Het voorlopen voor de rouwauto is een traditie die door veel uitvaartverzorgers in ere wordt gehouden. De uitvaartverzorger loopt dan als de overledene opgehaald wordt en als deze aankomt op de uitvaartlocatie voor de rouwauto uit. Het voorlopen is een teken van respect naar de overledene.
De auto heeft aan de voorkant aan weerszijden een vlaggetje. Aan de hand van de vlaggetjes kun je te weten komen of er wel of geen overledene aan boord is.
Als u een nieuwe begrafenisauto koopt dan kost dat al snel tussen de 30.000 en 60.000 euro. Koopt u een tweede hands rouwauto dan is de gemiddelde prijs ongeveer 25.000 euro.
De overledene wordt vervoerd door de uitvaartondernemer met een lijkwagen (rouwauto). Voordat u een auto gebruikt als rouwauto, moet u de auto eerst laten keuren door de RDW . De rouwauto moet onder meer een speciale uitrusting hebben.
Snelheid ligt lager
U zult zien dat de lijkwagen langzaam accelereert en beneden de maximumsnelheid blijft: Binnen de bebouwde kom, waar u normaal 50 km/h rijdt, rijdt u in een rouwstoet meestal rond de 40 km/h. Op provinciale wegen waar u normaal 80 km/h rijdt, rijdt u in een rouwstoet zo'n 60 – 70 km/h.
De rouwauto herken je aan de rouwvlaggen. Deze rouwvlaggen hebben een zwarte kleur en zijn voorzien van witte reflecterende strepen. De rouwvlaggen zijn zichtbaar op het moment dat de overledene vervoerd wordt.
Meestal kan de overledene worden vervoerd in een waterdichte kist of in een plastic hoes. Families mogen de overledene niet zelf repatriëren naar Nederland. Het vervoer moet gebeuren met een officiële rouwauto. Als iemand is overleden in de Benelux dan kan de grens ongehinderd worden gepasseerd.
Een volgauto brengt nabestaanden zowel naar het crematorium of begraafplaats als terug naar het afgesproken adres. In een volgauto mogen maximaal 6 personen vervoerd worden. Heeft u wensen over de kleur van de rouw- en volgauto's dan kunt u deze kenbaar maken.
Een militaire colonne heeft geen bijzondere voorrangsrechten. Wel is het zo dat weggebruikers een militaire kolonie niet mogen doorsnijden, dit geldt alleen op gelijkwaardige kruispunten.
Er bestaan geen wettelijke voorschriften voor het vervoer van een overledene naar een begraafplaats of een crematorium. Dat betekent dat een nabestaanden zoals u de overledene zelf mag vervoeren met eigen vervoer of een gehuurd of geleend busje.
Wanneer de overledene wordt opgebaard voor condoleancebezoek moet je rekening houden met ongeveer € 500. De kosten voor volgauto's bedragen € 300 – € 350 per volgauto.
Bij transport per vliegtuig moet het lichaam in een lucht- en waterdichte zinken kist worden gelegd. Soms wordt deze door een bevoegde instantie verzegeld. Deze kist wordt vervolgens in een gewone uitvaartkist geplaatst. Die kist wordt dan soms nog verpakt om beschadiging te voorkomen.
De overbrenging van de overleden dierbare (ook wel 'rouwvervoer' of 'uitvaartvervoer') naar het uitvaartcentrum of naar de locatie van de afscheidsdienst is vaak een ingrijpend en waardevol moment. Gebeurt het respectvol en op een manier die past bij de overledene en de familie, dan geeft dat de nabestaanden veel rust.
Het vervoer op de dag van de uitvaart wordt ook wel staatsievervoer genoemd. Op de dag van de uitvaart wordt de overledene vervoerd van het rouwcentrum, het woonhuis of verpleeghuis naar de kerk, begraafplaats, uitvaartcentrum of het crematorium. Voor het rouwvervoer zijn diverse mogelijkheden waaruit men kan kiezen.
Bij balsemen wordt via het bloedvatenstelsel een conserverende vloeistof in het lichaam ingebracht. Door de vloeistof worden aanwezige lichaamseigen eiwitten gefixeerd waardoor ontbinding minder makkelijk op gang komt, hierdoor wordt de natuurlijke ontbinding vertraagd.
Bij een mens spreekt men meestal van lijk of stoffelijk overschot. De term "stoffelijk overschot" is algemener dan "lijk" omdat deze bijvoorbeeld ook van toepassing is als het lichaam niet meer één geheel is. Kadavers en lijken zijn een voedselbron van veel dieren en micro-organismen.
Het kost gemiddeld € 6.000 tot € 8.000 om een overledene van het buitenland naar Nederland te vervoeren. De kosten zijn zo hoog omdat er veel zaken geregeld moeten worden, waaronder: het verzorgen van de overledene; de transportkist (een zinken kist die luchtdicht wordt afgesloten);
Het verkeer kent gelijkwaardige en ongelijkwaardige kruispunten. Het verschil tussen deze twee kun je normaal gesproken vrij eenvoudig herkennen. Een ongelijkwaardig kruispunt is namelijk een kruispunt waarbij de voorrang is geregeld door verkeersborden, verkeerstekens, wegmarkeringen en/of stoplichten.
Net als op verharde wegen gelden er ook verkeersregels voor onverharde wegen. Bestuurders op een onverharde weg moeten voorrang verlenen aan bestuurders op een verharde weg. De bestuurders die van rechts komen vanaf een onverharde weg hoef je dus geen voorrang te verlenen.
Bestuurders die van rechts komen vanaf een onverharde weg hoeft u geen voorrang te verlenen. Let op: de voorrangsregels gelden niet voor voetgangers. De voetganger moet dus de auto en fietsers uit de onverharde weg voor laten gaan. Aan bestuurders van rechts op een onverharde weg hoeft u geen voorrang te verlenen.
De officiële rouwstoetvlaggen moeten bevestigd worden aan de linkerzijde en rechterzijde van de voertuigen. De vlaggen zijn alleen toegestaan om de overledene naar zijn laatste rustplaats (begraafplaats of crematorium) te begeleiden.
Indien er geen opdrachtgever is of er zijn geen nabestaanden die de uitvaart willen betalen, dan is de gemeente waarin de overledene zich bevindt verantwoordelijk. De gemeente zal de kosten echter verhalen bij de familie of gebruikt hiervoor het nalatenschap van de overledene.
Wat is de goedkoopste begrafenis? We spreken over de goedkoopste begrafenis wanneer je kiest voor de meest normale en eenvoudige dekking. De gemiddelde uitvaart kost ongeveer € 6.500,-. Wanneer je je wensen zodanig inperkt kun je beschikken over een budget begrafenis voor rond de € 5.000,-.