In de bussen en treinen van Arriva gelden deze regels ook. Vervoerder Keolis vraagt reizigers ook om niet te eten en te drinken in de bussen en treinen. Niet alleen omdat het mondkapje dan af moet, maar ook omdat de verpakkingen van eten en drinken mogelijk bronnen van besmetting zijn.
Nee, eten en drinken is niet toegestaan in de bus en trein. Ook alcohol drinken is verboden.
In de NS treinen mag je alles eten en drinken zolang het andere reizigers niet stoort. In Amsterdams (GVB), Utrecht (U-OV), Den Haag (HTM) is het verboden om te eten en te drinken. Uitzondering is de Amsterdamse metro, zolang het niet stinkt.
Er is een barrijtuig aanwezig in elke ICE. Hier zijn eenvoudige maaltijden, snacks en drankjes verkrijgbaar. Het is niet mogelijk een zitplaats of maaltijd in het barrijtuig te reserveren. Betaling contant of met creditcard.
Het kan gebeuren dat de laatste trein niet meer rijdt of dat u de laatste aansluiting meer kunt halen. In de NS reizigersvoorwaarden staat vermeld dat wanneer reizigers door toedoen van de Nederlandse Spoorwegen niet meer thuis kunnen komen, zij ervoor zorgen dat u alsnog thuis komt.
In de bussen en treinen van Arriva gelden deze regels ook. Vervoerder Keolis vraagt reizigers ook om niet te eten en te drinken in de bussen en treinen. Niet alleen omdat het mondkapje dan af moet, maar ook omdat de verpakkingen van eten en drinken mogelijk bronnen van besmetting zijn.
Het is ook mogelijk om je eigen eten en drinken mee te nemen. Je mag in totaal 2 stuks bagage per persoon meenemen dus er is vast ergens ruimte voor een flesje drinken en een hapje of snack.
Als je nog geen 18 bent is het strafbaar om geopende drankjes met alcohol bij je te hebben. Of drank met alcohol te drinken op openbare plekken zoals een winkelcentrum of sportkantine. Je loopt dan risico op een taakstraf of een boete.
Of u alcohol mag drinken op straat verschilt per gemeente. Uw gemeente bepaalt op welke plekken u alcohol mag drinken. Op sommige openbare plekken is het verboden om alcohol te drinken. Een gemeente neemt dit op in haar Algemene Plaatselijke Verordening.
De meeste gemeenten hebben besloten dat je op bepaalde plekken niet mag drinken, omdat dat overlast kan veroorzaken. De regelgeving staat in de Algemene Plaatselijke Verordening. Op sommige plekken mag het wel, maar je mag je niet hinderlijk gedragen.
Vermijd te wachten aan onze Welcome Bar. Bestel uw dranken en snacks op voorhand, rechtstreeks vanaf uw pc, smartphone of tablet! Hoe gaat u te werk? Ga naar uw zitplaats, surf naar bar.thalys.com en selecteer uw drankje en hartig of zoet hapje.
De Thalys Welcome Bar is opnieuw beschikbaar voor wie wil genieten van een zoete of hartige snack of een kop koffie. Het is mogelijk om snacks en drankjes te kopen, maar wordt er zittend geconsumeerd, in overeenstemming met de geldende gezondheidsvoorschriften.
Maaltijd of snack (afhankelijk van het tijdstip) aan de zitplaats inbegrepen.
Let op: in al onze bussen kun je een kaartje alleen met pinpas of creditcard betalen. Contant geld wordt niet meer geaccepteerd.
Zelfmoord(pogingen) op het spoor kosten de NMBS gemiddeld 660.000 euro per jaar. “De kost gaat over geleden schade aan de treinen en de sporen en soms ook over de vertragingen die de treinen daardoor ondervonden.
Sein- en wisselstoringen moeten eerst worden opgelost door een externe partij. Bij een aanrijding met een persoon wordt eerst onderzoek uitgevoerd door de politie. We kunnen dus niet precies zeggen hoe lang het oponthoud zal duren. Gemiddeld rekenen we echter met 30 tot 90 minuten.
Waarom heeft een trein vertraging? Verschillende factoren kunnen ervoor zorgen dat een trein vertraging heeft: Infrastructuurwerken, gepland door Infrabel, verplichten treinen om te vertragen rond de werken (veiligheid van werknemers, trillingen ...).
De ICE (InterCity Express) is een hogesnelheidstrein die alle grote steden in Duitsland met elkaar verbindt. Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen.
Over de HSL kunnen hogesnelheidstreinen rijden met een snelheid van meer dan 200 km/h. Over de HSL rijden dagelijks 269 treinen in hoge frequentie. Zowel de Eurostar als Thalys rijdt tussen Amsterdam en Brussel een maximumsnelheid van 300 km/u.
De eerste klas heeft een hoger tarief dan de tweede klas en onderscheidt zich door comfortabelere, ruimere zitplaatsen, meer beenruimte en regelmatig extra faciliteiten, zoals aansluitingen voor werken met laptops. In sommige landen houdt het in dat er een meer persoonlijke service is.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.