Het belangrijkste voor de supermarkten is dus om de A-merken te kunnen blijven aanbieden voor een zo goedkoop mogelijke prijs - zelfs als dat betekent dat sommige schappen af en toe leeg zijn.
In de supermarkten zie je steeds vaker lege schappen. Dit is niet alleen te danken aan productie- of leveringsproblemen, ook de prijsonderhandelingen tussen supermarkten en leveranciers spelen een rol.
De oorzaak hiervan zijn de stijgende energieprijzen, problemen in de toeleveringsketen, het weer, de klimaatcrisis en de Brexit .
Dat meldt RTL Nieuws. De lege schappen hebben alles te maken met nieuwe prijzen.Jumbo probeert producten voor een lagere prijs te verkopen. Daarvoor moet de supermarkt onderhandelen met de leveranciers van de producten, maar met een paar leveranciers is Jumbo nog niet tot een overeenstemming gekomen.
Toegenomen vraag
Paniekaankopen en hamstergedrag hebben ook bijgedragen aan lege schappen in de supermarkt. Naarmate het nieuws over mogelijke tekorten zich verspreidt, haasten consumenten zich om essentiële artikelen te kopen en te hamsteren, wat het probleem verergert.
2024 lijkt een moeilijk jaar te worden als het gaat om voedseltekorten . Het voedseltekort in 2024 is echter niet het einde van de wereld, vooral niet als u samenwerkt met een groothandel in voedsel.
De lege schappencrisis wordt grotendeels veroorzaakt door de COVID-19-pandemie die de hele scheepvaartindustrie destabiliseert . Er zit een ironie in deze scheepvaartcrisis, want terwijl de consumentenvraag en -uitgaven toenamen, konden leveranciers de schappen niet gevuld houden om van deze kansen te profiteren.
Het bedrijf had vorig jaar een winst van 9 miljard euro, maar het vreest hogere inkoopkosten de komende tijd. De fabrikant van onder meer KitKat, Nescafé en Maggi wil zijn prijzen daarom toch opschroeven, nadat die vorig jaar ook al waren verhoogd. Ook Mars kan weinig zeggen over de oorzaak van de lege schappen.
Werknemers van distributie-centra staken omdat ze meer loon willen.Ze vinden dat ze te zwaar werk moeten doen, voor te weinig geld. Een distributie-centrum is een enorme verzamelplek van spullen. Een grote hal waar heel veel soorten boodschappen bij elkaar staan.
Lege schappen in de super, en ook online staat er dat de producten 'niet verkrijgbaar' zijn. Dat komt omdat de supermarktketen en de producent van het broodbeleg nog niet uit de prijsonderhandelingen zijn. Ook bij andere producten van Kraft Heinz, waar De Ruijter onderdeel van is, kunnen hierdoor niet te krijgen zijn.
De meeste verkopers zeggen dat de meest populaire diefstalartikelen op dit moment Tide-wasmiddel, Gillette-scheermessen, zuigelingenvoeding, elektronica, batterijen, geurstoffen en vrij verkrijgbare medicijnen zijn, met name Prilosec en Abreva.
Na Edah, Konmar, Super de Boer en C1000 verdwijnt ook Deen uit straatbeeld. Edah, Konmar, Super de Boer, C1000, Emté: de lijst van supermarktketens die sinds 2000 uit het straatbeeld zijn verdwenen, wordt steeds langer. Dit weekend komt er een nieuwe naam bij: de van origine Noord-Hollandse keten Deen.
En wat zijn de voordelen van een overzichtelijk en geordend schappenplan? U kunt een schappenplan inzetten om bijvoorbeeld je bezoekers te manipuleren. Zo besteden ze meer tijd in de winkel of worden ze naar de duurdere producten begeleid. Daarnaast probeert u zo de bezoeker “af te leiden” met deals.
Heb je zin in Senseo of Mentos? Dan kan het zijn dat je die bij Jumbo nergens kunt vinden. De supermarkt ligt namelijk in de clinch met een aantal onderhandelaars over de prijs. Consumenten lopen tegen dezelfde problemen aan bij de merken Quaker, Schwarzkopf en Witte Reus…
Ook bij de koffiecups, -pads en filterkoffie van Douwe Egberts maakt Jumbo klanten duidelijk dat het zich hard maakt voor lage prijzen en dat er daardoor minder beschikbaar is. Het assortiment van fabrikanten Haribo, Pringles en Bonduelle heeft Jumbo al langer niet meer in de schappen liggen.
De beschikbaarheid van onze producten wordt beïnvloed door veel verschillende onderdelen, zoals de productieomgeving, vervoer, kwaliteit en schommelingen in vraag en aanbod. Daardoor is het lastig om vast te stellen wanneer het product precies weer op voorraad is.
De lege schappen
Een noodzakelijke zet, volgens Van Veen, want 'we kochten gewoon duur in.We moesten het spel beter gaan spelen. ' Wellicht broodnodig, maar het leidde wel tot conflicten met leveranciers en lege schappen.
Naast bijvoorbeeld productie- of leveringsproblemen, is dit een van de redenen waarom er lege schappen zijn. Want als de voorraad op is en leveranciers niet meegaan met een lagere inkoopprijs, dan worden er geen nieuwe producten geleverd. "Soms gaan gesprekken met producenten vlot, soms wat minder vlot."
Ampère-uren -- soms afgekort als Ah of ampère-uren -- is de hoeveelheid energielading in een batterij die 1 ampère stroom gedurende één uur mogelijk maakt. Een andere manier om het te zeggen is dat 1 Ah de beoordeling is die aangeeft hoeveel ampère een batterij gedurende één uur kan leveren.
In de schappen van Jumbo zijn momenteel weinig tot geen producten van Haribo en Coca-Cola verkrijgbaar. De reden daarvoor is een prijsconflict tussen de fabrikanten en supermarkt. De supermarktketen kan het niet eens worden met de 2 fabrikanten over de prijzen, meldt Distrifood.
De Europese Commissie heeft Mondelēz, het moederbedrijf van onder andere Milka, Oreo en Trident, een boete opgelegd van 337 miljoen euro. Het concern heeft de inkoop van zijn producten over de grens voor supermarkten jarenlang bemoeilijkt.
De geschiedenis van MAGGI begint in 1872 in Zwitserland bij Julius Maggi. Een ondernemer pur sang die de noodlijdende maalderij van zijn vader nieuw leven in wilde blazen met innovatieve bedrijfsactiviteiten.
De eerste supermarkt van Nederland werd in 1953 geopend in de Kinkerstraat. De man die van deze supermarkt een miljoenenbedrijf maakte, was de eenvoudige, ongeschoolde boerenzoon Dirk van den Broek uit Amsterdam West. Hij overleed vorige week op 96-jarige leeftijd.
De belangrijkste redenen waarom consumenten de voorkeur geven aan naar de supermarkt gaan, zijn de mogelijkheid om de kwaliteit van een product te kunnen beoordelen (63%), meteen mee kunnen nemen (53%) en betere aanbiedingen (43%). Eén op de drie geeft aan nieuwe producten te ontdekken door naar de supermarkt te gaan.
Meerdere problemen in de toeleveringsketen , zoals problemen bij productiefaciliteiten, toch al kwetsbare wereldwijde toeleveringsketens, productiecapaciteit, klimaatverandering en tekorten aan arbeidskrachten en vrachtwagenchauffeurs, hebben samen de perfecte consumentenstorm gecreëerd.