Wielen die een piepend geluid maken Indien je hard remt, kun je een piepend geluid horen vanuit de wielen. In sommige gevallen piepen de wielen al wanneer je 'normaal' remt. De remschijven zijn in dit geval vuil of versleten. Daarnaast kunnen de remblokken en remschoenen versleten zijn.
Doorrijden met piepende remmen is zeer gevaarlijk en daarom raden we je ook aan om in dat geval naar de garage te gaan. Het is zeker noodzaak om bij een krassend geluid de auto direct naar een garagehouder te gaan. De werking van de remmen is niet meer te garanderen en een ongeluk ligt op de loer.
Is het piepende geluid van de remmen erg laag, dan gaat het eigenlijk altijd om een beschadigde remschijf of een matige verbinding met de naaf. In deze gevallen moet de remschijf nagenoeg in alle gevallen vervangen worden, zeker wanneer het gaat om ongelijkmatige slijtage aan de remschijf.
Is het geluid fluitend of gierend, check dan of er uitlaatgaslekkage is rondom de VNT-hevel. Dit wordt veroorzaakt door te hoge uitlaatgas tegendruk. Het fluitende geluid ontstaat doordat de uitlaatgassen langs afdichtingen of de VNT-aansturing naar buiten wordt geperst.
Als de V-snaar storende geluiden maakt komt dit doordat er onvoldoende tractie is tussen de poelie en de aandrijfriem. De snaar begint te slippen en te piepen.
Een piepende V-snaar kan de waterpomp of de dynamo onvoldoende aandrijven. De motor wordt niet meer goed gekoeld en de accu is onvoldoende opgeladen. Als gevolg daarvan start de auto slecht en kan de motor tijdens het rijden oververhit raken.
Met de vingertest kan de spanning van de V-snaar worden gecontroleerd. Wanneer hij met een vinger kan worden aangetrokken, is de spankracht niet meer voldoende. Vertoont het materiaal scheuren, moet de V-snaar worden vervangen. Ziet hij er nog goed uit, kan hij worden gespannen.
Waaraan is een kapotte distributieketting te herkennen? Een kapotte distributieketting is vaak te herkennen aan een klapperend/rammelend geluid bij warme motor.
Wanneer je echter een luid jankend geluid hoort, als een tandartsboor of een politiesirene (sommigen spreken ook wel van gefluit), is dit een mogelijk teken van een turbo-defect. Met een toenemende ernst van het probleem wordt ook het lawaai luider. Rokende uitlaat.
Je hoort een snerpend of piepend geluid bij een draaiende motor. Vaak wordt het erger als je extra gas geeft, maar soms verdwijnt het geluid dan juist. Grote kans dat de multiriem - die de dynamo aandrijft - versleten is of niet goed gespannen staat.
Wanneer de remblokken tegen de trommel of schijf worden gedrukt, ontstaat wrijving en warmte. De wrijving van het remblok op het draaiende onderdeel brengt tegelijkertijd de gewenste vertraging van de auto op gang. Dit veroorzaakt soms een trilling die wordt waargenomen als piepen.
Kosten remblokken vervangen
De kosten van het vervangen voor of achter zijn ruim €100 bij een gemiddelde auto. Als de remblokken van uw auto zowel voor of achter vervangen moeten worden, kost dit u dus ruim €200 bij een gemiddelde auto.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Doorrijden met piepende remmen raden wij niet aan, omdat dit je eigen veiligheid en dat van andere in gevaar kan brengen. Er zijn meerdere manieren waarop je een probleem aan de remmen kunt oplossen. In het ernstigste geval zul je de remblokken moeten vervangen en zullen er nieuwe remschijven moeten worden gemonteerd.
Als de stand van de remblokken niet goed zijn kun je de piepende remmen verhelpen door een pasje te klemmen tussen de velg en het remblok.Draai vervolgens met een inbussleutel het remblokje even los en direct weer vast. Vaak is het piepende geluid nu weg.
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Eerst het slechte nieuws: bij het vervangen van een turbolader moet je rekening houden met kosten tussen de 1.500 en 3.000 euro. Nu het goede nieuws: je kunt de turbo zelf goedkoop op internet kopen. Wij bieden je lage online prijzen en natuurlijk hoogwaardige producten van merkfabrikanten.
U heeft een vraag over de levensduur van een turbo. Het uitgangspunt is inderdaad dat een turbo een levensduur heeft van tenminste 150.000 km. Het is dus niet zo dat de turbo vanaf die kilometrage per definitie kapot gaat en kan ook gerust het een autoleven lang volhouden.
Re: turbo kapot, doorrijden? De motor kan wel degelijk de turbo schoepen opvreten (gaat meestal wel goed) ook een hoog olie verbruik tot lopen zonder olie zitten er dik in! Dus dikke kans op motor schade!
Hoe weet ik of de distributieketting vervangen moet worden? Een typisch teken van een distributieketting die moet worden vervangen, zijn opzwepende en ratelende geluiden van de motor. Daarnaast kunnen minder vermogen en foutmeldingen van de uitlaatgasreiniging ook een indicatie zijn.
Wanneer moet ik mijn distributieriem laten vervangen? We adviseren je om je distributieriem elke 5 jaar of bij een maximaal aantal kilometers te laten vervangen. Over het algemeen is dit tussen de 80.000 en 120.000 kilometer.
Als het nodig is kunnen zij een reparatie (het vervangen van de ketting) voor u inplannen om zo verdere schade te beperken. Het vervangen van een distributieketting kan oplopen van 700 tot € 2000, afhankelijk van het merk en type auto.
De V-snaar is bij de meeste auto's goed bereikbaar. Daarom kost een ervaren monteur slechts ongeveer een half uur om hem te vervangen. Als het minder toegankelijk is, kan het ook een uur duren. Reken op kosten tussen de 60 en 110 euro.
V-snaar vervangen: de kosten
Wanneer de riem vervangen moet worden raden wij u aan om ook de rollen en de geleiders te laten vervangen. Dit scheelt u geld op de lange termijn. Het monteren van een nieuwe multiriem kost afhankelijk van uw auto en garage tussen de 60 en de 150 euro.
Het is de combinatie van vocht en kracht dat er toe leidt dat de riem slipt en gaat piepen. Tijdens het piepen wordt de riem warm, waardoor het slippen weer ophoudt. Uiteindelijk zal de riem door veel slippen uitdrogen, en doorbranden (breken).