Fast Fashion aankoopgedrag De aantrekkingskracht van fast fashion kleding is de mogelijkheid om met de nieuwste trends mee te gaan (omloopsnelheid), de mogelijkheid tot grote variëteit in kleding voor een relatief lage prijs en de mogelijkheid om unieke kleding te dragen in de vorm van limited editions.
Omdat kleding steeds sneller en goedkoper gemaakt wordt, is het ook steeds aantrekkelijker om het te kopen. In vergelijking met vijftien jaar geleden kopen mensen nu zo'n zestig procent meer kledingstukken. Door de opkomst van fast fashion is mode een wegwerpartikel geworden.
Ook het eerder beschreven negatieve imago van duurzame fashion is een reden om hier niet voor te kiezen. Daarnaast speelt de hogere prijs van duurzame kleding een grote rol, de bereidheid om meer te betalen hiervoor is er niet altijd. Wel is de doelgroep op dit moment bezig met duurzaamheid.
Fast fashion is slecht voor het milieu
Bij het produceren van kleding worden er veel grondstoffen gebruikt, zoals water en energie. De productie van kleding zorgt voor veel afval en vervuiling. Denk aan de chemicaliën die gebruikt worden om stoffen te verven.
Veel gezinnen verdienen bovendien geen leefbaar loon, wat er voor zorgt dat ze geen toegang hebben tot de meest basale levensbehoeften zoals water, onderdak en voeding. Dit kan als gevolg hebben dat kinderen op andere plekken worden ingezet om voor inkomsten te zorgen.
De grootste factor is de afstand van onze kledij: 60% wordt geproduceerd in ontwikkelingslanden. Niet alleen drukt dat de prijzen, ook zijn bepaalde wetgevingen daar veel lakser. Eénmaal geproduceerd wordt de kledij naar andere landen verscheept.
Jongeren die hun ouders verplichtten om dure merkkledij te kopen om zo toch maar bij de groep te horen. Een fenomeen die tot op de dag van vandaag nog steeds aanwezig is, want ook in mijn tienerjaren waren er enkele dure merken die zorgden voor een bepaald aanzien. Merken die iedereen kende, herkende en wilde hebben.
Het is te simpel om te denken dat we, als kleding duurzamer wordt ontworpen, genoegen nemen met minder kledingstukken van een betere kwaliteit. Bij kleding gelden andere wetten dan bij meubels of auto's.Daar kan een degelijk en kostbaar ontwerp de behoefte aan iets nieuws remmen.
We zijn op weg naar 100% duurzamere katoen, want dat is beter voor de hele planeet. Om die reden verhogen we het biologische aandeel van het knuffelzachte materiaal dat Moeder Natuur ons elk jaar schenkt, tot al onze katoen 100% duurzamer is. Omdat Recycled fashion is beter voor jou en de toekomst.
Zara is een Spaanse kledingketen die gespecialiseerd is in fast-fashion uit A Coruña. Het maakt deel uit van 's werelds grootste modeconcern qua omzet, de Spaanse beursgenoteerde modegigant Inditex. Het concern verkoopt wereldwijd kleding en modeaccessoires. De grootste Zara ter wereld is gevestigd in Rotterdam.
Fast fashion is een term die wordt gebruikt om goedkope kledingcollecties aan te duiden die snel worden geproduceerd door winkeliers om te reageren op de meest recente trends. Deze kleding is meestal gemaakt van goedkopere materialen en wordt tegen een lagere prijs verkocht dan designer- of traditionele winkelkleding.
Dat zijn de tieners en twintigers. Meer dan de helft koopt de meeste kleren bij (ultra-)fast fashion-merken, zo toont een enquête uit 2020 door Vogue Business. En 64 procent geeft in Brits onderzoek (Mintel) aan kleren te kopen die ze nooit dragen. Bij de oudere generaties is dat 44 procent.
Duurzaamheid en kledingindustrie hand in hand
Dat je als consument kan kiezen voor eerlijke en duurzaam geproduceerde kleding. Gemaakt op een manier die beter is voor mens & milieu. Duurzamekleren wil bijdragen aan het besef dat veel kleding die wij dragen ten koste gaat van het milieu en die betrokken arbeiders.
Met meer fast fashion wordt de afvalhoop in de wereld steeds groter. Er worden jaarlijks 100 miljard kledingstukken gemaakt, waarvan 30% rechtstreeks wordt weggegooid. Duurzame kleding kopen is de vervuilende afvalhoop verkleinen.
De duurzaamheid van Zara
Voor 2025 gebruiken Zara en haar zustermerken alleen nog maar 100% duurzame stoffen, is het motto. Het merk stelt als doel om in 2025 alleen nog maar afval te storten op stortplaatsen van Zara-faciliteiten.
De meest duurzame kleding is dus én op een eerlijke of verantwoorde wijze gemaakt, én van natuurlijke materialen zoals biologisch katoen of andere materialen die minder belastend zijn voor het milieu, zoals hennep, bamboe of tencel (eucalyptus).
Het meest geven jongeren uit aan schoenen en kleding, gemiddeld zo'n 48 euro per maand. Het deel van de ouders dat de kosten hiervoor volledig betaalt, is de afgelopen vier jaar gedaald. Maar het aantal ouders dat betaalt voor dagjes uit en telefoons is dus toegenomen.
Van de jongeren vond 94 procent persoonlijke ontwikkeling, zoals het leren van nieuwe dingen, het opdoen van nieuwe ervaringen en het aangaan van uitdagingen belangrijk of heel belangrijk. Bij de mensen van 25 jaar of ouder was dat 79 procent.
Vintage fashion is een duurzaam alternatief voor fast fashion. Want als jij andermans kleding hergebruikt, hoeven er geen nieuwe hulpbronnen aangesproken te worden en hoeft de kleding niet geproduceerd te worden (onder slechte arbeidsomstandigheden).
Fast fashion is goedkope kleding van mindere kwaliteit, geproduceerd in sweatshops in ontwikkelingslanden die een productie kent waarbij veelvuldige gebruik wordt gemaakt van schadelijke stoffen.In deze sweatshops wordt kleding gemaakt door zwaar onderbetaalde arbeiders.
Naast de milieu-impact heeft de kledingindustrie ook een grote sociale impact. Wereldwijd werken miljoenen mensen in slechte arbeidsomstandigheden, met lange werktijden en lage lonen.Kinderarbeid en gedwongen arbeid zijn ook problemen die in de sector voorkomen.