Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer.De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
De auto wil niet laden
Als je accu niet geladen wordt, is dit meestal het gevolg van een storing in de laadpaal of dat de stekker van de laadkabel niet goed is aangesloten. Ontkoppel de laadkabel en sluit hem opnieuw aan. Werkt dit niet, controleer dan of er spanning op de laadpaal staat.
Het is verstandig om de laadtoestand van je batterij ergens tussen de 20 en de 80 procent te houden. De chemische structuur van een lithiumbatterij is namelijk onderhevig aan degeneratie doorheen de tijd.
Als de accu opzwelt, slijt deze sneller en verliest de accu (op lange termijn) meer capaciteit. Dit heet degradatie. Iedere accu krijgt te maken met degradatie, maar dit proces kan versnellen als je regelmatig jouw Tesla tot 100% oplaadt.
Tip: laad hier niet meer dan 80% vol. Een snellader is niet bedoeld om de auto helemaal op te laden, maar om je (volgende) bestemming te halen. Een auto laadt het snelst als hij helemaal leeg is - na 50-80% daalt het laadvermogen.
In Nederland wordt in de praktijk een overbelading van 5 procent gedoogd. Boetes liggen in Nederland tussen de 120 en 470 euro. In het buitenland gelden andere bedragen en regels. In bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk heb je met een klein beetje overbelading al kans op een fikse bon.
In de praktijk geldt een waarschuwing bij overbelading tot en met 5%. In de overige Europese landen gaat men verschillend om met de marges bij overbelading. De kans op een bekeuring of de eis om lading te lossen kan in het buitenland aanmerkelijk groter zijn.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken.
Het is dan ook onmogelijk om je accu boven de 100 procent capaciteit te krijgen. Dit fabeltje was vroeger overigens wél waar, want 'oude' accu's kon je wel degelijk overladen. Al met al is snelladen dus niet schadelijk voor je telefoon. Een degelijke oplader levert nooit meer vermogen af dan je toestel aankan.
U plugt de stekker van de oplaadkabel in de auto en in de laadpaal en houdt eventueel uw pasje voor de aangegeven plek. De kabel vergrendelt en de lichtjes op de laadpaal worden nu blauw. Klaar met laden? Dan ontgrendelt u de kabel ook weer met uw laadpas.
Nooit volledig leeg laten lopen
In elke Lithium-ion batterij zit een veiligheidscircuit, die beschermt tegen oververhitting. In geval van nood kan de batterij zichzelf uitschakelen. Als de batterij helemaal leeg is, kan dit veiligheidscircuit beschadigen. Voer je smartphone dus op tijd bij.
Hoe lang rijden om accu op te laden? Na het starten van de auto moet je minimaal een half uur gaan rijden. Het heeft dus geen zin om 5 minuten te gaan rijden. Dit heeft als reden dat dynamo tijd nodig heeft om de accu op te laden.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
De tarieven van de verschillende aanbieders van laadpassen en laadpalen liggen sterk uit elkaar, van circa € 0,20 tot € 0,60 per kWh. Voor dit rekenvoorbeeld gaan we uit van € 0,41 per kWh, een gangbaar tarief bij een aantal grote aanbieders. Je betaalt met de ANWB-laadpas overigens een vast tarief € 0,39 per kWh.
Normaal genomen kun je je elektrische auto zonder problemen drie weken tot een maand laten staan. Dat geldt voor een auto met verbrandingsmotor, maar ook voor een elektrische auto. Wil je op safe spelen, dan is het wel handig om de accu voordat je hem wegzet redelijk te hebben opgeladen.
Bel de hulpdiensten. Zij zullen de sleepdienst naar je toe sturen. De sleepdienst sleept je naar de dichtstbijzijnde laadpaal. Dit kan een snellader zijn, maar ook een gewone openbare laadpaal.
Wanneer ik mensen vertel over snelladen is er bijna standaard dezelfde vraag: "is snelladen slecht voor mijn iPhone?", of "gaat de batterij van de iPhone sneller kapot door snelladen"? Het korte antwoord: nee, snelladen is niet slecht voor de iPhone.
Als we kijken naar het huidige record van snelstladende telefoon, dan wordt vaak de Vivo IQOO 7 genoemd, een toestel dat oplaadt op 120 Watt en daarbij in 18 minuten van 0 naar 100 procent gaat. Dat is echter niet de echt snelste telefoon die je nu als consument kunt krijgen: dat is namelijk Mii 1T van Xiaomi.
USB-C snellader voor Samsung (Android)
Met meer dan 250 reviews / beoordelingen en ervaringen kun je het beste gaan voor de orginele snellader van Samsung, deze wordt geleverd met laadsnoer.
Met snelladen kun je jouw telefoon sneller opladen door een hogere spanning of stroom te gebruiken. Dit betekent dat de batterij van je toestel, in vergelijking tot een gewone lader, meer stroom krijgt tijdens één keer opladen, waardoor hij sneller kan worden opgeladen.
U kunt de batterij van uw iPhone 8 en nieuwer in ongeveer 30 minuten opladen tot 50 procent. Snelladen werkt als u een Apple USB-C-naar-Lightning-kabel en een van de volgende adapters gebruikt: Apple USB-C-lichtnetadapter van 18 W, 20 W2, 29 W, 30 W, 61 W, 87 W of 96 W.
Overschrijding van het gewicht dat een voertuig volgens het kenteken mag hebben, is bovendien gevaarlijk in het verkeer. Een overbeladen voertuig heeft bijvoorbeeld een langere remweg. Tot slot leidt elke vorm van overbelading tot ongeoorloofd economisch gewin ten opzichte van bedrijven die goed gedrag vertonen.
De last onder één (enkele) as mag niet meer zijn dan: 10 ton voor een niet aangedreven as. 11,5 ton voor een aangedreven as. 12 ton voor een as van een werktuig (uitsluitend in Nederland)