.
Het rijexamen mag echter pas op achttienjarige leeftijd worden afgenomen. Daarnaast moet onder toezicht van een begeleider 120 uur aan praktijkervaring opgedaan zijn. Twintig uren daarvan dienen in het donker te worden gemaakt.
Kom je aan kruispunt met één of meerdere openbare wegen en is er geen specifieke aanduiding van wie voorrang heeft, dan geldt altijd de voorrang aan rechts. Die regel is van toepassing op alle bestuurders die ten opzichte van jou van rechts komen, dus ook op fietsers en bromfietsers.
De maximale toegestane hoeveelheid alcohol in het verkeer in Engeland, Wales en Noord-Ierland is 80 mg per 100 ml bloed. Dit is een van de hoogste limieten in Europa, alleen in Malta mogen mensen nog meer alcohol in hun bloed hebben en toch ongestraft achter het stuur kruipen.