Apple heeft je telefoonnummer opgeslagen in de database van iMessage. Als een iPhone gebruiker jou een sms stuurt, komt deze niet aan. De sms wordt namelijk naar de database van iMessage gestuurd en daar kun je nu geen gebruik meer van maken. Apple heeft ervoor gezorgd dat iedereen zich kan afmelden voor iMessage.
Zet je telefoon eens uit en weer aan; daarmee wordt het toestel opnieuw aangemeld op het netwerk en dat lost in veel gevallen 'vanzelf' het probleem op. Staat het sms-centralenummer correct in je toestel? Dit sms-centralenummer moet zijn: +316 2400 0000.
Ga op je iPhone naar 'Instellingen' > 'Berichten'. Tik op 'Sms-berichten doorsturen'. Opmerking: Als je 'Sms doorsturen' niet ziet, controleer je of je op je iPhone en je Mac met dezelfde Apple ID bij iMessage bent ingelogd. Schakel je Mac in de lijst met apparaten in.
De data van SMS-berichten staat in een lokale database op je Android telefoon opgeslagen. Als deze eenmaal is aangepast, is de data weg. En als het geheugen te vol staat met SMS'jes worden de oudste berichten overschreven.
Meldingen voor berichten beheren
Tik in Instellingen op 'Meldingen' > 'Berichten'. Kies uit onder meer de volgende opties: Schakel 'Sta meldingen toe' en 'Tijdgevoelige meldingen' (deze worden onmiddellijk afgeleverd) in of uit. Stel de positie, locatie, stijl en geluiden voor meldingen in.
Ga na of je meldingen hebt ingeschakeld op je telefoon. Android Instellingen-app > Apps (sommige gebruikers moeten dan nog naar Apps beheren gaan) > Signal > ga na of 'Toon meldingen' is ingeschakeld. > Meldingen > Schakel berichtmeldingen in.
Het is mogelijk om gratis tekstberichten, foto's en video's naar elkaar te sturen. De app Berichten gebruikt hiervoor het zogenoemde iMessage. Maar alleen wanneer de ontvanger ook een Apple-product heeft en de verzender verbonden is met internet. U verstuurt een bericht via sms wanneer dit niet het geval is.
Oude berichtjes moeten regelmatig verwijderd worden, zodat er plaats is voor nieuwe. Als je inbox vol zit, kun je mogelijk geen sms'jes ontvangen. Oplossing: Verwijder sms'jes of andere inhoud in je telefoon.
Controleer eerst via Toestelhulp of je toestel met het juiste sms-berichtennummer is ingesteld. Overige oorzaken: Er is per ongeluk gebruik gemaakt van de mogelijkheid om het bericht later te verzenden. De ontvanger was niet bereikbaar of had het toestel niet aan staan.
Na het inloggen met je gebruikersnaam en wachtwoord krijg je dan geen code meer via sms, maar moet je de DigiD-app gebruiken als extra beveiligingslaag bij het inloggen. Meteen overstappen op de DigiD-app is overigens niet nodig.
Een berichtencentrale of SMSc (Short Message Service centrale) is een element in een telefoonnetwerk dat het verzenden van sms-berichten regelt.
Als u iMessage niet gebruikt, kunt u sms/mms gebruiken. Dit zijn tekstberichten en foto's die u naar andere mobiele telefoons of een andere iPhone, iPad of iPod touch stuurt. Sms-/mms-berichten zijn niet versleuteld en worden weergegeven in groene tekstballonnen op uw apparaat.
Gebruikers van Apple maken gratis gebruik van iMessage SMS. Niet zo gek dus dat dit ook hun voorkeur heeft. Naast het bereiken van brede doelgroepen middels Chat, WhatsApp en Facebook, bied Bconnect ook de mogelijkheid deze specifieke doelgroep te benaderen.
Controleren of je telefoonnummer geblokkeerd is
Een andere test is om een iMessage bericht naar de contactpersoon te sturen. Dit zijn de berichten met een blauwe tekstballon. Als deze niet wordt afgeleverd of gelezen wil dit zeggen dat de persoon je geblokkeerd heeft.
Applicaties op de iPhone en iPad kunnen gebruikmaken van meldingen, ook wel push notificaties genoemd. Dit zijn kleine berichten of waarschuwingen die je alarmeren op nieuwe gebeurtenissen, denk hierbij aan een nieuw bericht, nieuwsartikel, tip, retweet en meer.
Via 'Snelle instellingen' kun je de instellingen bekijken en wijzigen vanaf elk scherm op je telefoon. Je kunt de instellingen die je vaak wijzigt, toevoegen aan of verplaatsen naar 'Snelle instellingen'. Voor sommige van deze stappen moet je het scherm aanraken.
Wanneer je van bepaalde apps helemaal geen meldingen meer wilt ontvangen kun je dit via de instellingen van je Android tablet aangeven. Ga naar de instellingen van je tablet of smartphone, klik op het kopje apps en ga op zoek naar de applicatie waarvan je de meldingen wilt uitschakelen.
Ga naar 'Instellingen' en tik op 'Berichtgeving'. Selecteer een app onder 'Meldingsstijl'. Kies onder 'Meldingen' de gewenste meldingsstijl. Als u 'Sta meldingen toe' inschakelt, kiest u wanneer u de meldingen wilt laten bezorgen: onmiddellijk of in het geplande meldingenoverzicht.