Taggen is iemand vermelden in je bericht via een link naar haar of zijn profiel. Het is afkomstig van het Engels voor aantikken of labelen. Taggen gebeurt vooral op sociale media netwerken zoals Facebook, Twitter en Instagram.
In het algemeen betekent het zoiets als het toevoegen van extra gegevens, sleutelwoorden of informatie aan bestaande gegevens. Zo betekent taggen op Facebook bijvoorbeeld dat iemand op een foto aangeeft wie erop staan. De persoon in kwestie krijgt dan de melding dat hij/zij is 'getagt' op een bepaalde foto.
Als je iemand tagt, maak je een link naar zijn of haar profiel. Dit betekent het volgende: Het bericht waarin je iemand tagt, kan ook worden toegevoegd aan de tijdlijn van die persoon. Zo kun je een foto taggen om aan te geven wie op de foto staat of een statusupdate plaatsen om aan te geven met wie je bent.
Andere mensen taggen of noemen op Instagram kan een manier zijn om met je community in contact te komen. Mensen die je hebt getagd of genoemd, ontvangen een melding, waardoor ze worden aangemoedigd om in contact te blijven met je bedrijf. Je vindt hier meer informatie over mensen taggen in je foto's en video's.
Iedereen kan je in berichten taggen, inclusief berichten met een locatietag. Je ontvangt een melding als je bent getagd. Als iemand met wie je niet bevriend bent op Facebook jou tagt, ontvang je een verzoek om de tag goed te keuren voordat deze op je tijdlijn wordt weergegeven.
De mensen die je in een foto of video tagt zijn zichtbaar voor iedereen die de foto of video kan bekijken. Als je Instagram-account is ingesteld op Openbaar, kan iedereen die foto of video zien en ontvangt de persoon die je hebt getagd een melding.
Met behulp van tags kan je in je lijst categorieën maken. Tags zijn dus een manier om je contacten onder te verdelen binnen je lijst. Bijvoorbeeld klanten en prospects. Segmenten zijn ten slotte bedoeld om groepen te maken op basis van tags en andere kenmerken binnen je lijst.
Als iemand buiten je geselecteerde publiek probeert je te vermelden of taggen, krijgt deze persoon te zien dat je geen vermeldingen of tags van iedereen toestaat. Met je instellingen voor vermeldingen kun je beheren wie je account kan koppelen in verhalen, reacties, livevideo's en bijschriften.
Je kan maximaal 10 andere accounts in je story taggen. De getagde personen krijgen hier een melding van en kunnen het direct in hun eigen story delen!
Facebook tag @iedereen / @everyone uitzetten
Als tweede onderwerp zie je Tags; daar klik je op. Hier kun je zien van wie je meldingen wilt ontvangen; als je 'm op vrienden zet, voorkom je dat iedereen je zomaar kan taggen in een opmerking, bericht of verhaal.
Om er zeker van te zijn dat bepaalde personen je bericht lezen, kan je hen vermelden (ook wel taggen of 'at-mention' genoemd). Hiervoor typ je een '@', gevolgd door de naam van die persoon. Teams herkent vrij snel wie je wil bereiken of geeft je enkele suggesties (vb. als je meerdere collega's met dezelfde naam hebt).
Als iemand je in een bericht tagt, is dit zichtbaar voor de volgende mensen: Het publiek dat is geselecteerd door de persoon die het bericht heeft gemaakt.Het publiek dat je hebt opgegeven in je instellingen voor profiel en taggen.
Meer controle over 'taggen'
Je kunt dit niet uitzetten, maar je kunt wel blokkeren dat een naam- of locatie-tag in je tijdlijn zichtbaar is (voor jouw vrienden).
Door je social media-bericht te taggen koppel je het bericht aan een plaats, een onderwerp of een persoonlijk profiel op een social media-platform. Je bericht krijgt dan een speciale link mee, waardoor andere gebruikers het mogelijks sneller kunnen vinden.
Als je met iemand in een groep zit, kun je diegene noemen in een bericht door @ te typen en de naam van het contact te selecteren uit de lijst. Als je iemand noemt, ziet diegene een @-melding naast een ongelezen bericht in de lijst met chats.
Dus, als je de vraag stelt, waarom kan ik iemand niet taggen op Instagram? Het kan zijn vanwege de privacy-instellingen van de gebruiker. Wanneer iemand je tagt in een foto, wordt de inhoud automatisch toegevoegd aan je profiel onder het tabblad getagde foto's. U kunt echter kiezen wie u wel en wie u niet mag taggen.
Iedereen kan je taggen in foto's en andere berichten. Tags van mensen met wie je niet bent bevriend kunnen verschijnen in je tijdlijncontrole. Hier kun je beslissen of je ze op je tijdlijn wilt toelaten.
Klik op Instellingen en privacy > Instellingen. Klik in de linker kolom op Tijdlijn en taggen (website) of veeg omlaag naar 'Privacy' en tik daar op Tijdlijn en taggen. Bij 'Controleren' staat 'Tags controleren die mensen toevoegen aan je eigen berichten voordat tags worden weergegeven op Facebook? '.
De deur openen met een tag is heel eenvoudig in het gebruik en werkt via het RFID (Radio Frequentie IDentificatie) principe, waarbij een ID nummer wordt opgeslagen in de tag. Een druppel, tag of smart key met een 13,56 mHz frequentie wordt voor een wandlezer gehouden en geeft u toegang tot een bepaalde ruimte.
Tags zijn beschrijvende zoekwoorden die je aan je video's kunt toevoegen zodat kijkers je content kunnen vinden. Belangrijkere metadata waarmee je video ontdekt kan worden, zijn de titel, thumbnail en beschrijving. Met deze stukjes informatie kunnen kijkers beslissen welke video's ze willen bekijken.
Alleen je goedgekeurde volgers kunnen je berichten en eventuele vind-ik-leuks en opmerkingen zien. Wanneer je een openbaar bericht leuk vindt, is je vind-ik-leuk zichtbaar voor iedereen en kan op je gebruikersnaam onder het bericht worden geklikt, maar alleen goedgekeurde volgers kunnen je berichten zien.
Houd er rekening mee dat als je account privé is, je alleen je volgers kunt taggen. Je kunt ervoor kiezen om je account privé te maken en op elk gewenst moment andere privacyopties te beheren in je instellingen.
Ga naar het bericht met de producttag die of het uitgelichte product dat je wilt verwijderen. Tik op (Android) of (iOS). Tik op Berichtopties. Tik op Mij uit bericht verwijderen om de merktag te verwijderen of op Alle tags uit bericht verwijderen om ook de producttags te verwijderen.