Regelmatig controleren, schoonmaken en vervangen van de remmen voorkomt problemen en bovendien onnodige kosten. Remblokken die tot op het ijzer versleten zijn, beschadigen de remschijf waar ze tegenaan gedrukt worden.
Remreiniger is een zeer krachtige reiniger en ontvetter waarmee u vuil, vet, olie, smeer en remvloeistof kunt verwijderen van auto-onderdelen. Zoals de naam al doet vermoeden is remreiniger met name bedoeld voor het reinigen van uw remonderdelen.
Een piepend geluid van de remmen wordt veroorzaakt doordat het remblok heel iets kan bewegen, en door de wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Dat geeft een piepgeluid.
Niet te hard optrekken, niet te hard rijden en niet te hard remmen. Toch is het laatste de beste oplossing om roest op de remschijven te voorkomen. Niet altijd uiteraard, maar af en toe een beetje pittiger remmen zorgt er wel voor dat de remschijven mooi schoon blijven. Tevens is het goed voor de remblokken.
Neem een doekje met wat remmenreiniger en je onderdelen zijn binnen een paar tellen weer volledig vetvrij. Remmenreiniger is zeer effectief bij het schoonmaken van je remschijven. Maak je remschijven altijd schoon wanneer je je blokken gaan vervangen.
Er zijn meestal 3 oorzaken waarom de remkracht van hydraulische schijfremmen afneemt: De remblokken zijn versleten: in dit geval moet je ze vervangen. De remschijven en/of remblokken zijn vuil: Lees hier hoe je deze schoonmaakt. Er zit lucht in het remsysteem: In dit geval moet je de remmen ontluchten.
Met een stuk schuurpapier of staalborstel kun je loszittend roest verwijderen. Let er op dat je niet de schijf zelf gaat opschuren maar het gedeelte wat je wilt gaan spuiten. Veeg met een droge doet de roest en stof weg die je hebt los geschuurd. Ontvet dan de remschijf.
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Nieuw geplaatste remblokken kunnen een piepend geluid veroorzaken. Dit komt doordat originele remschijven op hun plek blijven zitten. De nieuwe blokken moeten inslijten op de oude remschijven. Als de remschijven niet goed meer functioneren, raden we je aan om ook de remblokken te vervangen.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Wanneer de remblokken te versleten raken gaat er een rood of oranje op het dashboard branden. Dat is het echt tijd om de remblokken te vervangen. Zo'n slijtage indicator kan per merk en type auto verschillen.
Ook wel of niet sportief rijden, gebruikmaken van de rem of meer laten uitrollen, het type brandstof en het gewicht van de auto spelen een rol. Over het algemeen geldt dat remblokken tussen de 30.000 en 50.000 kilometer meegaan, maar dat je ze regelmatig en zeker om de 15.000 kilometer moet controleren.
WD-40 Specialist ®Remmenreiniger. Dit product is ontworpen om snel stof, vuil, olie en remvloeistof van remmen en koppelingssystemen te verwijderen. Het droogt in enkele minuten en helpt de levensduur van remschijven en remblokken te verlengen.
Trillen van het stuur tijdens het remmen. Waar het trillen van stuur tijdens het rijden diverse oorzaken kan hebben, is er voor trillen in het stuur tijdens het remmen meestal maar een oorzaak aan te wijzen. Namelijk, kromme remschijven. Remschijven kunnen krom raken, gewoon door slijtage.
Rijd niet door met versleten remmen
Kapotte onderdelen kunnen voor extra beschadigingen zorgen; zo zullen versleten remblokken de remschijven beschadigen, waardoor ook deze vervangen moeten worden. Zorg dat u tijdig een remmencheck laat uitvoeren zodat het remsysteem geen schade veroorzaakt.
Remblokken en -schijven vervangen
Heel gemiddeld genomen gaat een set remblokken zo'n 60.000 km mee, van een set remschijven is gemiddeld circa 100.000 km te verwachten, maar de afwijkingen op het gemiddelde kunnen groot zijn.
De roestomvormer werkt door middel van een chemisch proces, waarbij de roest tot in de kern wordt verwijderd. Het proces van de roestomvormerkan het beste vergeleken worden met een verbrandingsproces. De roest wordt als het ware verbrand, hierbij wordt de roest tot diep in de poriën vernietigd en verwijderd.
Hiervoor kun je speciale remklauw lak gebruiken. Je kunt ze spuiten of schilderen, spuiten vraagt iets meer vaardigheid. Rode remklauwen zijn populair, hoewel de verf er in meerdere kleuren is. Zorg dat je voor verf kiest die hittebestendig is en maak de remklauw schoon en vetvrij voordat je gaat verven.
Hoe vaak je je remmen moet ontluchten? Het is sowieso aan te raden om minimaal 1 tot 2 x per jaar de remmen van je mountainbike preventief te ontluchten. Na verloop van tijd is de remolie namelijk niet meer helder doordat er wat stof in komt.
Piepende schijfremmen door een vuile remschijf
Door het gebruik van kettingspray of bijvoorbeeld eerst je ketting schoonmaken en met dezelfde doek daarna je schijven schoonmaken, komen vet en smeermiddelen op je schijven.
Remreiniger of remmenreiniger wordt net zoals koudontvetter veel gebruikt in de auto- en revisiebranche. Remmenreiniger is een kwalitatief hoogwaardige ontvetter. Het nadeel van deze reiniger is dat deze Vluchtig Organische Stoffen (VOC) bevat.