Het goed inrijden van een nieuwe auto doen we om de bewegende onderdelen van de motor op een goede manier op elkaar in te laten werken. Dit zorgt ervoor dat je auto op de lange termijn niet veel te veel olie verbruikt en ook niet inlevert op de prestaties.
Is inrijden écht nodig? Doordat productiemachines veel nauwkeuriger werken en er beter materiaal wordt gebruikt voor de motor, is inrijden tegenwoordig minder belangrijk. De verschillende onderdelen van de motor zijn namelijk vanaf het begin al beter op elkaar afgestemd.
Zoals reeds gezegd, zijn het vooral de motor en de transmissie die u moet inrijden. Daarom moet u de eerste 2000 km niet met volle belasting rijden. Het motortoerental mag niet hoger zijn dan 4500 toeren per minuut voor benzineauto's en 3500 toeren per minuut voor dieselauto's totdat u deze afstand hebt afgelegd.
Het beste start je je brommer en rijd je direct rustig weg.De kunst van het inrijden is dat je de brommer dus niet teveel belast en dat je met verschillende toerentallen rijd. Dus niet 200 km lang met 50 km/h over een polderweg rijden en denken zooo nu kan ik mooi blazen!!!
Bij deze cilinders raden we aan om de eerste 500 km rustig te rijden. Heb je een 2-takt scooter dan raden we aan om een klein beetje extra olie door de benzine te doen tijdens het inrijden. Gebruik wel dezelfde olie als er ook in het oliereservoir zit.
Een snorfiets mag tot 35 kilometer per uur gaan op de rollerbank. Vanaf 35 kilometer per uur wordt een proces-verbaal opgemaakt. Let op, bij een eventuele radarcontrole wordt gaan we uit van de snelheden die daar officieel gereden mogen worden. De maximale snelheid voor een snorfiets is 25 kilometer per uur.
Zo kun je een nieuwe auto goed inrijden
Rijd rustig als de motor koud is, vermijd hoge toerentallen. Rijd de eerste 1.000 kilometer rustig, vermijd hoge toerentallen. Rijd daarnaast over gevarieerde wegen: zowel in de stad als op de snelweg en natuurlijk ook op buitenwegen. Peil zeker na 1.000 kilometer het olieniveau.
De motor wordt lui doordat die niet goed warm wordt gereden icm met te lage toeren te maken. Daardoor komt de zuiger minder hoog in de cilinder. Hierdoor ontstaat er een stootrand in de cilinder omdat de slijtage van de cilinder niet gelijkmatig is.
1. Mogen motorrijders tussen de files door rijden? Het is niet bij wet geregeld dat motoren tussen de files door mogen rijden, maar er is een gedragscode met bijbehorende gedragsregels: een motorrijder mag tussen een file door rijden. Het snelheidsverschil tussen de motor en de auto's mag niet meer dan 10 km/uur zijn.
Het brengt op geen gebied schade toe aan je motor of aan je motorblok. Remmen op de motor is heel relaxt. Maar uiteraard rem je harder met je remmen dan op de motor. Maar als je remt alleen op de motor of ook op de remmen slijten je remblokken en remschijven minder snel.
Hoewel inrijden vaak wordt genoemd bij het monteren van een nieuwe cilinder of zuiger, geldt dat het voor alle bewegende onderdelen verstandig is om de eerste kilometers rustig te rijden zodat de nieuwe onderdelen op elkaar kunnen inslijten. Inrijden vergroot de levensduur van alle bewegende onderdelen.
Vermijd korte ritten zo veel mogelijk, vooral na een koude start. Laat de motor niet stationair warmdraaien maar rijd rustig weg, je motor wordt sneller warm en slijt daardoor minder. Laat de motor op temperatuur komen voor je hem hoge prestaties laat leveren. Zo'n 10-15 km rijden is over het algemeen voldoende.
U mag vanaf 22 jaar rijexamen doen op een zware motor. U behaalt dan een rijbewijs A zonder beperkingen. U mag dan op alle zware motoren rijden. U moet minimaal 24 jaar zijn om rij-examen te doen.
Rijden op een motor mag alleen wanneer de bestuurder een motorrijbewijs heeft. Dit heet ook wel het rijbewijs A. Het examen voor het rijbewijs bestaat uit een theoriedeel en een praktijkdeel.
Rijdt u 50 km/u in de vijfde versnelling of in de tweede versnelling? Hiermee kunt u namelijk zo'n 50% brandstof besparen. Schakel daarom altijd naar de hoogst mogelijke versnelling. Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen.
Regelmatige pauzes om te rusten en op te laden zijn ook belangrijk, vooral als u zich moe of overweldigd voelt. Leren motorrijden kan vermoeiend zijn, zowel mentaal als fysiek.
De levensduur van de motor is over het algemeen bepalend voor de levensduur van je auto. Hoeveel kilometer kan een benzine auto rijden? Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee.Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer.
Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km. Hoe lang deze motor nog mee kan is afhankelijk van de huidige staat van de motor. Niet alleen de staat van de motor is belangrijk om inzicht in de te verwachte kosten te krijgen maar ook de staat van de complete aandrijving is belangrijk.
Vaak rijdt een motor gemiddeld net iets minder kilometers dan een auto, al zijn er natuurlijk uitzonderingen. Waar een auto al 70.000 tot 150.000 kilometer kan rijden, is dit voor een motor al aan de hoge kant.
Bij welke snelheid krijg je een wok melding? Bij een bromfiets (geel kenteken, 45km) kun je er al een krijgen bij het overschrijden van de maximale constructiesnelheid (van 45km) met 5 km + 5 km rollerbank marge, bij een snorfiets (blauwkenteken, 25km) is dit maar 4 km + 5 km rollerbank marge.
Met een meetcorrectie van 5km/u erbij mag je bromfiets maximaal 50 km/u halen tijdens de test. Je krijgt dan eerst alleen een boete. Maar geeft de meting aan dat je scooter of brommer sneller kan dan de maximale constructiesnelheid plus 15 km/u, dan kan ook de scooter in beslag worden genomen.
Als op een rollertestbank blijkt dat de brom-/snorfiets is opgevoerd (ook al is het maar enkele kilometers), dan krijg je een boete. Bij een overschrijding van 30 kilometer per uur wordt het rijbewijs ingevorderd. Met je bromfiets krijg je een bekeuring als deze 51 kilometer per uur (of nog sneller) kan rijden.
Heb je je autorijbewijs gehaald voor 1 januari 1989, dan mag je gewoon met alle motoren rijden. Voor alle latere rijbewijzen B tot 1 mei 2011 mag je met alle tweewielers uit categorie A1 rijden: motoren met minder dan 11 kW en 125 cc en een gewicht/vermogen van maximum 0,1 kW/kg.