Rook uit uitlaat wijst op slecht verbrandingsproces Dat zorgt ervoor dat de verbranding zowel bij een koude motor als bij een warme motor zo schoon mogelijk verloopt. Als de auto rookt, is dat vaak een teken dat de brandstof niet optimaal verbrand wordt. Dit kan op den duur leiden tot ernstige motorproblemen.
De meest voor de handliggende oorzaak is een lek in de koppakking. Maar, de witte rook kan ook veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een kromme cilinderkop of een defecte warmtewisselaar. Als er witte rook uit de uitlaat komt, raden wij het allereerst aan om uw auto te laten controleren bij de garage.
Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers.
Witte rook ontstaat door het verbranden van koelvloeistof die op een of andere manier in de verbrandingsruimte komt. Mogelijke oorzaak kan een doorgeslagen koppakking zijn maar ook een gescheurde kop of onderblok. Technisch onderzoek zal de oorzaak aan het licht moeten brengen.
Als je motor net gestart is en het rookt uit de uitlaat. Dat is geen probleem. Hoogstwaarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door condens in de uitlaatbochten en/of in de uitlaatdemper. Als de motor eenmaal lekker warm is geworden en het stopt met roken, dan weet je dat er op dat gebied sowieso niks mis is met de motor.
Gebruik zuiveringszout
Zuiveringszout kun je (in poedervorm) op de autostoelen en de automatten strooien. Laat het zo lang mogelijk, maar maximaal 24 uur, inwerken. Zuig vervolgens het zuiveringszout weer grondig op. Het zuiveringszout zal de nare rooklucht neutraliseren.
Roken verhoogt vooral het risico op allerlei vormen van kanker.Maar ook op andere ernstige aandoeningen, zoals longaandoeningen, hart- en vaatziekten, maagzweren en de ziekte van Crohn (ref: VZinfo). Bovendien kan roken een ongunstig effect hebben op het verloop van een ziekte.
Witte rook uit de uitlaat na een koude start is niets meer of minder dan condens, door vocht in het uitlaattraject. Dat levert witte “rook” op. Vergelijk het met een brandende sigaret. De sigaret zelf geeft blauwe rook, maar de roker blaast witte rook uit.
Bij het starten van je auto zie je vaak witte uitlaatrook. De waterdruppels komen als stoom naar buiten via de uitlaatpijp, vooral als het buiten koud is. Geen probleem dus. Mocht de motor eenmaal op temperatuur zijn, dan zou de witte rook moeten wegtrekken.
De turbo van mijn auto is defect
Een slecht werkende turbo veroorzaakt een tekort aan lucht of juist een te grote hoeveelheid aan lucht in de motor. De verhoudingen in de motor zullen nadelig veranderen en andere ongemakken kunnen in hoge vaart toenemen. Zo kunnen er lekkages ontstaan in de olietoevoer.
De materiaalkosten voor een nieuwe cilinderkoppakking inclusief schroeven liggen rond de 150 – 450 euro*. Als u de hele cilinderkop moet vervangen, liggen de kosten tussen de 600 en 1.500 euro*. Dan zijn er nog de arbeidskosten, die voor dergelijk werk al snel tot 800 euro* kunnen oplopen.
Roken beschadigt uw longen
Roken is de belangrijkste veroorzaker van longziekten zoals longkanker, COPD en astma. Daarnaast veroorzaken roken en meeroken ademhalingsproblemen, zoals benauwdheid, piepend ademhalen en hoesten.
De uitlaat van je auto is kapot als je de volgende zaken herkent: Een kapotte uitlaat maakt een brommend of rammelend geluid. Je ruikt uitlaatgassen binnen in de auto, bijvoorbeeld als je voor het stoplicht staat. Er komen op vreemde plaatsen uitlaatgassen onder de auto vandaan.
In de meeste gevallen wordt witte rook uit de uitlaat veroorzaakt door een lekke koppakking. Zonder al te technisch te worden, kan een lekke koppakking voor vervelende problemen zorgen. Hij moet dus snel gerepareerd worden. De koppakking zelf is overigens niet zo duur, maar de vervanging is een ingrijpende klus.
Het roken van sigaretten is een veel voorkomende oorzaak van vieze mondgeur. Stinkende rooklucht kan uren lang in de mond en longen blijven hangen. Met name voor de omgeving is dit erg onaangenaam.
Derdehands rook bestaat voor een deel uit dezelfde schadelijke stoffen als sigarettenrook. Die stoffen brengen schade toe aan bijna alle delen van het lichaam, weten we uit onderzoek naar (mee)roken. Mensen die meer blootgesteld worden aan derdehands rook hebben inderdaad vaker longklachten.
E-sigaretten hebben het voordeel dat ze die muffe geur niet achterlaten die gewoonlijk wel in verband wordt gebracht met het roken van sigaretten. Maar volledig geurloos is vapen ook weer niet.
Over het algemeen gaan cilinderkoppakkingen ongeveer 150.000 kilometer mee – of ongeveer 10 jaar, vooral oudere auto's krijgen vaak te maken met lekkende motoren. Overigens worden cilinderkoppakkingen ook vervangen wanneer de cilinderkop om welke reden dan ook uit de auto verwijderd wordt.
Actieve Gebruiker. Met een kapotte koppakking zou ik zeker niet doorrijden. Er komt meestal koelvloeistof bij de olie, en die smeert niet. De motor gaat dus gewoon kapot.
Een koppakking gaat jaren mee. De problemen beginnen vaak door veroudering of een minder goed functionerend koelsysteem. Er kan lekkage optreden waardoor er koelvloeistof ontsnapt, met oververhitting als gevolg. Een ander probleem bij een kapotte koppakking is dat koelwater en motorolie zich gaan vermengen.
Als je rookt, zijn er sporen van nicotine te vinden in je haar, bloed, urine en speeksel. Het kan tot vier dagen na je laatste sigaret in je speeksel worden gedetecteerd en tot een jaar na je laatste sigaret in je haar.
Leeftijd. Mensen tussen 18 en 29 jaar roken relatief het vaakst. Het minst wordt er gerookt onder mensen die ouder zijn dan 65 jaar.
Een week nadat je gestopt bent, merk je vaak al dat je je fitter voelt.Het lichaam is al een paar dagen vrij van nicotine.De longen zijn begonnen met zichzelf schoonmaken.Dat kan ervoor zorgen dat je moet hoesten.