Het is belangrijk dit goed op orde te hebben want zonder remvloeistof kunt u niet remmen. De remvloeistof mag niet zomaar worden bijgevuld wanneer deze beneden het minimale niveau zit. Dit kan namelijk betekenen dat uw remmen niet meer optimaal werken en dus is het van groot belang dat de oorzaak wordt achterhaald.
Wat kan ik zelf? Als het remvloeistofreservoir niet meer helemaal vol is, kunt je tussentijds remvloeistof bijvullen. Let wel op dat je de juiste remvloeistof gebruikt. DOT4 en DOT5 kunnen niet door elkaar gebruikt worden!
Zonder remvloeistof remt een voertuig namelijk niet. En remvloeistof slijt en dat merk je meestal pas als het te laat is en je niet meer kunt remmen. Je trapt het pedaal in, maar er gebeurt weinig of, in het ergste geval, niets. In remvloeistof zitten bestanddelen die de vloeistof hygroscopisch maken.
Deze vloeistof wordt in hydraulische remsystemen en hydraulische koppelingen toegepast van verschillende voertuigen zoals, auto's en motorfietsen. De remvloeistof zorgt er in het remsysteem voor dat de druk wordt overgebracht van het rempedaal of koppelingspedaal naar de rem of de koppeling.
Remvloeistof wordt ook wel remolie genoemd, maar dat is niet juist. De vloeistof is namelijk niet gebaseerd op petroleum. Dat zou de rubber afdichtingen en remslangen aantasten. De kwaliteit van remvloeistof wordt aangeduid aan de hand van de DOT-cotering: DOT 3, DOT 4, DOT 5.
Omdat remvloeistof wateraantrekkend is, dient remvloeistof bij voorkeur iedere 1 à 2 jaar vervangen te worden. Een uitzondering hierop is de DOT 5 remvloeistof op basis van siliconen.
De meeste remvloeistoffen zijn hygroscopisch. Dit betekent dat ze water opnemen uit de buitenlucht. Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen.
De kosten voor het vervangen van de remvloeistof zal gemiddeld op 95 euro liggen. De reden van het prijsverschil is afhankelijk van de hoeveelheid en prijs remvloeistof die per auto gebruikt dient te worden. Daarnaast zal het uurloon per garage verschillen.
Wanneer de koelvloeistof moet worden bijgevuld hangt af van meerdere factoren, waaronder hoe vaak je rijdt en wat de temperatuur buiten is. Het is echter aan te raden maandelijks te controleren of het peil bij een koude motor tussen het minimum en het maximum zit.
Het is echter wel belangrijk dat u het niveau in het remvloeistofreservoir ten minste één keer per week controleert en, als het niveau onder de bovenste markering is gekomen, remvloeistof van de juiste specificatie bijvult.
U vraagt wat de oorzaak kan zijn en of u zelf kunt bijvullen. Voor het dalen van het remvloeistofniveau kunnen verschillende oorzaken zijn. Er is een lekkage in het systeem. Er is sprake van verregaande slijtage van remblokken en/of remschijven.
Om de remvloeistof te vervangen, heeft u geen specifiek gereedschap nodig. Houd wel een container bij de hand waarin u de oude vloeistof kunt opvangen. Verder heeft u een sleutel en een krik nodig. Om de remvloeistof te vervangen, reinigt u eerst de omgeving van de vulopening van het reservoir voordat u het opent.
Een piepend geluid van de remmen wordt veroorzaakt doordat het remblok heel iets kan bewegen, en door de wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Dat geeft een piepgeluid.
Olie bijvullen of peilen mag met een koude of warme motor, echter wacht altijd minimaal vijftien minuten als de motor gelopen heeft.
In tegenstelling tot motorolie is remolie universeel en voor zowel de auto als de motorfiets.
Voor personenauto's wordt DOT 4 remolie aangeraden. De bescheiden hoeveelheid remvloeistof in je auto moet namelijk de zeer hoge temperaturen die tijdens het remmen ontstaan kunnen verdragen. Deze temperaturen kunnen oplopen tot wel 500 graden.
In noodgevallen kun je het koelvloeistofreservoir bijvullen met water. Daarna moet je wel zo snel mogelijk met je auto naar de garage om de koelvloeistof te laten controleren of vervangen.
Hoe Vaak Moet Je Koelvloeistof Bijvullen? Gemiddeld genomen moet koelvloeistof elke 40.000 kilometer worden vervangen. Echter, dit hangt sterk af van het merk en model auto wat je hebt. Sommige auto's kunnen meer dan 150.000 kilometer met de koelvloeistof doen doordat deze een gesloten systeem hebben.
Als er te weinig koelvloeistof in het systeem aanwezig is, kan dat duiden op een lek. De motor kan oververhit raken. In het ergste geval kan de koppakking er tussenuit geblazen worden en sta je voor een dure reparatie.
Verse remvloeistof is helder en goudgeel. Verouderde en verontreinigde remvloeistof is groen en troebel. Voorzichtig: wanneer de vloeistof deze kleur heeft aangenomen, is het tijdstip van een veilige verversing al lang overschreden. Er moet dan onmiddellijk actie worden ondernomen.
In het remsysteem van een gemiddelde personenauto zit ongeveer 0,25 tot 0,5 liter remvloeistof. Deze kleine hoeveelheid moet drukken kunnen verdragen van 15.000 kPa bij zeer hoge temperaturen.
Remvloeistof is olie-achtig van samenstelling en heeft een prikkelende geur. Het is helderbruin of groenig, wanneer het ouder is.
DOT 3, 4 en 5.1
DOT 3 heeft het laagste kookpunt, en wordt dan ook vrijwel niet (meer) gebruikt. DOT 5.1 heeft het hoogste kookpunt. In theorie zou je dus kunnen stellen dat DOT 5.1 de beste remvloeistof is die je je kunt veroorloven.
Gemiddeld betaal je €40 tot €75.00. In principe moet een monteur deze klus binnen een half uur kunnen klaren. Gemiddeld genomen betaal je als consument €50.00 per uur aan werkloon in een garage. Voor het vervangen van de remvloeistof betaal je dus al gauw €25.00.
Regelmatig de remvloeistof vervangen is nodig omdat het veroudert en de kwaliteit en werking minder wordt. De soorten remvloeistof DOT3 en DOT4 zijn bovendien hygroscopisch, wat betekent dat de remvloeistof water opneemt uit de lucht. Hierdoor daalt het kookpunt van de remvloeistof.