De meest voorkomende reden van piepende remmen zijn vieze of vette remonderdelen. Met name schijfremmen kunnen enorm gaan piepen als hier een beetje vettigheid op zit. Je remmen kunnen vies en vet worden tijdens het fietsen. Bijvoorbeeld door opspattend water van de weg of modder waar olieresten in zitten.
Als de reden voor piepende remmen versleten remblokken zijn zul je de remblokken moeten vervangen. Dit kan je zelf doen. Of dit kan je bij een fietsenmaker laten doen. Als de stand van de remblokken niet goed zijn kun je de piepende remmen verhelpen door een pasje te klemmen tussen de velg en het remblok.
Doorrijden met piepende remmen is zeer gevaarlijk en daarom raden we je ook aan om in dat geval naar de garage te gaan.
Vuil en vettigheid
De meest voorkomende redenen waardoor je remmen gaan piepen is dat je remonderdelen vuil zijn geworden tijdens het fietsen. Daarnaast kunnen de remonderdeling ook vettig geworden zijn, waardoor de fiets een piepend geluid maakt.
Een piepend geluid van de remmen wordt veroorzaakt doordat het remblok heel iets kan bewegen, en door de wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Dat geeft een piepgeluid.
Plaats een oliedruppeltje aan weerszijden van je rem- en versnellingkabels. De olie zorgt ervoor dat je kabels beter in hun bescherming glijden. Ze beschermt ook tegen vocht. Zo krijg je meer soepelheid bij het remmen en bij het veranderen van versnelling.
Dan zullen de blokken heel erg lang meegaan, duizenden kilometers. Fiets je in de regen, modder en met lange afdalingen? Dan kunnen de schijfremblokken veel sneller slijten. Als er een pasta van water en zand ontstaat die op de remblokken en remschijf gaan zitten, kunnen de blokken in 100 kilometer versleten zijn.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Hoe lang remschijven mee gaan is afhankelijk van je rijstijl. Onder normale omstandigheden gaan remschijven ongeveer 80.000 km mee. Rij je veel snelweg? Dan rem je minder en kunnen ze langer mee gaan.
Goed inremmen voorkomt piepende remmen, als je het remsysteem niet goed warm hebt gemaakt zal alleen de eerste laag van de remvoering verglazen. Door flink in te remmen is het hele remblokje een keer goed heet geworden: dit voorkomt piepen. Ook de levensduur van de remmen zal langer zijn.
Daarom moet je op het moment dat je tijdens het remmen een schurend geluid hoort zo snel mogelijk actie ondernemen. Je bent er dan op tijd bij. In de meeste gevallen kan het probleem worden opgelost met nieuwe remblokken en nieuwe remschijven.
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Nieuwe remblokken die een piepend geluid maken
Nieuw geplaatste remblokken kunnen een piepend geluid veroorzaken. Dit komt doordat originele remschijven op hun plek blijven zitten. De nieuwe blokken moeten inslijten op de oude remschijven.
De beste praktijk voor het installeren van remblokken is om een kleine hoeveelheid remvet, zoals FERODO Brake Grease, alleen aan te brengen op metaal-op-metaal wrijvingspunten aan de achterkant van de blokken.
Je kunt een speciale remschijfontvetter gebruiken om je remschijven schoon te maken. Het is een goede gewoonte om je schoonmaak routine af te sluiten door je discs te reinigen met Brake Cleaner! Gebruik je liever een plantaardig alternatief? Gebruik dan de plantaardige Brake Cleaner.
Vaak zijn b.v. in vervangen remonderdelen van duidelijke corrosiesporen aanwezig. Ook zal de viscositeit (dunvloeibaarheid) naar mate er meer vocht in zit en de vloeistof ouder wordt veranderen. De wateropname van remvloeistof is de voornaamste reden om de remvloeistof iedere 1 a 2 jaar te verversen.
De kosten voor een setje remblokken liggen vaak tussen de 20 en 170 euro. De exacte prijs hangt af van jouw type wagen en het merk remblokken. Vervangt een garage jouw remblokken? Dan heb je niet enkel de kosten van de remblokken, maar moet je ook rekening houden met het uurtarief van de garage.
Schijfremmen vereisen weinig onderhoud, maar de remblokken slijten wel (soms zelfs heel hard). Zodra het remmateriaal van het blokje dunner is dan 0,5 mm, vervang dan de blokjes. Vervang de schijven zodra deze 1,5 mm dik zijn. Doe ook deze simpele onderhoudsbeurt van je fiets regelmatig.
Het vervangen van remblokjes is op de meeste e-bikes geen eenvoudig klusje, vraag het de fietsenmaker. Dit hoeft geen dure ingreep te zijn. De blokjes zelf kosten € 15 à € 20, inclusief montage zal het ongeveer € 30 zijn.
Velgremmen schoonmaken
Veeg de remblokken schoon met een doek met remreiniger. Als de remblokjes erg vuil zijn, kun je de remreiniger direct op de blokjes spuiten.
Schijfremmen vereisen weinig onderhoud, maar de remblokken slijten wel (soms zelfs heel hard). Zodra het remmateriaal van het blokje dunner is dan 0,5 mm, vervang dan de blokjes.Vervang de schijven zodra deze 1,5 mm dik zijn. Doe ook deze simpele onderhoudsbeurt van je fiets regelmatig.
Zodra de remschijven versleten zijn kun je dit merken door een schurend geluid of door trillingen tijdens het remmen. Ook kun je het zien wanneer je de remschijven bekijkt en sporen van haarscheuren vertonen of kromgetrokken zijn.
Voor de rem moet een dunne minerale olie gebruikt worden. Magura adviseert olie met een viscositeit van SAE 10.