Een rokende dieselauto heeft vrijwel altijd een (verbrandings)probleem. Een overschot aan diesel of een tekort aan lucht veroorzaakt zwart roken van de motor. De oorzaak kan liggen bij diverse onderdelen van de auto zoals de: de EGR Klep.
Wanneer uw motor blauwe rook uit de uitlaat afgeeft, dan is dit meestal een teken dat uw auto olie brandt. In de meeste gevallen lekt olie ergens in de verbrandingskamer en de afdichtingen van de klepgeleider, of mogelijk zijn de zuigerveren versleten en moeten worden vervangen.
Zwarte rook uit de uitlaat komt meestal voor bij dieselmotoren. Zwarte rookpluimen of zwarte roetwolken wijzen doorgaans op een probleem met de verbranding of de injectie. Vaakis vervuiling van de motor de oorzaak. Te lang doorrijden wanneer de auto zwart rookt, kan de problemen verergeren.
Rook uit uitlaat wijst op slecht verbrandingsproces
Als de auto rookt, is dat vaak een teken dat de brandstof niet optimaal verbrand wordt. Dit kan op den duur leiden tot ernstige motorproblemen. De motor raakt vervuild, je krijgt een verstopte katalysator of - bij een dieselmotor - een verstopt roetfilter.
Waarom rookt een motor? Als je motor net gestart is en het rookt uit de uitlaat. Dat is geen probleem. Hoogstwaarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door condens in de uitlaatbochten en/of in de uitlaatdemper.
je neemt het pompje met tank van de ruitensproeiers van de auto. deze vul je met dunne olie, (Naaimachine olie) of diesel. Het slangetje maak je in de bocht van het uitlaat spruitstuk. Roken gegarandeerd!!
Grijze of zwarte rook is een teken dat er iets misgaat met de verbranding van brandstof. Meestal wordt het veroorzaakt doordat de motor te veel benzine of diesel verbrandt. Er wordt dan gezegd dat de motor 'te rijk' staat. Gevaarlijk is het niet, maar het kost wel onnodig veel brandstof en stinkt behoorlijk.
Witte rook ontstaat door het verbranden van koelvloeistof die op een of andere manier in de verbrandingsruimte komt. Mogelijke oorzaak kan een doorgeslagen koppakking zijn maar ook een gescheurde kop of onderblok. Technisch onderzoek zal de oorzaak aan het licht moeten brengen.
Blauwe rook uit de uitlaat van je auto wijst op een technisch mankement in de motor. Blauwe rook kan voorkomen bij stationairloop, bij gasgeven of gas loslaten. Rook uit de uitlaat komt meestal door verbranding van olie of een slecht verbrandingsproces.
Witte rook betekent: 'beslissing dat iets kan doorgaan', 'belangrijke beslissing waarnaar al enige tijd wordt uitgekeken'. Met bijvoorbeeld 'Nog geen witte rook over nieuwe wet' is bedoeld dat de nieuwe wet nog niet is vastgesteld of aangenomen.
Rook is het zichtbare van de in de lucht zwevende verbrandingsproducten. Witte rook bestaat vooral uit waterdamp, zwarte rook vooral uit roet (materie). Wanneer er brand is waarbij chemische stoffen zijn betrokken, verwacht je dat de rook gevaarlijker is dan bij een gewone brand.
Vuile motor – Zwarte rook uit uitlaat bij optrekken en wegrijden. Koolafzetting en vervuiling zijn een andere reden dat een uitlaat zwarte rook kan spuwen. U zult in dit geval met name zwarte rook zien wanneer u hard optrekt of wanneer de motor nog koud is. De motor schoonmaken is dan de enige optie.
De nieuwe uitlaat stinkt
Maak je geen zorgen: in de meeste gevallen is dit normaal. De uitlaat en zijn isolatiematerialen, toevoerleidingen met klemmen of pakkingen worden voor het eerst warm en heet. Dit leidt tot verdamping of outgassing, wat de geur verklaart.
Er komt rook uit de uitlaat
Witte, zwarte of blauwe rook; het zijn allemaal tekens dat er iets mis is met de motor. Vooral witte en blauwe rook duiden op een groot probleem. Ga dus meteen naar een monteur, zij kunnen vaststellen wat het probleem precies is én wat er gedaan moet worden op dit te repareren.
Reparatiekosten van het herstellen van een lekke koppakking liggen tussen de 600 en 1200 euro, met uitschieters ver daarboven voor grote of gecompliceerde motoren.
Zet de auto op een veilige plek en controleer het vloeistofpeil. Laat eerst de motor minimaal een kwartier afkoelen met de motorkap open zodat de warmte sneller kan ontsnappen. Draai de dop van de radiateur of expansietank van een hete motor nooit gelijk helemaal los maar doe dit beetje bij beetje.
Aan het einde van de dag worden alle stembriefjes verzameld en verbrand in de Sixtijnse Kapel. Uit de schoorsteen komt dan zwarte rook. Zodra er wel een paus gekozen is, worden de stembriefjes met nat stro of een chemische stof verbrand. Er komt dan witte rook uit de schoorsteen.
Controleer regelmatig of u goed stookt.
Kleurloze rook wijst op een goede verbranding. Gekleurde rook (wit, grijs, zwart, blauw) duidt er op dat de verbranding slecht is. De vlam in de houtkachel moet heldergeel zijn en niet flakkeren. Een oranje, onregelmatige vlam duidt op een niet volledige verbranding.
Wat ook kan zijn is dat de Klepseals kapot zijn , daarbij sijpelt er Motorolie langs de klepstelen de verbrandingskamer in,waardoor er Motorolie mee verbrand word, en Scooter gaat Roken.
Rookwolken bij brand met een gele of bruine kleur wijzen mogelijk op giftige stoffen in de rook. Giftige wolken, niet afkomstig van een brand, zijn vaak wit of kleurloos. De geur: giftige stoffen met een herkenbare geur zijn ammoniak en chloor. Veel giftige stoffen zijn lastig te ruiken.
Rook bestaat uit heel veel kleine deeltjes die van een verbrande stof afkomen en door de lucht zweven. Zulke kleine deeltjes noemen wij vaste aerosollen. Deze deeltjes zweven door de lucht, maar ze stijgen ook. Dit komt omdat vuur de lucht verwarmt en warme lucht stijgt.
Giet witte azijn op je handen. De chemische eigenschappen van witte azijn breken de verbindingen in diesel af, zodat de resten kunnen vervliegen. Giet genoeg azijn op je handen om je handpalmen en vingers ermee te kunnen bedekken. Wrijf de witte azijn 30 tot 45 seconden in je huid.
Schimmel en bacteriën
Als je een sterk muffige geur ruikt als je de airconditioning aanzet, dan is dit waarschijnlijk doordat er schimmel in de ventilatiekanalen van de auto zit. Vaak is dit bij oudere auto's erger, omdat schimmels en bacteriën in oude auto's meer kans hebben gehad zich te ontwikkelen.
Witte rook door lekke koppakking
Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers. Een druktest brengt dit aan het licht.
Om dit op te ruimen zijn 2 producten erg handig: de zeer grove ontvetter, zoals Dodo Juice Release the Grease en een alcohol/methanol oplossing (zoals Dodo Juice Clearly Menthol). Deze middelen lossen de aangekoekte roet nog verder op en helpen je met je uitlaat schoonmaken.