ventiel geplaatst worden die aangeeft of de band opgepompt dient te worden of niet. Wanneer deze groen aangeeft, dan wilt dat zeggen dat de juiste druk in de band zit en wanneer deze geel of rood is, dan dient de band opgepompt te worden.
Geen ventieldopjes
Deze worden meegeleverd omdat leveranciers daartoe verplicht zijn, maar volgens velen dienen ze geen enkel nut. Het voegt hooguit een paar gram extra gewicht aan je fiets toe, wat je natuurlijk wil voorkomen!
Een ventieldop zit op een ventiel van een luchtband gedraaid, bijvoorbeeld een fiets- of een autoband. Het doel van de ventieldop is om vuil uit het ventiel te weren, niet om de band op spanning te houden, want daar zorgt het ventiel zelf voor. Het is dan ook heel goed mogelijk te rijden zonder ventieldopje.
Over het buisje heen is een stuk ventielslang geschoven. Dit is gemaakt van zeer elastisch materiaal en zit dan ook strak om het buisje. De lucht wordt met een fietspomp in het buisje gepompt, waarbij de luchtdruk de ventielslang opzij drukt en de lucht tussen het buisje en de ventielslang de band in stroomt.
Voor de overgrote meerderheid van de fietsen zijn er twee soorten ventielen: Presta en Schrader . Deze twee typen worden het meest aangetroffen op een binnenband van een fiets en stellen u in staat de band op te pompen of leeg te laten lopen.
Het belangrijkste doel van de ventieldop is om vuil, vocht en gruis uit het ventiel te houden en te beschermen tegen langzame lekkages .
Er wordt een groen ventieldopje gebruikt als de band gevuld is met stikstof. Men beweert dat de band daarmee langer op de juiste spanning blijft. Er zijn meestal extra kosten verbonden aan het laten vullen met stikstof.
Ventieldoppen houden uw zomerbanden op spanning
Hij heeft wel degelijk ook een functie. Uw ventieldoppen dragen ertoe bij dat uw banden hun constante spanning bewaren. Ze zorgen er namelijk voor dat er nauwelijks lucht kan ontsnappen. Voorwaarde is wel dat u ze goed aandraait.
Het strakke en minimalistische design van witte schoenen zorgt voor een professionele uitstraling op de fiets. Daarnaast zijn ze ook zeer functioneel. Het dragen van lichte kleuren zoals wit op de racefiets biedt voordelen in warme weersomstandigheden.
Een ventiel moet altijd een ventieldopje hebben om luchtverlies te voorkomen.
Hun belangrijkste doel is om stof en vuil uit de klep te houden . Zelfs dat klinkt misschien niet als een bijzonder glamoureuze klus, maar als deeltjes vast komen te zitten in de afdichtingsoppervlakken, zullen uw buizen gaan lekken. Ze kunnen zelfs verstopt raken, waardoor er geen goede verbinding met uw pomp mogelijk is.
Ventieldoppen moeten worden gebruikt omdat ze een belangrijke secundaire luchtafdichting bieden en voorkomen dat stof en vreemde stoffen de kern van het ventiel binnendringen. Gekleurde doppen (rood of groen) geven aan wanneer een band is opgepompt met stikstofgas in plaats van perslucht .
Doppen zijn meestal van plastic, maar er zijn ook stevigere metalen versies verkrijgbaar. De meeste ventieldoppen zijn one-size-fits-all .
Kosten stikstof
Een vulling kost ongeveer 3,50 euro, of 10 euro voor een set banden. Je krijgt dan een blauw of groen dopje op het ventiel, als herkenning dat de band is gevuld met stikstof.
Groene doppen op het ventiel van een band geven aan dat de band gevuld is met stikstof in plaats van met gewone lucht .
De samenstelling van stikstof is dikker dan lucht waardoor je band langer op de juiste spanning blijft. En dat is niet alleen goed voor het milieu, je veiligheid en je portemonnee, maar ook voor de band zelf. Want een band die op de juiste spanning is, heeft minder onderhoud nodig.
Het doel van de ventieldop is om vuil uit het ventiel te weren, niet om de band op spanning te houden, want daar zorgt het ventiel zelf voor. Het is dan ook heel goed mogelijk te rijden zonder ventieldopje maar dan raakt je ventiel verstopt en wordt oppompen moeilijk.
Het Franse ventiel biedt nauwkeurige controle over de bandenspanning en is ontworpen voor hogere druk. Voordelen van het Franse ventiel zijn onder andere: Geschikt voor hogere druk, wat ideaal is voor racefietsen.Slank ontwerp dat minder ruimte inneemt in de velg.
De meeste ventieldopjes zijn one-size-fits-all voor auto's (als u niet zeker weet of uw dop een standaarddop is, controleer dan uw gebruikershandleiding). Ventieldopjes voor banden worden vaak over het hoofd gezien bij het onderhoud van uw auto, maar ze op uw banden hebben is essentieel om de veiligheid van uw voertuig te garanderen.
Het Hollands ventiel, ook wel Dunlop ventiel genoemd, wordt vaak gebruikt op stadsfietsen en e-bikes. Dit type ventiel is eenvoudig in gebruik en ideaal voor lage tot middelhoge druk banden. Volg deze stappen om je band op te pompen: Rol je wiel met het ventiel naar beneden.
De beste fietspomp uit het onderzoek is de R2B Fietspomp. Deze fietspomp is passend voor fietsbanden met verschillende ventielen zoals een Presta en Schrader ventiel. Met de analoge drukmeter kun je gemakkelijk zien wat de bandenspanning of luchtdruk in de band is.
Schrader: Breder dan een Presta-ventiel. Heeft meestal over de gehele lengte dezelfde omtrek. Vaak omwikkeld met rubber. De buitenwand heeft schroefdraad om een ventieldopje of kop van een pomp mee vast te draaien.
Het nut van ventieldopjes
Ventieldopjes hebben op de eerste plaats als functie om de lucht in de banden te houden en om ervoor te zorgen dat de luchtdruk van de banden niet verloren gaat. Daarnaast wordt er niet alleen gezorgd dat er geen lucht kan ontsnappen, maar ook dat er niks in de band kan komen.