Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer.De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken.
Nooit volledig leeg laten lopen
In elke Lithium-ion batterij zit een veiligheidscircuit, die beschermt tegen oververhitting. In geval van nood kan de batterij zichzelf uitschakelen. Als de batterij helemaal leeg is, kan dit veiligheidscircuit beschadigen. Voer je smartphone dus op tijd bij.
Jaren geleden werd namelijk gezegd dat je je telefoon regelmatig helemaal moet opladen én ontladen. Het tegenovergestelde is eerder waar: hoe vaker je toestel volledig vol of leeg laat lopen, hoe sneller de accu slijt. Het is beter om de batterij meerdere keren per dag kort op te laden.
Het is verstandig om de laadtoestand van je batterij ergens tussen de 20 en de 80 procent te houden. De chemische structuur van een lithiumbatterij is namelijk onderhevig aan degeneratie doorheen de tijd.
Het is dan ook onmogelijk om je accu boven de 100 procent capaciteit te krijgen. Dit fabeltje was vroeger overigens wél waar, want 'oude' accu's kon je wel degelijk overladen. Al met al is snelladen dus niet schadelijk voor je telefoon. Een degelijke oplader levert nooit meer vermogen af dan je toestel aankan.
U plugt de stekker van de oplaadkabel in de auto en in de laadpaal en houdt eventueel uw pasje voor de aangegeven plek. De kabel vergrendelt en de lichtjes op de laadpaal worden nu blauw. Klaar met laden? Dan ontgrendelt u de kabel ook weer met uw laadpas.
Hitte en kou zijn slecht voor je batterij
Hitte is erg slecht voor je batterij. Een temperatuur tussen de 20 en 30 graden is prima. Bij 35 à 40 graden treedt er veel slijtage op. Leg je toestel dus nooit in de zon, onder je kussen of op een andere warme plek.
Voorkom zoveel mogelijk dat de batterij onder de 20% zakt of zelfs helemaal leeg raakt. Laad de smartphone liever niet verder op dan 80%. Schakel Aangepast opladen (Android), Batterij beschermen (Samsung), of Geoptimaliseerd opladen (iPhone) in. Gebruik een originele of gecertificeerde oplader en kabel.
Telefoon 's nachts opladen is slecht voor telefoonaccu
Het klinkt een beetje gek, maar het is beter om de accu niet helemaal naar 100 procent op te laden Dit leidt namelijk tot veel meer accuslijtage dan wanneer je bijvoorbeeld tot 70 of 80 procent oplaadt.
Als de batterij te warm wordt, kan de software het opladen boven de 80 procent beperken om de levensduur van de batterij te verlengen. Uw iPhone zal opnieuw opladen als de temperatuur is gedaald. Probeer uw iPhone en oplader naar een koelere plek te verplaatsen.
Dit is echt onzin. Het kan voor je accu helemaal geen kwaad om je smartphone te gebruiken terwijl deze in de oplader zit. Let wel op voor mogelijke verhitting van je batterij.
Als we kijken naar het huidige record van snelstladende telefoon, dan wordt vaak de Vivo IQOO 7 genoemd, een toestel dat oplaadt op 120 Watt en daarbij in 18 minuten van 0 naar 100 procent gaat. Dat is echter niet de echt snelste telefoon die je nu als consument kunt krijgen: dat is namelijk Mii 1T van Xiaomi.
Deze in Nederland rond rijdende elektrische auto's kunnen niet snelladen: Chevrolet Bolt, Fiat 500e, de oudere Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive, Fluence ZE, Twizy, de elektrische Smart en de Tesla Roadster.
Snelladers hebben een hoger voltage of hogere stroomsterkte, waardoor ze een hoger vermogen hebben. Hierdoor krijgt de batterij van jouw toestel bij het opladen in één keer meer stroom dan bij een gewone oplader, waardoor je batterij sneller opgeladen is. Dit effect is het sterkste bij een batterij die bijna leeg is.
Laad je telefoon nooit 's nachts op
Toen zaten er in telefoons nikkel-cadmiumbatterijen. Deze batterijen werden lui als je ze te lang achter elkaar oplaadde. Dat probleem hebben de moderne lithium-ionbatterijen niet. Toch kun je ook deze batterijen niet eindeloos opladen.
Niet te warm.
Want dan loop je het risico dat de capaciteit van de batterij permanent wordt aangetast. Dat betekent dat je device na het opladen minder lang blijft werken dan de specificaties aangeven. De gevolgen zijn mogelijk nog groter als je je device bij hoge temperaturen oplaadt.
Spaarstand inschakelen
De spaarstand zorgt ervoor dat je batterij langer meegaat door het automatisch beperken van de prestaties, trilfeedback en locatieservices van je smartphone. Op veel toestellen is de spaarstand te vinden door het menu met instellingen boven in beeld verder uit te klappen.
Neem een pauze en gebruik je smartphone niet tijdens het opladen. Surfen op het web, een video bekijken en spelletjes spelen terwijl je smartphone wordt opgeladen, zal leiden tot langzaam opladen door de oververhittingsbeveiliging.
Normaal genomen kun je je elektrische auto zonder problemen drie weken tot een maand laten staan. Dat geldt voor een auto met verbrandingsmotor, maar ook voor een elektrische auto. Wil je op safe spelen, dan is het wel handig om de accu voordat je hem wegzet redelijk te hebben opgeladen.
Laden duurt langer. Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Bel de hulpdiensten. Zij zullen de sleepdienst naar je toe sturen. De sleepdienst sleept je naar de dichtstbijzijnde laadpaal. Dit kan een snellader zijn, maar ook een gewone openbare laadpaal.
Andere factoren die een rol spelen zijn het batterijniveau, dus hoeveel procent je nog overhebt zodra je bij een lader aankomt, en de temperatuurhuishouding van het accupakket. "Is het accupakket op temperatuur, dan kan de opgegeven laadsnelheid eerder gehaald worden dan wanneer het pakket nog koud is.