Omdat de marges zo klein zijn, zullen de ingebouwde vertragingen er vast en zeker voor zorgen dat tijden onder de twee seconden niet langer reëel zijn.
Om ervoor te zorgen dat het risico op niet goed vastgemaakte banden zo klein mogelijk is moet elke handeling van de monteurs minimaal 0,15 seconden duren. Als dit te snel is zal de desbetreffende monteur moeten wachten tot een groen licht het signaal geeft.
1,82 seconden. Dat is hoe lang de snelste pitstop ooit duurde. Red Bull Racing behaalde dit record in 2019, tijdens een pitstop van de Nederlander Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Brazilië.
Een geslaagde pitstop is van groot belang in de Formule 1. Het kan het verschil betekenen tussen een Grand Prix-overwinning, of een in duigen gevallen droom. Het wisselen van de banden is dan ook veel meer dan even stoppen voor een nieuw setje rubber.
Een Formule 1-monteur moet het doen met een salaris tussen de 35.000 en 70.000 euro per jaar.
In de pitstraat geldt een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur (in sommige gevallen zelfs 60).
Elke coureur is verplicht om minimaal één pitstop te maken, aangezien er per race op minimaal twee sets banden geracet moet worden.
Een pit staat voor leven, kracht, energie, karakter en de toekomst. Als PIT kinderopvang & onderwijs werken we iedere dag vol energie aan de toekomst van onze kinderen. Wij willen hen op weg helpen hun toekomstdroom waar te maken. Daarvoor zijn we altijd bezig om hen de beste ontwikkelingskansen te bieden.
Rolverdeling van de pit crew
Een goede taakverdeling is cruciaal voor een goede pit stop. Gelukkig gaat dit bijna altijd goed en weet ieder lid wat zijn/haar taak is. een pitcrew bestaat uit veertien monteurs.
Het record voor de snelste pitstop ooit staat met 1,82 seconden op naam van Red Bull Racing. De langste pitstop aller tijden is sinds de Grand Prix van Monaco in handen van Mercedes. Het kampioensteam had meer dan 43 uur nodig om het rechtervoorwiel van de wagen van Valtteri Bottas te krijgen.
De meeste Formule 1-coureurs zijn ongeveer 175 centimeter lang, maar enkele coureurs steken ver boven de 180 centimeter uit. Esteban Ocon is de langste F1-coureur op de grid. De Fransman is 1.86 meter lang. Drie coureurs zijn een centimeter korter, namelijk Antonio Giovinazzi, George Russell en Nicholas Latifi.
De Formule 1 wil sprintraces gebruiken om meer spanning te creëren in een raceweekend. Met het nieuwe format krijgen fans op elke dag van het raceweekend een hoogtepunt: op vrijdag de kwalificatie en op zaterdag en zondag in de vorm van een race.
Een gemiddelde pitstop kost 3.65 seconden, maar als het…
Om dus te controleren of elke auto hieraan voldoet worden dus zowel de auto als de coureur gewogen . Een coureur kan tijdens het racen ongeveer 3 liter aan vocht kwijt raken – zo'n 5% van zijn totale gewicht. Dit is de reden waarom je coureurs nog voor het drinken zich ziet melden bij de weegschaal.
In 2022 mogen F1-teams drie keer een Internal Combustion Engine (ICE), Turbo Charger (TC), Motor Generator Unit – Heat (MGU-H) en Motor Generator Unit – Kinetic (MGU-K) gebruiken. De Energy Store (ES) en Control Electronics (CE) mogen maar twee keer gebruikt worden zonder straf.
Een "pitstop" is een korte stop in de Pit (motorsport) tijdens een auto/motor race.
Pit hebben betekent 'energiek zijn', 'daadkrachtig zijn' en ook wel 'een volhouder zijn', 'een sterke persoonlijkheid hebben'. In deze uitdrukking zit het woord pit in de betekenis 'zaadkorrel', 'kern/hart van een vrucht'.
Omdat de marges zo klein zijn, zullen de ingebouwde vertragingen er vast en zeker voor zorgen dat tijden onder de twee seconden niet langer reëel zijn.
Witte band: de hardste van de drie. Op rode en gele banden kan je een sneller rondje rijden, maar op de witte band kan je het meest lang doorrijden.
Er zit geen limiet op hoe vaak een coureur DRS mag gebruiken, al is dit in andere takken van autosport (DTM) wel het geval geweest. In de kwalificatie of vrije trainingen is de coureur vrij om zijn DRS te activeren binnen de aangewezen DRS-zones. DRS kan alleen gebruikt worden in DRS-zones.
De topsnelheid van een Formule 1-bolide ligt rond de 360 kilometer per uur.
Tijdelijke of levenslange gevangenisstraf
Een gevangenisstraf kan tijdelijk (maximaal 30 jaar), of levenslang zijn. De levenslange gevangenisstraf is de zwaarste straf die Nederland kent. Alleen mensen die de meest ernstige misdrijven hebben gepleegd krijgen deze straf. Het gaat dan bijvoorbeeld om moord of terrorisme.
De reglementen hebben bepaald dat er per race minimaal 305 kilometer verreden moet worden. Dat betekent dat de coureurs soms een extra ronde moeten rijden om de minimale afstand te kunnen behalen. Aangezien deze afstand vast staat voor iedere race, verschilt het aantal rondes bij ieder circuit.
Een bandenwisselaar krijgt bijna € 300.000 per jaar, evenals de 'fuel engineer', weet Nieuwsblad te melden. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen. Voor een teamleider is dit ruim € 4200, gevolgd door de bandenwisselaars met € 2100.